دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مصاحبه با مهندس محمود کردی؛ از دیزآباد تا دیزباد (بخش یازدهم)

«دیزباد وطن ماست»- در بخش  یازدهم ادامه مباحث مربوط به دیزباد را از نگاه مهندس محمود کردی با هم مرور می کنیم.


76. شورای مشورتی یکی از ابتکارات بسیار مطلوب شورای اسلامی دیزباد بوده است. اما در پایان این دوره آیا می توانید بفرمایید که این شورا چه نقشی در توسعه دیزباد بازی کرد؟ آیا مفید بود؟ آیا آن را به سایر شوراهای اسلامی در کشور پیشنهاد می کنید؟

شورای مشورتی یکی از ابتکارات شورای اسلامی دیزباد بود که در سطح استان و کشور شهرت یافت و در بسیاری از برنامه ها همراه و کمک ما بود و تعداد زیادی از شوراهای مناطق دیگر با ما تماس می گرفتند و می خواستند آنها نیز این نهاد را راه اندازی کنند. شایسته خواهد بود شورای بعدی نیز این را هم را ادامه دهد.


77. در سال های پیش بحث احداث چشمه های دستشویی در دیزباد را داشتیم. متاسفانه خیلی از این سرویس ها به دلیل سرامیک بودن آن شکسته اند. برخی چاه های آن به شکل خطرناکی در آمده اند اما هیچ اقدامی برای بر طرف کردن این مشکلات نیز صورت نگرفته بود. این البته مربوط به دو سال پیش است. آیا این موارد رفع شده اند. آیا این موارد بودجه ای برای تعمیر و مرمت دارند؟

ما در ۲۲ نقطه دیزباد دستشویی ساختیم ، متاسفانه سنگ توالت آنها در چند چشمه از آنها شکسته شد، ما در مدت باقیمانده اگر اعتباری داشته باشیم آنها را باز سازی خواهیم کرد.



78. سوزاندن درخت های بید در نوحصار سال های گذشته و جایگزین کردن آن با درخت گردو یک روند شده است. آیا برنامه ای تشویقی برای جلوگیری از از بین رفتن بافت گیاهی این منطقه و تغییر آن وجود داشته؟ نتیجه چه شده است؟

گمان کنم در نوحصار ۹۳ بود که شورا اطلاعیه ای بین خانواده ها پخش کرد و سوزاندن درختان بید و جایگزینی آنها را با گردو عملی اشتباه دانست. درستی این نظر در سیل نوروز ۹۸ به اثبات رسید، زیرا اغلب درختان گرد و تماما خشک شدند، به قول دیزبادی ها از ترس سکته کردند. فقط درختان گردویی سالم ماندند که در کنارشان درخت بیدی قرار دارد و همچنین قسمت هائی از رودخانه  سالم مانده که در کنارش درخت بید سبزی قرار دارد. این تغییرات هم اکنون در همه جای دره نوحصار وجود داشته و قابل مشاهده است.


79. در زمینه حفظ و مرمت قنوات دیزباد چه اقدام و اقداماتی انجام شده است؟ آیا در زمینه آبهای زیرزمینی در وضعیت خوبی قرار داریم؟

سنگ کف در دیزباد بالاست و حجم مخازن زیرزمینی کم می باشد  به همین دلیل اگر یکسال خشکسالی داشته باشیم دبی رودخانه و چشمه ها خیلی کم می شود. مردم اغلب. قنوات را لایروبی کردند اما آب بازه چپ، تخت شاه و برخی نقاط رودخانه پایین بحرانی است و ما به مردم توصیه کردیم از بحث و مجادله خودداری و به یکدیگر همکاری کنند تا این وضعیت سپری گردد.


80. در دیزباد زمزمه هایی درباره تاسیس موزه مطرح بود. آیا توانسته ایم فضایی را برای این موضوع داشته باشیم؟ آیا امکان توسعه گردشگری از این راه وجود دارد؟

ایده تأسیس موزه را ما از ابتدا داشتیم و بر این عقیده بودیم که ساختمان دهیاری را احداث کرده و طبقه هم کف را  اختصاص به موزه دهیم. هم اکنون زمین دهیاری رادر چنوردو کوچک خاک برداری  کردیم و به دلیل عدم اعتبار  کاری نکردیم، انشاالله شورای بعدی این پروژه را اجرا خواهد کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد