دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

کوچه دروازه دیزباد؛ مکانی مملو از خاطره

«دیزباد وطن ماست»- یکى از کوچه هاى بالاى ده که در کال دروازه قرار دارد به نام کوچه دروازه مشهور است. در این نوشتار پروفسور شاهرخ میرشاهی به معرفی این کوچه می پردازد و ضمن آن خاطره ای را از کوچه دروازه دیزباد نقل می کند.

 از بخش بالاى کوچه دروازه  راهى به طرف کوه می رفت راه 'سرگو' نام داشت که از آنجا  نیز به نوحصار می توانستیم برویم. 

 این کوچه در زمانى که در دیزباد بودم از تنور عمو على اصغر یا تنور بغل (باباى سلمان ، محمد و سروى) آغاز می شد و تا باغهاى زیر ده بالا  به پایان می رسید. چون  در این کوچه به دنیا آمده ام در باره آن می نویسم.

 اگر پشت به کوه دروازه بایستیم در سمت راست به ترتیب خانواده هایى که نام می برم زندگى می کردند. 

پس از تنور خانه عمو على اصغر که خانمش ماه نسا نام داشت خانه ما بود که با خانواده عمو یم محمد حسین میرشاهى که خانمش خانم بى بى  خواهر آقاى فریدون  استا حسین است  زندگى می کردیم. 




در این خانه که بگونه حولى بود و در میان این حولى درخت توتى وجود داشت که خشک شد فرزندان دو خانواده زندگى می کردند. در زیر این خانه خانواده پسرخاله على اکبر زندگى می کردند و خانمش مریم خواهر آقاى محمد خان عراقى بود و چهار فرزند داشتند. پاینتر خانه پدر بزرگ پدریم عباس ابراهیم بود که خانمش (مادر بزرگ) فاطمه نام داشت که خواهر حسین حسین  پدر شیرعلى بود. 

در اینجا مهمانخانه پدربزرگ روى کوچه بود و راه در زیر همین خانه بود و درخت بزرگ توتى نیز وجود داشت که اکنون آن  درخت خشک شده است و خانه را ظاهرا خراب کرده اند. 

پایین راه، خانه کریم محمدعلى که خانمش کلثوم (دختر حسن میرشاهى، گلاب) و پنج پسر و سه دختر داشتند و به پایین ده نقل مکان کردند.

پائینتر خانه محمد ایسماعیل (قندچى) که خانمش  سلطان نام داشت و ٤ فرزند داشتند. در کنار خانه اینها خانواده مهندس کردى بودند که پدرشان کلبه محمد اسماعیل نام داشت و خانمش شهربانو. فکر میکنم چهار پسر و یک دختر  داشتند. زیر خانه آنها خانه کاظم بود که همسرش خدیجه نام داشت. گمان میکنم دو پسر و سه دختر داشتند. 

زیر راه کوچه ته در ادامه  خانه پسردائى کلبه جواد بود. او دو خانم داشت اولى ربابه که دو دختر داشت و دومى طیبه که چهار پسر و سه دختر.  و پس از آن در زیر خانه  پسردائى کلبه جواد خانه حاجى بک و هاجر است ، این اخرین خانه کوچه دروازه بود.   

در دست چپ ، پشت به کوه دروازه، نخست خانه عمو عید بود که خانمش سروى  نام داشت که سه فرزند داشتند. پائینتر خانه عمو  محمد على بخش برادر عید محمد بود که با مادرش فاطمه زندگى می کردند.  چشم عمو محمد با وجود یک تراخم شدید بینائیش را از سالها پیش از دست داده بود. 

زیر خانه آنها خانه محمد حسین حاجى بک بود که خانمش سلیمه نام داشت.  آنها هشت فرزند داشتند. ٤ پسر و چهار دختر. در کنار خانه آنها خانواده حسنعلى ضیا الدین با خانمش حنیفه که دو پسر و دو دختر داشتند. زیر خانه آنها کوچه اى بود که در کنار آن خانواده عمو على بک محمد ولى با خانمش سلطان و یک پسر و چهار دختر نازنین زندگى می کردند. در کنا خانواده آنها خانواده قاسمعلى و خانواده شان که همسرش فاطمه نام داشت آنها دو پسر و سه دختر داشتند و على قاسمعلى پسر آنها است. 

زیر راه در امتداد کوچه دروازه خانواده  دختر عمه خدیجه بوده است که شوهرش زیر خاکول فوت کرده بود. او دو دختر و سه پسر داشت. 

در اینجا که راه کوچه بالاى بالاده با گوچه دروازه چهار راهى را تشکیل می دادند، چشمه اى به نام 'سرکریز' وجود داشت  و خانه دختر عمه خدیجه  در کنار این چشمه بود. پائینتر از خانه آنها خانواده محمد زین العابدین که از خویشان نزدیک ما بودند زندگى می کردند. او با همسرش فاطمه سه پسر و چهار دختر داشتند. 

ورودى خانه آنها از کوچه کوچکى بود که راه به خانه حین آقا نیز داشت. 

پائینتر خانه حسن مشهور به حنیفه. با خانمش سارا دو دختر داشتند.

خانه آنها کنار کوچه ته بود که روبرویش  در زیر راه خانه طوبا بود. خانم طوبا نیز دو پسر و یک دختر داشت.   زیر خانه آنها خانواده قاضى بودند. او و خانمش فاطمه یک دختر و یک پسر داشتند. و پایینتر خانواده حسینعلى زین العابدین  که  یک پسر و دو دختر داشت.   

ساختار خانواده ها و فرزندانشان در چند دهه پیش این چنین بود. افزون بر اینها اگر از بخش پایینى  کوچه به سوى بالا نگاه کنیم. دست چپ کوچه اى جدا می شد که خانواده  دختر دائى سکینه کلبه محمد (حیدرى ها)  در آن ساکن بودند. 

آنچه آوردم تنها خانه هاى کنار کوچه دروازه بود.  

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد