دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

بخش پنجم از مصاحبه با مهندس علیرضا میرشاهی، رئیس شورای اسلامی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- در چهار بخش گذشته موضوعات مختلفی از رئیس شورای اسلامی دیزباد پرسش شد که ایشان با نهایت حوصله به سوالات پاسخ دادند. در این بخش سوالات مصاحبه به پایان می رسد. بخش پایانی مصاحبه با مهندس علیرضا میرشاهی، رئیس شورای اسلامی دیزباد را با هم می خوانیم.


41. رابطه بین روستاهای اطراف و شورای فعلی در چه وضعیتی است، آیا با شوراهای اطراف دیدار و گفتگو داشته‌اید؟ آیا در این زمینه برنامه‌ای وجود دارد؟

شکر خدا تبادل اطلاعات، هماهنگی و برگزاری جلسات وجود دارد و معضلات همواره بررسی می‌شود.


42. آیا امسال نوحصار برگزار می‌شود؟ در سال‌های پیشین مقارن شدن بازی‌های جام نوحصار با شب پیش از نوحصار باعث می‌شد که بسیاری از جوانان در برنامه نوحصار کم‌رنگ حاضر شوند، آیا امسال دراین‌خصوص تمهیدی برای برنامه‌ریزی دیده می‌شود یا خیر؟

امیدواریم و نشانه‌ها حکایت از برگزاری این مراسم خاص را دارد، ببینید اگر جوانان ما جام نوحصار را برگزار می‌کنند به عشق نوحصار است و حضور آنان در مراسم کم‌رنگ نبوده البته برخی افراد چه ورزش کنند و چه نکنند اهل پیاده‌روی نبوده و تمایل به شرکت ندارند، امیدواریم بخش معنوی حضور در مراسم نوحصار به جوانان یادآوری گردد، اصل اتحاد همدلی و یکی بودن قوی و نمادین گردد


43. برنامه دیزپاک که در دوره گذشته برگزار شده، با چه تناوبی برگزار می‌شود؟ آیا این برنامه توسط شورای فعلی اداره می‌شود؟

این نهاد و دیگر نهادهای ایجاد شده خودجوش و در قالب NGO عمل می‌کند و درست است که هرگونه فعالیت عمومی بایستی با هماهنگی نهاد شورای اسلامی باشد ولی پیشنهاددهنده حتماً مسئولین این نهادها خواهند بود، هر موردی که به کاری نیکو و درشان روستا انجام شود مورد حمایت اعضای شورای اسلامی خواهد بود.


44. در خصوص تأمین نیروی کار در دیزباد در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد و بسیاری از مردم از کمبود نیروی کار و بالا بودن دستمزدها و به‌صرفه نبودن باغداری ناراضی هستند. آیا دراین‌خصوص شورای اسلامی دیزباد می‌تواند اقدامی انجام دهد و آیا اساساً برنامه‌ای دارد؟

درگذشته نه‌چندان دور نرخ‌نامه کارگران، ساعات کار موظف، حمل سنگ، آب، سم‌پاشی و...اعلام گردید و تصریح شد حفظ مفاد این پروتکل بر عهد کارفرمایان خواهد بود اما ساماندهی کارگری به دلایل مختلف همواره مدنظر است.


45. بوستان پیش تختگاه پروژه‌ای است که کلنگ آن در دوره پیشین خورده شد، هدف آن نیز جلوگیری از ورود گردشگران به باغ‌های مردم و مدیریت گردشگران در یک مکان مشخص بوده است، آیا به نظرتان این هدف و اهدافی که بعداً برای آن دیده شده محقق شده است؟ برنامه شما برای توسعه این پروژه چیست؟

این یک هدف چندمنظوره بوده اصلی‌ترین آن که بودجه هم به آن تعلق‌گرفته حفظ گونه‌های مرتعی و ایجاد بانک ژن گیاهی منطقه است رفتن علاقه‌مندان به این بوستان لازم و بدیهی است اما به لحاظ اسکان بخش اصلی گردشگران در آن نه ضروری به نظر می‌رسد و نه پسندیده و باید حتماً مشابه این مجموعه در مکان‌های دیگر به فکر ایجاد محیط مناسب باشیم.



