پاسداشت طبیعت الموت

 

                               پاسداشت طبیعت الموت


طبیعت تجلی ذات خداست                         مپندار کز ذات باری جداست

همان بوی عطر گل یاسمن                   که یابی تو در باغ و دشت و دمن

چمن از زمین گر برآورده سر                       کند خود نمایی به هر رهگذر

اگر شر شر آب، آهنگ خوش                    نوازد به گوشت برد از تو هش

گل زرد و سرخ و سپید قشنگ                 به اطراف خود بنگری رنگ رنگ 

هدایای   خلاق   دانا  بود                           عنایات    باری   تعالی  بود        

در اول بباید که در حفظ آن                         بکوشیم تا بهره گیریم از آن

                                  *************

همین سرزمین عقاب آشیان                    که دارد شکوهی به طول زمان

من و تو کنیم فخر از جلوه اش                     به تاریخ و فرهنگ ارزنده اش

.......

ادامه نوشته

محرم 92 در روستاهای اندج ،دک و کوچنان

محرم امسال نیز همانند سالیان متوالی گذشته ، با شور تمام و طبق یک سنت دیرینه در روستاهای اندج، دک و کوچنان و با حضور گسترده مردم این 3 روستا  برگزار شد . اینجانب هم توفیق حضور در این مراسم را داشتم و ضمن اینکه آرزو میکنم هدف غایی و والای برگزاری این مراسم که همانا درس آزادی و عزت  گرفتن از قیام تاریخی امام حسین(ع) ، می باشد ،نصیب همه دوستداران حضرتش قرار بگیرد، یک کلیپ ویدیوئی که به همت آقای مهدی نوری (پسر دایی عزیزم) ضبط شده و توسط آقای دکتر ابوالحسن نوری تدوین و تنظیم شده را خدمت شما بزرگواران تقدیم میکنم . دیدن این ویدیو برای عزیزانی که در مراسم حضور داشته اند تکرار خاطره و برای دوستانی  هم که حضور نداشته اند نیز قطعا" خالی از لطف نخواهد بود.

برای مشاهده این کلیپ می توانید اینجا را کلیک کنید. 

پاییز در روستای اندج

ادامه نوشته

عـزاداری برای سیـدالشهدا (ع) در ایـران در گذر تاریـخ



حماسه کربلا، بزرگترین واقعه تاریخ است که پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به یاد آن واقعه اشکها ریخته می شود و ناله و فریاد بپاست. به گزارش گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر؛ مراسم عزاداری امام حسین(ع) نخستین بار در روز یازدهم محرم سال ۶۱ هجری در کنار اجساد مطهر شهیدان توسط اهل بیت علیه السلام برگزار گردید.

پس از آن هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه، امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و ام کلثوم(س) برای مردم کوفه که برای تماشا آمده بودند، سخنرانی کردند. در پی این سخنرانیها صدای ضجه و گریه از خانه ها و مردم کوفه بلند شد. که به نوعی عزاداری برای شهدا و افشاگری امویان بود.

گرچه عزاداری برای حسین بن علی(ع) و خاندان و یاران او به شکل های مختلفی در طول تاریخ اسلام برگزار می شد، اما این مراسم، آن هم در حدّی گسترده به صورت سازمان یافته و با دستور و حمایت حکومت، از زمان آل بویه در بغداد آغاز گردید. دسته های عزاداری در شکل جدید، نخستین بار در سال ۳۵۲ به وجود آمدند.

به دستور معزّالدوله، در عاشورای سال ۳۵۳ عزای عمومی اعلام شد و از مردم خواسته شد که با پوشیدن جامه سیاه، اندوه خود را نشان دهند. در عاشورای سال ۳۵۲ نیز گریه و ندبه برای امام حسین(ع) و نوحه خوانی و برپایی ماتم برای آن امام برگزار گردید. در این روز با آویختن پارچه های سیاه، اعلام عزا نمودند. در روز عاشورا مردم حتی برخی علمای حنفی مثل خواجه علی غزنوی و امام نجم الدین بلعمانی حنفی، سفیانیان را لعن می کردند، دستار از سر باز کرده نوحه میخواندند و خاک بر سر می افشاندند. در سال ۳۹۸ که روز عاشورا مصادف با عید مهرگان بود، مراسم عید را به تأخیر انداختند.


ادامه نوشته

همه چیز در مورد گردو ( Eghooz )

کسانیکه  با منطقه الموت آشنایی دارند، می دانند که به لطف خدا و به دلیل خاک مرغوب و حاصلخیزی که در سراسر  این  سرزمین وجود دارد، انواع و اقسام درختان و محصولات زراعی در این منطقه به وفور یافت می شود . ولی در این میان برخی از درختان میوه نسبت به بقیه  بیشتر دیده می شود و از محبوبیت ومقبولیت  بیشتری برخوردار است.بدون تردید گردو ( اغوز ) در این میان نقش اول را در بین درختان دارد. شاید ابهت و زیبایی این درختان و مشکلات کمتر در نگهداری، آبیاری و برداشت این محصول و مهمتر از همه ماندگاری بالا و ارزشهای اقتصادی و بازار مناسبتر آن باعث شده تا گردو و درختان تنومند و زیبای آن در میان مردم الموت جایگاه ویژه ای داشته باشد و علاقه مندی مردم به آن بیشترین باشد.

گذشته از همه موارد ذکر شده ،خواص بسیار زیاد و مفید این میوه دوست داشتنی باعث شده تا مردم هم  بیشتر از میوه های دیگر به آن  روی خوش نشان دهند.که با مراجعه به لینک زیر ،می توانید اين خواص مفيد را مرور کنید.

اما کسانیکه با برداشت و جمع اوری این میوه آشنایی دارند و آنرا تجربه کرده اند به طور حتم تایید میکنند که یکی از زیباترین خاطرات کشاورزی و باغبانی ایام جمع اوری گردو از باغات الموت  است.

درختان گردو معمولا" ....



عکسها و مطالب بیشتر را در ادامه ببینید

ادامه نوشته

تابستان اما سرد و بارانی!!

تصاویر این پست در بیستم مرداد ماه 92 تهییه شده!!

 در حدود اواسط مرداد ماه گرم سوزان امسال، الموت شاهد تغییر ناگهانی شرایط جوی شد و به شکل غیر منتظره و دور از تصور ، هوای تابستانی با باران و مه شدید و سرما همراه شد که کاملا" غیر منتظره بود عجیب می نمود. گروهی از مردم نگران این باران شدید و نابهنگام بودند و از تبعات احتمالی آن هراسان بودند و گروهی دیگر از زیبایی و طراوت باران و تلطیف شدن هوای گرم و خشک مرداد ماه به وجد آمده بودند و خیل عظیمی از مسافران در اندیشه مشکلات جاده ای در مسیر برگشت از الموت بودند و بدین علت نگران. در این روزهای بارانی من نیز توفیق حضور در الموت را داشتم  و بر آن شدم تا گوشه هایی از این زیبایی و موهبت الهی را به تصویر بکشم و آنها را جهت نظاره شما خوبان در این سایت منعکس کنم. باشد که در نظر آید و مقبول افتد.



و اینک بقیه عکسها در ادامه مطالب                                                

ادامه نوشته

باز آمـدن رمضـان و فصـلی بـرای آغـازی دوبـاره ...


ماه رمضانی دیگر آغاز شد. ماه مبارکی که هر سال فارغ از هر  اتفاقی ما را دور هم جمع می کند. روز های مبارکی که آغاز و پایانش به دست طلوع و غروب خورشید رقم می خورد و هیچ قانونی جز قانون هستی آن را اداره نمی کند. ساعت افطارش به ساعت اضافه کاری اداره ربطی ندارد و ساعت سحرش پیر و جوان نمی شناسد. ماهی که فرصت می دهد هم به خودمان برسیم و با خودمان خلوت کنیم، هم جویای احوال آشنایانی شویم که قدیم ترها با آنها دوست بوده ایم!

ماه رمضان باآمدنش شیوه اغلب زندگی ها رادگرگون می کند، نوع تغذیه، الگوی استراحت وخواب، میزان ساعات کاری وحتی شیوه مصرف وخرید هم دراین ماه تغییر می کند، درواقع تغییر در سبک زندگی، یکی از سوغاتی های این ماه است که می تواند زمینه ساز تغییرات دیگر شود ...


فرا رسیدن "ماه میهمانی خدا" بر همه مسلمانان مبارک باد

ادامه نوشته

سلامی دوباره

سلام بر دوستان بازدید کننده سایت اندج و پوزش از تاخیر زیاد در آپدیت سایت.

پس از مدتی غیبت به دلیل مشکلات و گرفتاریهای روزمره و... با یک مطلب به نقل از خبرگزاری فارس  در ارتباط با یکی از مهمترین مسائل حوزه الموت یعنی جاده آینده الموت (که البته به دلیل بدقولیهای مکرر مسوولین ارشد استانی و کشوری و عدم توجه آنها و عدم تخصیص و البته بهتر بگویم عدم شارژ بودجه مصوب و اختصاص یافته به این پروژه به دلیل رکود شدید سازندگی در ماهها و یک دو سال اخیر،اکنون به رویا تبدیل شده و بسیار مایه دلسردی و یاس مردم منطقه شده)  آپدیت شدیم که اینجانب فقط نقل قول  میکنم و عین مطلب را درج می کنم و متاسفانه باز هم عملی شدن ان جای بسی تردید دارد!!

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:
بهره‌برداری از جاده قزوین- الموت- تنکابن تا 3 سال آینده!!!!

جاده قزوین- الموت- تنکابن به عنوان تنها راه دسترسی جدید از شمال به جنوب رشته کوه البرز طی نیم قرن گذشته، سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از دوره پهلوی اول، یعنی از حدود 50 سال پیش تاکنون، هیچ کریدوری از شمال به جنوب رشته کوه البرز احداث نشده است.

در این مدت فقط راه‌هایی موازی با کریدور مربوط به 50 سال پیش ایجاد می‌شد و یا راه‌های جدیدی به همان کریدور اضافه یا کریدور پیشین، کیفی‌سازی می‌شد....

ادامه نوشته

به درون خانه بیا... !


امیرالمومنین(علیه السلام) پس از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بهترین انسان روی زمین بودند که ویژگی های روحی و معنوی و نیز مادی و ظاهری همگی دلالت بر این مطلب دارند. یکی از خصایص و ویژگی هایی که تنها خاص امیرالمومنین علی(علیه السلام) است و تنها ایشان بدان ممتاز گردیده اند محل و مکان ولادت حضرت است که احدی از خلایق از انبیاء عظام و اوصای گرامی هیچ کدام به این خصیصه ی عظمی ممتاز نبودند. 


در حدیثی شریف از صحصمة بن صوحان از شیعیان و روات خاص امیرالمومنین(علیه السلام) نقل شده است که حضرت دلیل برتری خویش نسبت به عیسی(علیه السلام) را چنین ذکر فرمودند که موقع ولادت عیسی بن مریم (ع) در بیت المقدس ندای غیبی مریم طاهره مادر وی را از مسجد خارج کرد و بدو گفت: اخرجی عن البیت فإن هذه بیت العباده لا بیت الولادة، یعنی بیرون رو از خانه ی بیت المقدس زیرا که اینجا خانه عبادت است نه خانه ولادت و محل زائیدن. ولی هنگامی که ولادت با سعادت امام علی(علیه السلام) نزدیک شد مادر گرامی شان فاطمه بیت اسد را باندایی غیبی به داخل خانه ی کعبه دعوت نمودند و بدو فرمودند: یا فاطمه ادخلی البیت، فاطمه در خانه داخل شو...

ولادت امیرالمومنین (علیه السلام) در مکانی واقع شده است که هیچ کس نه پس از او و نه قبل از او چنان محلی را برای ولادت نداشته اند. به خصوص آن که این محل کعبه مبارک است که محل عبادت و خانه آمال و آروزهای همه مومنین و موحد آن از ابتدا تا انتها بوده است. علاوه بر این خانه کعبه خانه مبارکی است که محل عبادت است و اینکه ما در بزرگواری امیرالمومنین(علیه السلام) به درون آن دعوت شده اند خود حاکی از مقام و ارزش والای این مادر و فرزندست.




میلاد با سعادت امام علی (علیه السلام) و روز پدر مبارک باد!
ادامه نوشته

چـرا سـود ما باید به زیـان طبیـعت باشد؟!!

با تقدیم سلام و احترام خدمت بازدید کنندگان گرامی سایت اندج و ضمن تشکر از دوست و همکار خوبم جناب آقای عسگری که مبحث بسیار مهم مدیریت ورود گردشگر و توریست به منطقه الموت و به طور خاص روستای اندج را مطرح کردند، بنده هم لازم دانستم به نوبه خود به آسیب شناسی این مطلب و تهدید هایی که ورود گردشگران برای این روستای بکر و زیبا باخود بهمراه خواهد داشت بطور موشکافانه تر بپردازم. قطعا یکی از این آسیب ها تخریب چهره طبیعت بوسیله "ریختن زباله" است.


ما ایرانیان دوست ‌داریم که در دنیا ملتی با پیشینه تاریخی درخشان و فرهنگ و تمدن غنی شناخته شویم. البته اگر کسی به کتاب‌های تاریخی رجوع کند، یا با گردش در این سرزمین پهناور آثار برجای مانده از گذشته را ببیند، با این تفکر هم عقیده خواهد شد؛ اما اگر همان شخص، همراه ایرانیان به دامن طبیعت برود، صحنه‌هایی را می‌بیند که کوچک‌ترین نسبتی با غنای فرهنگی و پیشرفت تمدنی ندارند.

کوه و دشت و جنگل و ساحل و رود و درّه، همه جا پوشیده از زباله‌ است. لابد اگر همان شخص از همسفران خود بپرسد که موضوع چیست، با شرمساری بسیار و در حالی که می‌کوشند مسأله را رفع و رجوع کنند، پاسخ می‌دهند که متأسفانه اندکی از ایرانیان که ما آن‌ها را "طبیعت گردنما" و "کوهنوردنما" و "جنگل نوردنما" لقب داده‌ایم، از روی ناآگاهی یا غفلت چنین کرده‌اند! اما اگر آن شخص متقابلا با استناد به آمار رسمی دولت ایران بگوید: آیا ۶۰۰ تن زباله‌ای که فقط در روز ۱۳ فروردین در مناطق حفاظت شده استان تهران رها شده، کار تعداد اندکی از مردم است، پاسخش چه خواهد بود؟...



بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

مدیریت و ساماندهی توریست(قسمت اول)

ضمن تقدیم سلام و عرض ادب به بازدیدکنندگان محترم سایت اندج، به استحضار می رساند همانطور که در پست قبلی که اولین مطلب در سال 1392 نیز بود، نوشته شد که شعار امسال سایت اندج ،"حفظ طبیعت اندج و مدیریت و ساماندهی توریست "می باشد. اینجا نیز ضمن تاکید بیشتر در این مورد ،سلسه مطالب و مباحثی را علاوه بر این پست، در آینده نیز خواهید دید و از شما هم دعوت می کنم تا با کمک خود و بیان دیدگاههای سازنده تان به حفظ طبیعت الموت و اندج (که به شکل خاص مورد بحث این سایت می باشد) کمک کنید.

هدف غایی و نهایی این سایت در این زمینه، نه شعار به معنای رایج آن، که به معنای تکرار یک گفتار  و عملی کردن آن می باشد لذا اگر در این موضوع مهم و حیاتی وارد شده ایم ،واقعا" علاقه مندیم تا نتیجه بخش باشد و گرنه نه کسی بر ما تکلیف کرده که در این زمینه قلم بزنیم و نه اینکه سایت اندج هیچ گونه وابستگی به گروه،نهاد و یا اشخاص وجناههای سیاسی خاصی  دارد و هرگز به دنبال هیچ انتفاع به نفع خود و یا گروه خاصی نیست و فقط و فقط به نام والای اندج و الموت فکر میکند و با بیان اخبار و موضوعات اجتماعی ، تاریخی و انعکاس طبیعت و جغرافیای اندج به کمک عکسها و تصاویر،می خواهیم به خواسته ای دل خود و بینندگان محترم خصوصا" کسانیکه به هر دلیلی دور از اندج و الموت هستند و کمتر به آنجا سر می زنند ولی به پیشرفت و تعالی نام اندج و الموت فکر می کنند،پاسخ دهیم.

اما اینک پا را فراتر نهاده و احساس می کنیم که رسالتی بر دوش داریم و باید آنرا به انجام رسانیده وعملی کنیم   و در جهت تحقق این مهم از شما دوستان نیز کمک بگیریم و آن همان عملی شدن شعار امسال سایت اندج می باشد.در اینجا هم ضمن عرض ارادت به همه الموتی های عزیز و وب نویسان محترم و فرهیخته روستاهای این دیار کهن که همواره ما و سایت و روستای اندج را مود لطف و عنایت خود قرار داده اند،عرض میکنم که بی شک هدف ، مدیریت توریست در سطح کل منطقه و به کمک همه مردم و مسولین منطقه است و اگر در این سایت به شکل اختصاصی  از اندج نامبرده شده ، فقط به این دلیل است که این سایت عمدتا" مربوط به روستای اندج بوده و چون قوانین رایج در روستاهای منطقه(عرف محلی) و دیدگاهها و شرایط هر روستا تفاوتهایی دارد،لذا ما به شکل اختصاصی بیشتر به اندج می پردازیم که در بسیاری از موارد قابل تعمیم دادن به کل منطقه هست(البته با احترام به دیدگاهها و شعور مردم همه روستاها)و به عنوان یک پیشنهاد از هم الموتی های عزیز وب نویس می خواهم به این مقال بپردازند.

مقدمه این مبحث کمی طولانی شد لذا بیش از تصدیع نمی دهم و در این قسمت به نکاتی هم اشاره میکنم که در ادامه این سلسله مطالب لازم است........

بقیه در ادامه مطالب

ادامه نوشته

مروری بر نوروز 92 از دریچه دوربین

ضمن تبریک مجدد سال 92 به همه دوستان و همراهان سایت اندج ،آرزوی سلامتی و شادکامی کامل را برای همه شما عزیزان خواهانم.

امیدوارم در سال جدید بتوانیم همراه با سایر دوستان گرداننده این سایت، به شکل بهتر و مفید تری در خدمت بازدید کنندگان عزیز باشیم. در این راستا دست نیاز به سوی شما بینندگان محترم دراز میکنیم و از هر گونه انتقاد سازنده و کمک در راستای بهبود مطالب و تصاویر و...، استقبال می کنیم. افزایش آمار  بینندگان سایت را به فال نیک می گیریم و تقاضا داریم با ارائه مطالب و مقالات مفید در زمینه های علمی و فرهنگی-اجتماعی و ... ما را در بهبود کیفیت سایت،یاری کنید.

در نوروز اخیر ، توفیق داشتم تا تعطیلات را در زادگاهم،روستای اندج سپری کنم که از این بابت خدا را شاکرم. مراسم عید گردشی و دید و بازدیدها مطابق سالیان دور ،امسال نیز به شکل زیبایی برگزار شد و مردم عزیز اندج سال نو را به همدیگر تبریک گفتند و در روزهای بعد هم در کنار دید و بازدیدها به کار و تلاش هم پرداختند(البته در روز اول عید در منزل حاج محمد رضا نوری،شاعر اندجی شعری زیبا به زبان محلی که سروده ایشان بود همرا با هنرمندی و نوازندگی نی توسط منوچهر نوری،اجرا شد که بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت).

شما می توانید جهت مشاهده این کلیپ زیبا اینجا را کلیک کنید .

مسابقات والیبال هم ظاهرا" به رسم سالهای اخیر در شهر معلم کلایه برگزار شدکه متاسفانه به دلایلی که اینجانب متوجه نشدم،تیم اندج که بی شک از پر افتخاترین تیمها در این مسابقات بوده،غایب بود!. بارش نزولات آسمانی هم که تقریبا" وجود نداشت و شرایط خشکسالی نگران کننده تر شد.برنامه کوهپیمایی ما هم به روال سالهای قبل برگزار شد.

اما مهمتر از همه اینکه در تعطیلات نوروز امسال و خصوصا" روزهای پایانی تعطیلات، طبیعت زیبای اندج مورد آماج و حمله توریستهای با فرهنگ!! بومی الموت و غیر الموتی قرار گرفت که متاسفانه با آسیبهای فراوان به باغات و زمینهای کشاورزی همراه بود و این موضوع به شدت آزار دهنده بود.در این راستا ارائه راهکارهای مناسب  و منطقی از طرف شما عزیزان می تواند در پیشگیری از آسیب بیشتر این طبیعت زیبا و بکر ،موثر بوده و مفید واقع شود تا ما که وظیفه خطیری در حفظ و انتقال این امانت مهم به آیندگان را داریم،شرمنده آنها نشویم!. 

درپایان ضمن اعلام شعار امسال سایت اندج با عنوان"حفظ طبیعت اندج و مدیریت و ساماندهی توریست"مروری خواهیم داشت بر چند عکس که در نوروز امسال از روستای اندج تهیه شده.


عکسهای بیشتر در ادامه مطالب

ادامه نوشته

نوروز 92 بر همه شما خوبان مبارك

سال و مال و فال و حال و اصل و نسل و بخت و تخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم، فال نیکو، مال وافر، حال خوش،
اصل ثابت، نسل باقی، تخت عالی، بخت رام
********سال نو مبارک********

 
   تاریخچه نوروز

نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.

منشا و زمان پیدایش نوروز، به درستی معلوم نیست، اما این جشن، قدمتی سه هزار ساله دارد و قدیمی‌ترین آیین ملی در جهان به شمار می‌رود. در برخی از متون کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متون، کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده است. ابداع نوروز در شاهنامه، بدین صورت روایت شده است که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان منور شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند.


بقیه متن فوق را در ادامه مطالب ببینید



ادامه نوشته

تصاویر گوناگون از اندج

عکسهای این پست در نیمه بهمن گرم و خشک اخیر در اندج تهیه شده است




عکسهای بیشتر در ادامه مطالب

ادامه نوشته

تولدی دوباره برای حسن آقا قاسمی

در شامگاه خجسته روز تولد پیامبر اسلام (ص)و امام جعفر صادق(ع)،خبر مسرت بخشی را از طرف عمو یزدان عسگری شنیدم که برایم بسیار خرسند کننده بود و بطور قطع برای همه کسانیکه حسن آقا قاسمی را می شناسند و یا نمی شناسند ،نیز خوشحال کننده می باشد.

در سال گذشته در اندج  شنیده بودم که خانواده عمو یزدان در یک امر مقدس و خدا پسندانه تصمیم گرفته اند که حسن آقا قاسمی رو از دام اعتیاد نجات دهند. این خبر هم خوشحال کننده بود و هم نا امید کننده!! چرا نا امید کننده؟! چون خیلی ها از جمله خودم خیلی به این قضیه امیدوار نبودم و به تعبیری آب در هاون کوبیدن بود چون هم در جریان بودم که حسن دچار اعتیاد شدید به اکثر مواد مخدر طبیعی و صنعتی و از جمله ماده مخدر شیشه بود و مبتلا به تزریق روزانه مواد صنعتی شده بود!!!(حتی به شکل چند بار در روز) وهم اینکه به اراده حسن خیلی امیدوار نبودم و مهمتر اینکه خیلی از مراکزی  که امروزه داعیه درمان وابستگی به مواد مخدر را دارند ، این کار را در یک بازه زمانی کوتاه انجام می دهند و یا اینکه در خیلی از موارد امکان برقراری ارتباط موثر و لازم با فرد معتاد را ندارند و بیشتر از طریق دارویی این مهم را انجام میدهند و آنگونه  که باید فرد معتاد از درون دچار تحول شود و بتواند به معنای واقعی از دام اعتیاد نجات پیدا کند،وجود ندارد و خیلی از افراد پس از یک دوره درمان یا مجددا" به سمت آنها بر می گردند و یا اینکه صرفا" نوع اعتیاد تغییر میکند و این کار با مواد دیگری که خود انها نیز مخدر هست(مثل قرصهای متادون) جایگزین می شود!!. لذا به دلایل فوق من و خیلی از افرادی که حسن را می شناختند ،خیلی نگاه امیدوارکننده ای  به این قضیه نداشتند.اما حسن آقا به کمک عمو یزدان و خانواده اش و به کمک جمعیت احیای انسانی  موسوم به کنگره 60 ثابت کرد که این کار شدنیست!! و چه زیبا این مهم محقق شد.

عمو یزدان معتقد بود که این امر مهم بیش از هر چیز به صیر و شکیبایی و تحمل نیاز دارد کما اینکه حسن این کار رو در 13 ماه انجام داد و الان کاملا" از دام اعتیاد رهایی یافته و از هیچ ماده جایگزین هم استفاده نمی کند(هر چند در مراحل اولیه درمان استفاده از مواد مخدر جایگزین امریست طبیعی و لازم)  و تحولات عمیق اخلاقی و رفتاری نیز در وی ایجاد شده!!

دوستانی که تمایل دارند با نحوه کار این مرکز درمان  اعتیاد بیشتر آشنا شوند می توانند به اینجا مراجعه کنند و امید آنکه شاید بتوانند کمکی به هم نوع مبتلای خود کنند.

در جشنی که در روز تولد پیامبر اسلام (ص) برگزار شد ،حسن هم جشن رهایی از اعتیاد به مواد مخدر خود  را گرفت  خانواده او از جمله مادر پیر و زحمت کشش هم در این جشن حضور داشت و قطعا" اشک شوق ریخته است.

 عمو یزدان نیز در یک مکالمه تلفنی هم این خبر مهم را به من داد و هم اینکه خواست تا این مطلب در سایت اندج درج شود تا هم تبریکی برای حسن آقا باشد و مهمتر اینکه تشویقی باشد برای دیگران تا ببیند و باور کنند که حتی حسن قاسمی با همه وابستگیهای شدید به مواد مخدر صنعتی  خصوصا" شیشه،نیز توانست کاملا" از این مقوله رهایی یابد و در یک کلام اینکه اگر بخواهیم و اراده کنیم و تلاش مستمر داشته باشیم می شود فعل خواستن را صرف کرد.

جشن رهایی اعتیاد در حضور خانواده ها

 

آقای مهندس دژاکام موسس مرکز جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰

پیام تسلیت


ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم نوری و مردم فهیم روستای اندج و آرزوی آمرزش و غفران الهی برای مرحومه بانو لیلا نوری (فرزند حاج کتابعلی نوری)که الحق نمونه بارز یک خانم مهربان و فهمیده بود و پوزش از این خانواده محترم، به دلیل اینکه در مسافرت بودم و نتوانستم به شکل حضوری برای عرض تسلیت حضور پیدا کنم ،بدینوسیله سایت روستای اندج ضمن عرض تسلیت به خانواده آن عزیز سفر کرده ،از خداوند متعال طلب صبر و سلامتی برای بازماندگان آن مرحومه دارد.

نوا و موسیقی محلی


چند ماه پیش دوست خوبم آقای فلاح در وبلاگ روستای دهک ،لینکی از یک موسیقی و نوای محلی طالقان رو گذاشته بود که از شنیدن آن خیلی لذت بردم . امروز در حضور اقوام  یکبار دیگر به این آلبوم گوش دادم و علیرغم اینکه تفاوتهای جزیی در گویش و لهجه طالقان و  الموت دیده می شود ، گوش کردن این کلیپ صوتی برای الموتیهای عزیز قطعا" خالی از لطف نیست. در ضمن این نوید را به دوستان بازدید کننده سایت  می دهم که آقای حاج محمد رضا نوری ،شاعر اندجی پس از شنیدن این نوای محلی قول دادند که به زودی کاری با لهجه و گویش الموتی سروده و اجرا کنند که در صورت آماده شدن آنرا تقدیم شما خوبان خواهم کرد.
 بر ای دانلود و شنیدن این نوا اینجا را کلیک کنید.

     

یلــدا، بلندترین شب سال در راهست ...



ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده های اهریمنی می پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است كه ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شكرانه بازیافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیكی بر بدی و روشنایی بر تاریكی و داد بر ستم را گرامی می داشتند.

شب یلدا نیز یكی از این موارد است. در دوران كهن، شب مظهر تاریكی و تباهی و وحشت بوده و اغلب سعی می كردند كه شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پلیدی و تباهی در آن راه نیابد. شب یلدا طولانی ترین شب ها است. یعنی تسلط تاریكی بر زمین از تسلط نور خورشید و روشنایی می كاهد و چون فردای این شب روشنایی بر ظلمت غالب و روز طولانی می شود، ایرانیان تولد دوباره خورشید را كه مظهر روشنایی است، جشن می گیرند.


یلدا اولین شب زمستان است که براساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند. از جمله‌ میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، علی‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد. هرچند مردم ایران، امسال در حالی به استقبال شب یلدا می روند که قیمت انواع خشکبار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و قیمت هر کیلوگرم هندوانه از مرز 4 هزار تومان عبور می کند، اما از آنجا که از دیرباز برخی ایرانیان می‌گفتند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود، شگون ندارد، از این‌روست که فقیر و غنی حتی اگر میوه‌ دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب خاص می‌کنند.

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. چون شب یلدا بدون تردید از آیین‌های دیرینه و پر معنای ایرانی است که در آن سنت پسندیده صله رحم زنده می‌شود و باید به هر طریق ممکن آن را پاس داشت ...

در ادامه مجموعه ای از "اس ام اس های شب یلدا" را حضور شما دوستان تقدیم می کنیم...

ادامه نوشته

تصاویری دلنشین از آخرین روزهای پاییز

ادامه نوشته

"صفایی ندارد ارسطو شدن     ،    خوشا پر کشیدن ،پرستو شدن"

نوشته های رتبه اول کنکور سال ۶۴ ،ساعتی قبل از شهادت (بسیار خواندنی)



گلوله ای از لوله دوشکا با سرعت اولیه ی خود از فاصله هزار متری شلیک می شود و در مبدا به حلقومی اصابت نموده و آن را سوارخ کرده وگذر می کند ،حالا معلوم نمایید سر کجا افتاده است؟اینها آخرین دست نوشته شهید احمدرضا احدی رتبه اول کنکور پزشکی سال 1364 است که تنها ساعتی قبل از شهادت به رشته تحریر در آمده است:

ادامه نوشته

محرم  91 در روستاهای اندج ،دک و کوچنان

امسال هم مطابق سالهای قبل و سالیان دور مراسم بزرگداشت محرم در روستاهای اندج،دک و کوچنان با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد. در این مراسم با شکوه اینجانب هم توفیق حضور داشتم و تلاش کردم تا گوشه هایی از آن را جهت نظاره شما خوبان به تصویر بکشم.



عکسهای بیشتر را در ادامه مطالب ببینید

ادامه نوشته

فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت میگوییم


اندک اندک صدایی را می‌شنوی که از هزاران سال قبل، سینه به سینه و نسل به نسل به گوش جهانیان می‌رسد.

این صدای رسا هرگز محو نمی‌شود زیرا که صدای پایمردی و آزادگیست.

آری؛ صدای کاروان آرام آرام به گوش اهل زمان می‌رسد...

و کربلا، آرام آرام به میزبانی میهمانان خود نزدیک‌تر...

