دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

طرح هادی روستای دیزباد در اداره بنیاد مسکن نیشابور پیگیری شد

«دیزباد وطن ماست»- اعضای شورای اسلامی دیزباد و دهیار به اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رفتند تا مسائل مربوط به دیزباد را در این اداره پیگیری کنند. این حضور باعث می شود که مسئولان بدانند که مردم دیزباد با جدیت به دنبال توسعه دیزباد هستند.

یکی از مسائل عمده ای که این اداره در دو حوزه عمده معاونت بازسازی و مسکن روستایی و معاونت عمران روستایی فعالیت می کند. به جهت آشنایی بیشتر با این دو معاونت که در سطح استان فعال است و در سطح شهرستان نیز در زیرگروه فعالیت می کند،

در ادامه مطلب می توانید وظایف این دو معاونت را مطالعه فرمایید. عمده پیگیری های مسئولان دیزبادی نیز در راستای فعالیت های این اداره به ایشان ایفاد شد. در سطح استان مهندس سید حسن حسینی معاون بازسازی و مسکن روستایی و مهندس مجید معصومی معاون عمران روستایی است. شاید بد نباشد که این دو معاون نیز در راستای فعالیت های شورای اسلامی دیزباد به دیزباد دعوت شوند تا بتوان اقدامات مربوط به دیزباد را در سطح بالا از ایشان پیگیری کرد.


  

معاون بازسازی و مسکن روستایی: مهندس سید حسن حسینی


معاونت بازسازی و مسکن روستایی:

پیگیری بودجه های پیش بینی شده و اعتبارات مورد نیاز تسهیلات مسکن روستایی شامل بازسازی - بهسازی - طرح وی‍‍ژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی - قرض الحسنه و حمام روستایی.

پیگیری و نظارت امور مربوط به ستادهای بازسازی بم و بروجرد (تامین نیرو - تجهیز ستادها و کنترل عملکرد با برنامه و ...)

نظارت و مدیریت بر امور نظام فنی مهندسی روستایی استان.

 نظارت و مدیریت بر پروژه های ایمن سازی و پیشگیری استان.

  ابلاغ و پیگیری و نظارت بر اعمال و دستور العمل ها و آئین نامه های ارسالی از دفتر مرکزی به شعبات.

مدیریت بر نحوه عملکرد پرو‍‍ژه های استان در زمینه های مختلف در خصوص اجرای طرح مسکن روستایی.

 

مسئولیت بازسازی مناطقی که بر اثر زمین لرزه, سیل و رانش زمین واحدهای مسکونی آن مناطق آسیب دیده اند و غیر قابل استفاده می باشند به عهده این معاونت بوده و با طرح ها و برنامه های از پیش تعیین شده نسبت به بازسازی این مناطق اقدام می گردد. و معاونت  بازسازی برنامه ریزی و اجرای طرح نظام فنی روستایی با استفاده از عوامل کاردان و کارشناس با تجربه ساکن روستاها را به عهده دارد که از سوی این نیروهای فنی ساکن در روستاها, نظارت بر ساخت و ساز مسکن انجام می شود و نظارت عالیه توسط مهندسین و کارشناسان حوزه امور مسکن و بازسازی انجام می گیرد, طرح های لازم برای بهسازی و نوسازی مسکن در روستاهایی که مستعد و قابل پیشرفت هستند و عمر مفید ساختمان های روستایی به پایان رسیده یا رو به اتمام است از سوی معاونت بازسازی تهیه و به تدریج با همکاری مردم ارجاع می شوند.


معاونت بازسازی بنیاد شامل 3 قسمت می باشد:

الف) گروه نظارت و ارزیابی بازسازی:

 این گروه متشکل از چند نفر کارشناس با مدرک لیسانس عمران یا فوق لیسانس است که بر فعالیت های ساخت و ساز مسکن در  روستا و بخصوص امور بازسازی مناطق سانحه دیده نظارت می کنند.

 گروه نظارت و ارزیابی موظفند کلیه ساخت و سازهای مسکن که از سوی بنیاد مسکن در مناطق مختلف انجام می شود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و با استفاده از دستور العمل ها و آیین نامه ها ساختمان سازی مسکن ایران از جمله آیین نامه ساختمانی 2800 کیفیت احداث بنا از نظر رعایت اصول و قواعد فنی با آیین نامه های مورد نظر را تطبیق و مورد بررسی قرار داده و اعلام می نمایند که انجام کارهای ساختمانی بر اساس ضوابط فنی پذیرفته شده در آیین نامه های ساختمانی بوده یا خیر و چنانچه در پروژه های امور فنی رعایت نشده باشد راه کارهای لازم برای اصلاح نقاط ضعف ارائه شده و کنترل فنی از سوی گروه نظارت و ارزیابی تا پایان عملیات ساختمان سازی انجام می شود.

 ب) گروه امور بازسازی سوانح:

 این قسمت یکی از واحدهای زیر مجموعه معاونت بازسازی است که موظف می باشد برنامه سالانه ساخت مسکن در روستا را بر اساس صنایع و امکانات سازمان طراحی و تدوین نماید تا این برنامه در طول سال اجرایی مورد استفاده گروههای اجرا قرار گیرد.

 از دیگر وظایف این بخش ارائه آخرین پیشرفتهای علمی در بخش ساخت و ساز مسکن به صورت آیین نامه فنی به عوامل اجرایی در حوزه امور مسکن و بازسازی می باشد.


 ج) گروه امور بهسازی مسکن روستایی:

 این واحد یکی از اجزای معاونت بازسازی می باشد که وظیفه تهیه و اجرای طرح های بازسازی و بهسازی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی را به عهده دارد این گروه بر اساس دستورالعمل های ستاد مرکزی به هنگام بروز حوادثی مانند زمین لرزه, رانش زمین و حوادثی مشابه با تشکیل ستادهای بازسازی نسبت به بررسی خسارت وارده به اماکن دامی و انسانی و تاسیسات زیر بنایی منطقه سانحه دیده اقدام می نماید و پس از تهیه برنامه بازسازی نسبت به اعزام ماشین آلات لازم و نیروهای فنی مورد نیاز اقدام نموده و تا پایان عملیات اجرایی به امور بازسازی مدیریت و نظارت می نمایند.


معاون عمران روستایی: مهندس مجید معصومی


معاونت عمران و روستایی

 این معاونت در بنیاد مسکن استان وظیفه تهیه, تصویب و اجرای طرحهای عمران روستایی ،‌تملک و واگذاری اراضی روستایی و صدور اسناد روستایی را در چارچوب اهداف و وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عهد دارد.

این معاونت شامل سه زیر بخش می باشد که هر کدام وظایف مربوط به خود را در حوزه فعالیت های خود انجام می دهند:


 الف) امور نظارت و ارزیابی امور عمرانی:

 این گروه بخشی از مجموعه معاونت عمران و روستایی بنیاد مسکن است که برابر دستورالعمل های ستاد مرکزی نسبت به بررسی و ارزیابی چگونگی تهیه و اجرای طرحهای عمران و روستایی شامل طرح هادی روستایی, ایجاد دیوار ساحلی, تعمیر راههای روستایی مناطق آسیب دیده, بهسازی بافت با ارزش روستایی و پروژه هایی از این قبیل اقدام می نماید.

 گزارشهای ارزیابی در جلسات مربوط به حوزه عمران و روستایی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم در مورد افزایش نقاط قوت طرح و رفع نقاط ضعف آغاز می گردد. و همچنین بر اساس ماده 36 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظائف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور وانتخابات شهرداران مصوب 1375 واصلاحات بعدی آن که در تاریخ 27/08/1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مرجع تشکیل پرونده وصدور پروانه ساختمان برای ایجاد بناها وتاسیسات واقع در محدوده قانونی روستاها ،دهیاریها می باشند که باید پس از هماهنگی با بنیادمسکن انقلاب اسلامی  واخذ نظرات فنی نهاد مذکور در چارچوب ضوابط ومقررات طرح های هادی مصوب روستاها ،  اقدام به صدور پروانه ساختمان نماید.

کارشناس خدمات فنی ومهندسی در بنیادمسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی مسئولیت پیگیری ونظارت بر بهبود فرایند(ارائه خدمات فنی ومهندسی)درصدور پروانه ساختمان روستایی در سطح استان خراسان رضوی وتجزیه وتحلیل وکنترل نارسائیهای احتمالی ومشکلات دراجرای مواردمذکور ونیز تهیه گزارشهایی ازنحوه اجرای خدمات مذکور ومستندات مرتبط وپیگیری ابلاغ ضوابط ودستورالعملها به شعب بنیاد مسکن در سطح استان می باشد.


ب) امور زمین::

 یکی از نیازهای ساخت و ساز مسکن مناسب در روستاهای استان خراسان زمین های مرغوب و قابل ساخت و ساز مسکن می باشند. امور زمین بر اساس آیین نامه های قانونی با هماهنگی اداراتی مانند امور اراضی و منابع طبیعی شوراهای اسلامی و دهیاری های هر محل نسبت به تملک قانونی زمین های تحت توسعه روستاها اقدام نموده و پس از تملک و قطعه بندی و تهیه طرح مسکونی, قطعات تفکیک شده زمین را به نیازمندان مسکن روستایی واگذار می کند تا آنها در چارچوب قوانین و مقررات ساختمان سازی بنیاد مسکن نسبت به احداث بنا در زمین خود اقدام کنند و همچنین بمنظور تثبیت مالکیت اراضی تملک شده به استناد ماده 4 قانون ساماندهی پیگیری لازم بمنظور اخذ اسناد صورت خواهد گرفت .

دیگر وظیفه قانونی این گروه صدور سند اماکن روستایی است که در راستای اجرای تبصره 71 و مادتین  140 برنامه های دوم و سوم توسعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف گردید با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص صدور سند مالکیت اماکن روستایی در روستاهای بالای 200 خانوار , مراکز دهستانها و بخشها اقدام نماید . در همین راستا با آغاز برنامه چهارم در اجرای ماده 133 قانون کلیه روستاهای دارای شورای اسلامی در برنامه صدور سند قرار و با ارایه درخواست شوراها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نسبت به نقشه برداری و تکمیل و ارسال پرونده متقاضیان بمنظور احراز حقوق مالکانه و صدور سند اقدام نموده است


 ج) امور  فنی و مطالعات امور عمرانی :

 این گروه نیز یکی از اجزای حوزه امور روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می باشد.

وظیفه این گروه تهیه و ارائه راه کارهای فنی در خصوص چگونگی تهیه و اجرای کلیه طرحهای عمران روستایی می باشد. طرح های مورد نظر پس از انجام مطالعات منطقه ای و بررسی علمی و در نظر گرفتن ضوابط و دستورالعمل های تهیه و اجرای طرح های عمرانی روستایی, توسط گروه مورد نظر تهیه و به مسئول مافوق ارائه و پس از تائید, مورد استفاده گروه های فنی قرار می گیرد.

تهیه و اجرای طرح هادی روستایی که این طرحها موجب تغییر وضعیت فیزیکی روستاها از شکل سنتی و غیر بهداشتی به شکل شهری و موزون با محیط بهداشتی قابل استفاده روستائیان خواهد بود.

از دیگر وظایف تهیه و اجرای طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی است که در این طرح روستاهای کوچک و فاقد توجیه اقتصادی و اجتماعی در مکانهایی که دارای وضعیت اقتصادی مناسب تر و بهتر هستند, یکپارچه می شوند تا زمینه دسترسی آنها به عمران و آبادانی بهداشت و کشاورزی سریعتر و آسان تر شود.

تهیه و اجرای طرح های بهسازی بافتهای با ارزش روستاها یکی دیگر از وظایفی است که معاون عمران و روستایی به آن می پردازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد