دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مدرسه دیزباد 80 ساله شد

امسال در زمان نوحصار بار دیگر از کنار مدرسه دیزباد عبور کردم. مدرسه ای که پدرم و پدر بزرگ و مادر بزرگم در در آن تحصیل کرده اند. مدرسه ای که بسیاری از دیزبادی ها و روستاییان تحصیل کرده روستاهای اطراف دیزباد در آن دانش آموخته شده اند.

مدرسه دیزباد خود به تنهایی گویای حرف های ناگفته ای است که طی سالیان متمادی در ذهن و اندیشه بسیاری از مردم وجود داشته است.

 ورود مدرسه در ایران با سختی تمام میسر شد چراکه مردم ایران در بسیاری از مناطق آن را علم کافری دانسته و از آن احتراز می کردند اما در دیزباد مدرسه با دستان توانمند دیزبادی ها و با کمترین مشکل بنیان گذاشته شد.

امروز مدرسه دیزباد که از سال 1312 تاسیس شده، 80 ساله می شود. این بدان معنی است که اگر شخصی در دیزباد 87 ساله باشد می توانسته در این مدرسه در زمان قانونی تحصیل خود را شروع کرده باشد.

مدرسه دیزباد اگر چه توسط سر سلطان محمد شاه، امام شیعیان اسماعیلی ساخته و به نام ناصر خسرو شاعر، فیلسوف و دانشمند اسماعیلی نام گذاری شده بود اما همچون باران رحمت بر تمام دیزبادی ها اعم از اسماعیلی و غیر اسماعیلی بارید و سبب شد مردم این دیار فرهنگ و اقتضائات متفاوتی نسبت به سایر افرادی که در روستا زندگی می کردند، پیدا کنند.

این افراد پس از فارغ التحصیلی به شهرها آمدند و برخی اوقات نیز از ایران مهاجرت کردند و دنیایی متفاوت از آنچه در واقع از یک روستایی انتظار می رفت را تجربه کردند.

مدرسه ناصر خسرو دیزباد ثمره اندیشه ای است که ریشه در عقلانیت  دارد. عقلانیتی که توسط حضرت علی (ع) پرورده شده و به عنوان میراث به ما رسیده است. 

در سایه این عقلانیت است که امروز دیزبادی ها اعم از اسماعیلی و دوازده امامی در کنار همدیگر به توسعه روستای خود می اندیشند. در سایه این عقلانیت است که می توان در آینده شاهد ترقی و توسعه روزافزون دیزباد بود. فقط کافی است که امروز نگاهمان، رویکردمان و حرفمان همه در جهت توسعه باشد. توسعه ای که از توسعه فرهنگی شروع شده و به توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی ختم می شود.

امید که در این مسیر الله قادر مارا راهنمایی و هدایت کند که من الله التوفق.

قدیمی ترین وبلاگ های دیزباد در اینترنت

  1. بعد از دیزبلاگ «دیزباد» که در 4 تیرماه 1380 راه اندازی شد. این دیزبلاگ را امروز با نام «دیزباد وطن ماست» می شناسید.
  2. دومین دیزبلاگ دیزبادی با نام «دیزباد علیا» بود که 15 مهرماه 1381 راه اندازی شد.
  3. سومین دیزبلاگ با نام «Dizbad» بود که با نام «دیزباد حسن» شناخته می شود و در 30 مهرماه 1382 راه اندازی شده است. 
  4. چهارمین و پنجمین دیزبلاگ ها «دیزباد کهن» و «دیار کهن» و «یاران کهن» بودند که بیشتر از اینکه دیزبلاگ باشند، فوتودیزبلاگ بودند.
  5. ششمین دیزبلاگ «کافه شبهای دیزباد» بود که شعبه دو آن نیز راه اندازی شد، اما هرگز به اندازه اولی آن محبوب نشد.پ
  6. هفتمین دیزبلاگ «عشق من دیزباد» بود که در سال 1386 راه اندازی شد، اما به موضوعات مربوط به دیزباد نپرداخت.
  7. هشتمین دیزبلاگ «دیزباد سرزمین مادری» بود. این دیزبلاگ تنها با یک پست رها شد و هرگز راه خود را ادامه نداد.
  8. نهمین دیزبلاگ «وطن من دیزباد» بود که برای مدتی کوتاه در فضای وب زندگی کرد و پس از اندک زمانی برای همیشه مرد.
  9. وبلاگ دهم نیز با نام «دیزباد بالا» شناخته می شود که البته من دقیقا در مورد آن و زمان راه اندازی اش اطلاع ندارم.


این مروری بود بر تاریخ وبلاگ های دیزباد بود. تاریخی که شاید اندکی نیاز به جرح و تعدیل داشته باشد اما تقریبا نزدیک به واقعیت است. 

باید در نظر داشت که تاریخ جداگانه ای در مورد وب سایت های دیزباد وجود دارد. سایت دیزباد با «دیزباد» به دست ایرج تقی شروع شد. در ادامه نیز دیزباد دات نت و دیزباد دات ارگ روی کار آمدند و با دیزباد کهن دات آی آر ادامه یافت و آخرین سایت «دیزباد وطن ماست» بود.

گفتنی است سایت شورای اسلامی دیزباد و صفحات فیسبوک تاریخ جداگانه ای دارند که در آینده به آنها پرداخته می شود.



محور های توسعه دیزباد علیا

این مقاله که در سایت «روستای خان آباد» درج شده بود با توجه به شرایط دیزباد برای توسعه دیزباد بهینه سازی شد.

 

در این مقاله سعی شده است با بررسی ویژگی‌های جامعه روستایی ایران و گرایش های موجود و در حال شکل گیری، زمینه ها و فرصت‌های جدید اشتغال و راهکارهای توسعه و بالفعل شدن آنها با استفاده از توان و نیروی تخصصی جدید پیشنهاد گردد. به عبارت دیگر سوال اصلی تحقیق اینست که با توجه به ویژگی‌های جمعیتی روستاهای ایران و تحول اتفاق افتاده در کیفیت نیروها، بویژه با توسعه آموزش عالی، چگونه می توان در کنار مشاغل سنتی، مشاغل جدید و مدرن و رقابت پذیر متناسب با شرایط جدید ایجاد کرد؟ و اصولاً چه مشاغلی و با چه ویژگی‌هایی امکان توسعه دارند؟ برای تحقق این مشاغل چه شرایطی باید تحقق پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوالات با استفاده از روش کتابخانه ای ویژگی‌های جمعیتی نقاط روستایی ایران شناخته شده و با بررسی طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی و طرحهای توسعه و عمران ناحیه ای، ظرفیت‌های بالقوه توسعه در نمونه هایی از مناطق روستایی استخراج گردیده و در نهایت با توجه به ظرفیت‌های فوق و ویژگی‌های جدید جمعیتی پیشنهادات ارائه گردیده است.


 بر اساس نتایج تحقیق توسعه فرصت‌های اشتغال در بخش کشاورزی و دامداری با تغییر ماهیت از سنتی به مدرن و نیز زمینه های جدید شغلی در بخش های صنعتی وخدماتی در سطح روستاها وجود دارد که نیازمند ساماندهی تشکیلاتی، تسهیلاتی و تقویت ساختارهای موجود می باشد.


ویژگی‌های جامعه روستایی ایران: روستا بعنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند محسوب می شود در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع طبیعی و اقتصادی بعنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارد که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند. نقش و اهمیت فراورده ها و تولیدات روستایی در رفع نیازهای رو به تزاید جامعه درخور توجه می باشد نظیر تولید محصولات کشاورزی، زراعی، دامی و صنایع تبدیلی که نقش بی بدیل و منحصر بفرد است. برای جامعه اقتصادی ما بسیاری از دستاوردهای روستائیان نقش استراتژیک داشته و اهرم قابل اتکایی در پشتیبانی از نظام اقتصادی کشور در عرصه جهانی از طریق صادرات و ورود کالاهای ملی به بازارهای پرظرفیت جهانی بوده، یعنی درحقیقت شناسه قدرت اقتصادی کشور در نزد جهانیان تلقی گردیده مضافاً اینکه تکیه براقتصاد تک محصولی نفتی را تقلیل می دهد. فعال سازی ساکنان روستاها در ایران می تواند کمک شایان توجهی به تامین امنیت اجتماعی نموده و باعث کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی گشته و منجر به کاهش پدیده " مهاجرت روستا - شهری" شود.


 

ادامه مطلب ...

اعضای شورای مشورتی دیزباد دور اول

 
اعضای شورای مشورتی دیزباد عبارتند از:

1- مهندس علیرضا میرشاهی                                        11- حسین میرشاهی

2- مهندس حسن کردی                                              12- حسین خافی

3- مهندس محسن احتشام ( عراقی )                            13- شیر علی میرشاهی

4- مهندس اسماعیل رحمانی                                       14- هادی میرشاهی

5- دکتر علی گنجعلی                                                 15- حسین قاسم نیا

6-علی میرشاهی ( فرزند امامقلی )                               16- رضا گنجعلی

7- غیاث الدین میرشاهی                                             17 - زین العابدین میرشاهی

8- محمود محمودی مقدم                                             18- غلامرضا شایسته فر

9-علی اکبر میرشاهی ( فرزند امامقلی )                         19- سید محمود حسینی نیا

10- علی مدد میرشاهی                                            20 - کریم میرشاهی


گذرگاه مسجد دیزباد سنگ فرش شد

«دیزباد وطن ماست»- مسجد خانه خداست و این خانه و پیرامون آن بایستی پاکیزه ترین نقطه هر جایی باشد. 


کوچه مسجد دیزباد نیز برای آراسته گی و پاکیزگی با اقدامی بسیار زیبا سنگ فرش شد.  این اقدام در بدو فعالیت های شورای منتخب و با همت هیات امنای مسجد دیزباد به ثمر نشست.


قطعا دیزبادی ها  مستحق بهترین ها هستند.

برای مشاهده سایر تصاویر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


  

ادامه مطلب ...