میهمانانی که فخر عالم و سرچشمه فضل و کرامت در این جهان هستند.

آری؛ عطر محرم وزید باز در این روزگار، و شهر و دیارمان نیز به یاد سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) معطر به شمیم محرم شد.


حضرت امام حسین (ع) می‌فرمایند:

گواهی می‌دهم که من از راه تکبر و خودخواهی و یا به قصد فساد و ستمگری بر ضد حکومت بنی‌امیه قیام نکرده‌ام. خروج و قیام من تنها برای اصلاح طلبی در امت جدم است. اراده امر به معروف و نهی از منکر دارم و می‌خواهم به روش جدم و پدرم علی‌بن ابیطالب (ع) رفتار کنم. هر کس از راه حق و حقیقت مرا پذیرفت، طرف حسابش حق متعال است، و هر کس که قیام مرا مردود دانست، من در راه هدف خود ثابت قدم و شکیبا هستم، تا این که خداوند میان من و این ملت به حق و حقیقت قضاوت فرماید، که او بهترین قاضیان است. بحارالانوار، ج 44، ص 329


سفری مجازی به اندج در پاییز 91

عکسها مربوط به جمعه دوازدهم آبان 91 می باشد

و اینک بقیه عکسها در ادامه مطالب

ادامه نوشته

ادامه برداشت لوبیا در اندج(عکسهای جمعه 21 مهر)

در پنجشنبه و جمعه گذشته در جای جای مزارع اندج، مردم مشغول برداشت لوبیا بودند.از نخستین ساعات صبح و پس از نماز صبح مردم زحمت کش اندج،در مزارع خود مشغول به کار شدند و از هر طرف صداهای وسایل مربوط به برداشت لوبیا اعم از سنتی و صنعتی به گوش می رسید. اینجانب هم در این میان حضور داشتم و لحظاتی از آن را برای شما خوبان به تصویر کشیدم که در قالب این پست تقدیم می کنم.



و اینک بقیه عکسها در ادامه مطالب

ادامه نوشته

برداشت لوبیا در مزارع اندج آغاز شد


بی گمان اصلی ترین محصول مزارع اندج، لوبیا می باشدکه مراحل مختلف کاشت،داشت و برداشت آن با زحمات بسیار زیادی همراه است.البته کیفیت و کمیت لوبیای چیتی اندج نیز شهره می باشد.امسال هم همانند سالهای متمادی گذشته قسمت اعظم مزارع اندج به کشت لوبیا اختصاص داشت و این روزها برداشت این ماده غذایی مفید که از حبوبات بسیار با ارزش می باشد،آغاز شده.هرچند برداشت این محصول با زحمات زیادی همراه می باشد، ولی ساعات خرمن کردن لوبیا و جمع کردن و به خانه ها بردنش لطف بسیاری دارد و غبار خستگی را از تن مردان و زنان زحمت کش روستا می زداید. در این پست با پرداختن به این موضوع(لوبیای اندج) که در گذشته هم به آن پرداخته بودم و بسیاری از عکسها تکراری می باشد،بهانه ای  یافتم تا عرض تشکر و خسته نباشید داشته باشم به همه کشاورزان زحمت کش الموت و خاصه اندج عزیز.



در ادامه مطالب مراحل مختلف کشت در مزارع اندج(قبل و بعد از کشت لوبیا و مراحل مختلف پرورش لوبیا) را همرا با توضیحات مختصر شاهد هستید.

ادامه نوشته

۱۲۰ روستای هدف گردشگری کشور مصوب شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تعیین و تصویب ۱۲۰ روستای هدف گردشگری کشور خبر داد. (لینک خبر)

خبرگزاری فارس: ۱۲۰ روستای هدف گردشگری کشور مصوب شد + اسامی

محمد علی فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: 120 روستای هدف گردشگری در کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری با حضور مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت راه، مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مسکن به تصویب رسید.

وی افزود: این روستاها به عنوان روستاهای دارای اولویت مصوب شده اند.

به گفته مدیر کل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است به منظور بهره برداری از ظرفیت های این روستاها در جهت توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی، زیرساخت های لازم برای توسعه آنها فراهم شود.


ادامه نوشته

یک خبر  داغ و یک افتخار ناب

گام جديد محققان ايراني در ساخت بیوسنسور تشخیص سرطان

پژوهشگران دانشگاه شیراز با طراحی یک روش که در آن تنها با ثبت یک ولتاموگرام تمام هشت حالت ممکن چندشکلی نوکلئوتیدی منفرد قابل‌ شناسایی است، موفق به تشخیص حضور و یا عدم حضور هر یک از جهش‌های نقطه‌ای موجود در یک توالی DNA شدند.

این پژوهش بوسيله دکتر عبدالکریم عباسپور و دکتر ابوالحسن نوری از دانشگاه شیراز صورت گرفته است. ایده‌ی اصلی این کار تحقیقاتی توسط دو پژوهشگر که در 2007 مقاله خود را به چاپ رسانيده بودند، مطرح شد و در آن از آپوفریتین پرشده با کادمیم برای تشخیص ناجوری C-C استفاده شده بود؛ محققان ايراني اين ايده را به شیوه‌ای کارآمد بسط دادند تا برای تشخیص تمام انواع ناجوری کاربرد داشته باشد.

با توجه به اطلاعات به‌ دست آمده، تا کنون روشی برای تشخیص تک مرحله‌ای هر یک از جهش‌های نقطه‌ای ممکن ارائه نشده است و روش‌های ارائه شده در مجلات علمی حداقل به چهار تست برای تشخیص هر یک از هشت حالت ممکن جهش‌های نقطه‌ای نیاز دارند و لذا روش پیشنهادی این پژوهشگران ایرانی، کار تشخیص SNP را بسیار ساده کرده است.

متن کامل خبر را در ادامه مطالب ببینید
ادامه نوشته

هنر نمایی گروه موسیقی الموت در نمایشگاه سراسری صنایع دستی

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، موسیقی محلی و اولین جشواره شیرینی سنتی هفته گذشته در قزوین برگزار شد و یه کار خود پایان داد این جشنواره که از نهم شهریور ماه مصادف با روز  قزوین در سرای تاریخی سعدالسلطنه برپا شده بود با استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی همراه بود و برنامه های ویژه ای داشت 

گروه موسیقی الموت که با لباس های محلی در این مکان حضور پیدا کرده بود همه روزه برنامه های جالبی را به اجرا در آورد برنامه های نظیر آواز محلی ،نواختن ساز دهل ،رقص چوب بازی تک نفره و چند نفره که با استقبال بی نظیری همراه شد 


برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب مراجه نماید 

ادامه نوشته

قهرمانی مجدد اندج در مسابقات فوتبال الموت(جام شهدای الموت)

تیم فوتبال اندج که بدون شک پرافتخارترین و بهترین تیم الموت در دهه گذشته می باشد امسال نیز توانست بار دیگر بر قله فوتبال الموت بایستد.



مسابقات امسال به علت آماده نبودن زمین ملک دشت به همت روستای زرآباد در زمین این روستا برگزارشد و 16 تیم در 4 گروه 4تیمی با هم به رقابت پرداختند که تیم اندج با 2 برد و یک باخت (بعلت حضور نداشتن بسیاری از بازیکنان اصلی تیم در مرحله گروهی) پس از بالا آمدن ازگروه خود در یک بازی سخت به مصاف میزبان مسابقات رفت و درپایان وقت معمول واضافی دوتیم به نتیجه تساوی 1-1 رسیدند ولی این تیم اندج بود که توانست جدال پنالتی هارا به سود خود به پایان برساند. در بازی ماقبل فینال هم اندج تیم زواردشت را بانتیجه 2-1 از پیش روبرداشت و در نهایت دربازی فینال که در تاریخ 91/6/11 برگزار شد پس از تساوی دروقت قانونی و اضافی (البته در بازی ای که در همان اوایل بازی با 2گل ازحریف پیش افتاد و حتی میتوانست با استفاده درست از موقعیتها با اختلاف فراوان پیروز باشد ولی عدم فرصت شناسی از یک طرف و از طرف دیگر شرایط بسیار نامساعد زمین بازی که کار را برای بازیکنان تکنیکی اندج سخت میکرد دست به دست هم دادند تا حریف با روی آوردن به بازی هوایی نتیجه را به تساوی بکشاند) در ضربات پنالتی با درخشش دروازه بان و بازیکنان خود تیم اسطلبر را شکست داد تا برای چهارمین بار در یک دهه گذشته باقهرمانی خود به همه ثابت کند تیم فوتبال اندج بهترین تیم حال حاضر منطقه است.


بازیکنان تیم اندج در این دوره از مسابقات عبارت بودند از:

روح الله نوری(دروازه بان) -محسن نوری فرزند محمد حسین(کاپیتان) - محسن نوری فرزند علی اکبر(بازیکن و مربی) - روح الله مظفری - حسین نوری - داود نوری - علی علیخانی (روزبه) - محمد علیخانی (روزبه) - مهدی نوری - مهدی قاسمی - حسین قاسمی - محمد نوری - صادق نوری -  رضا نوری - مصطفی مظفری - ابوالفضل مظفری


ضمنا برای مشاهده افتخارات قبلی تیم فوتبال اندج به این لینک مراجعه کنید

ادامه نوشته

سفرنامه صعود به قله علم کوه

با سلام خدمت خوانندگان محترم سایت اندج، آنچه درزیر مشاهده می کنید مختصری است  از آنچه که اینجانب مهدی عسگری به همراه دوستان خوبم آقایان مهدی  نوری(علی نقی) - مهدی قاسمی و مهدی نوری (هادی) در یک برنامه  کوهنوردی چند روزه  پیش رو داشته ایم . پس از مطالعات و بررسی های گوناگون در مورخه 91/5/13، تصمیم گرفتیم به قله زیبای علم کوه صعود کرده و از موهبت و زیبایی های این کوه بهره مند شویم.

قل علم کوه با 4850 متر ارتفاع بعد ازقله  دماوند، دومین قله مرتفع کشور عزیزمان ایران بشمار می آید. این قله در 20 کیلومتری کلاردشت و در منطقه تخت سلیمان واقع شده  است. معروف بودن این  قله بیشتر به خاطرشکل خاص  دیواره ای است که  دارد و یکی از هشت دیواره سخت جهان محسوب می شود  این قله از شمال به کلاردشت و از جنوب به طالقان مشرف می باشد  منطقه تخت سلیمان بیش از 47 قله بالای 4000 متر دارد و قله علم کوه مرتفع ترین آن می باشد .

و اینک ادامه مطالب ...

ادامه نوشته