46. یکی از خلأهای موجود در دیزباد کمبود نهادهای مدنی است که بتوانند فرایند توسعه را در دیزباد سرعت ببخشند، به نظرتان آیا این ظرفیت در دیزباد وجود دارد؟ شورای اسلامی دیزباد چه نقشی را می‌تواند در توسعه این نهادها ایفا کند؟

ایجاد این نهادها بر اساس جمعیت تعریف می‌گردد، تا زمان ایجاد هر نهادی شورا مسئول آن خواهد بود ولی پس از ایجاد بر آن نظارت می‌کند، به طور مثال بحث حل اختلاف و داوری یکی از وظایف شورا و دهیاری است حال اگر این بخش مستقل شود از وظایف عملی شورا کاسته و بر نظارت آن افزوده می‌شود


47. در طول دوران کرونا بسیاری از مراسم کاهش پیدا کرد، آیا برنامه‌ای برای بازگرداندن آن در سال جاری وجود دارد؟

برخی از آنها بسیار پسندیده و بجا و نشاط ‌آورند که باید حمایت شوند و برخی فقط کمرشکن و باعث خروج ارز از بین اهالی می‌شود که با فرهنگ‌سازی باید جلوی آنها گرفته شود.


48. در انتهای کار شورای پیشین گزارش‌هایی از فعالیت‌های انجام شده ارائه شد که از کار چشمگیر آنها حکایت داشت، انتظار شما در این دوره از فعالیت‌های شورای اسلامی در پایان دوره چیست؟

اعضای محترم دوره چهارم و پنجم انسان‌هایی نیکوخصال و فرهیخته و کارآمد بوده و لازم می‌دانم دست آنها را به گرمی بفشارم، یقین در هر دوره پس از اتمام کار بایستی گزارش کار ارائه گردد در این دوره به‌جز گزارش‌های متعدد از فعالیت‌ها گزارش مالی آماده و تراز مالی در برد محل دفتر جهت روئیت عموم نصب خواهد شد


 49. مکان شورای اسلامی در حال حاضر در کجای روستا قرار گرفته و آیا این فضا برای فعالیت‌های فعلی کفایت می‌کند؟

ساختمان بهداری تا زمان لازم به‌صورت مشترک با مرکز بهداشت به‌منظور امور بهداشتی واداری و رفاه اهالی استفاده خواهد شد و به‌زودی بر اساس گفته‌های قبل افتتاح آن را خواهیم داشت.


50. در پایان چنانچه نکته‌ای برای طرح دارید بفرمایید.

ببینید اعضای شورای اسلامی نه حقوقی و مواجبی دارند و نه بودجه تعریف شده‌ای برای افکار و فعالیت‌های عمرانی خود دارند، این مربوط به حال نیست و از گذشته این‌چنین بوده ملاک‌های تعیین اعضا خصوصاً در روستاها فاکتورهای فراوان و متعددی دارد که تقریباً همگان آن را می‌دانند.

می‌توانم اطمینان دهم اعضای شورا به دنبال شهرت و ریاست نیستند که در زمان خدمت و قبل بازنشسته شدن به آن رسیده‌اند، شکر خدا و به لطف خودش نیاز مالی‌شان هم مرتفع است، پس از این صراحت که بگذریم آمده‌اند که منشأ خیر و آبادی برای مکانی باشند که به آن عشق می‌ورزند لطفاً اگر می‌خواهید ما را نقد و بررسی کنید منفعت شخصی خود یا خانواده را در نظر نگیرید ما مجبور به کلان‌نگری هستیم و باید همه را ببینیم پس ما را به کلان‌نگری نقد کنید.

همان گونه که قبلاً گفته‌ام بدون حمایت فکری، فیزیکی و مالی عزیزان هم دیارمان اعضای شورا همچون خودروی ساکن خواهند بود که هیچ ثمری ندارد


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد