دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

ابعاد توسعه به روش دیزبادی

هدف ما در دیزباد تنها توسعه نیست. ما جویای توسعه پایدار هستیم. تنها در صورتی به توسعه پایدار خواهیم رسید که دیزبادی ها در جریان مباحث توسعه قرار گیرند. دیزباد ما امروز سخت درگیر این فرآیند توسعه است. سخت نیازمند حمایت دیزبادی ها برای توسعه است. 

این نوشتار پس از بیان اصول کلی بحث توسعه به ابعاد توسعه دیزبادی می پردازد. در واقع این مطلب برداشتی آزاد از مقاله ای با عنوان توسعه روستایی اروپایی است.



مفروضات کلی و اساسی توسعه دیزباد


ما در این نوشتار سه فرض داریم که مبنای سایر مبحث است:


  1. اول این که ما در دیزباد بر این باوریم که  اگر بنا باشد همه ابعاد زندگی مناسب در دیزباد مورد توجه قرار گیرد ، فقط با یک هم صدایی علمی و تجزیه و تحلیل سیاسی از توسعه روستای در دیزباد ممکن خواهد بود .
  2. توسعه دیزباد بخشی از یک پروسه چند قسمتی است. که نه تنها شامل تغییرات اقتصادی می شود بلکه مستلزم تطبیق رفتارهای انسانی با ساختارهای اجتماعی نیز می باشد.
  3.  علاوه بر آن توسعه دیزباد در صورتی پایدار خواهد بود که بین فیزیک زیستی و قلمرو مطابقت ایجاد نماید. ما همچنین در صدد گزارش نمودن پروسه مشارکت سیاسی مردم که باید  قسمتی از سیاست توسعه دیزباد به شمار آید هستیم. به عبارت دیگر ما توسعه دیزباد را در پناه تاسی به فرمایشات مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله امام خامنه ای ممکن می دانیم. نهایتاً ما معتقدیم که دیزباد همچون تمام روستاها در ایران باید تغییرات محتوایی در وظایف و نوآوری تکنولوژی ایجاد نماید،‌ به همان نحوی که  اینترنت رشد نمود.

 ابعاد توسعه دیزباد عبارتند از: 


بعد انسانی:   پایه همه توسعه دیزباد، مردم هستند. اگر دیزباد با مهاجرت انبوه جوانان مواجه شده یا بخش بزرگی از باغداران در سنین بالای 65 سال قرار دارند (مثل آنچه در ایتالیا، یونان و پرتقال وجود دارد.)، خیلی مشکل خواهد بود که رشد درون گرای اقتصادی ایجاد شود. بنابراین ما بایستی برای توسعه انسانی دیزباد سعی کنیم، جوانان دیزبادی را به دیزباد جذب کنیم.


بعد انسانی  همچنین دلالت بر سطح آموزش جمعیت، معرفه های فرهنگی و ساختار اجتماعی آنها دارد. فاکتورهای انسانی نه تنها در دیزباد مربوط هستند بلکه همچنین تغییرات نوع زندگی در روستاها و تغییرات فعالیت های مربوط به اوقات فراغت یا مصرف غذایی اکثریت دیزبادی ها  را مورد توجه قرار می دهد. ما بایستی در دیزباد سازمان ایجاد کنیم. سازمان هایی که بتوانند افراد را در نظامی بروکراتیک مشغول به کار کنند. با این کار می توانیم نیروی انسانی را آموزش دهیم و سبک زندگی در دیزباد را دگرگون و مساعد با شرایط جوانان تحصیلکرده دیزبادی کنیم که اینک جویای بازگشت به دیزباد هستند.

 

 

بعد اقتصادی: اگرچه دآزاد سازی یارانه خود یک گام در جهت توسعه است اما در عین حال این مساله باعث می شود در افرادی که میل به زندگی با قناعت دارند، دیگر انگیزه ای برای رشد و توسعه اقتصادی وجود نداشته باشد بالعکس اگر این یارانه به بخش تولید در روستاهایی چون دیزباد که پتانسیل های خوبی در این زمینه دارند پرداخت شود، می تواند اسباب جذب جمیعت به روستا باشد. با توسعه مشاغل گوناگون و راه های فراوانی که افراد بتوانند ضمن تفریح خود را در دیزباد سرگرم کنند، می توان زمینه رشد و توسعه پایدار اقتصادی در دیزباد را فراهم کرد. به عنوان مثال اگر در دیزباد خشکسالی شود، چه ابزاری جهت درآمد زایی در دیزباد وجود دارد؟ پاسخ به این سوال و ایجاد راه هایی که بتواند پاسخ های دیگری را به این سوال فراهم کند، گام اساسی در جهت توسعه پایدار اقتصادی در دیزباد است. 


محیط و منابع: در یک مسابقه طولانی، توسعه دیزباد زمانی ممکن است که منابع طبیعی اساسی مثل آبها تخریب نشوند، محیط زیست قرق شود، خاکها، آبها و هوا آلوده نشوند و از سلامتی تنوع زیستی گیاهان و حیوانات محافظت شود و علاوه بر آن در شهرها و هرکجا ما زندگی و یا کار می کنیم محیط به صورت هنرمندانه در سطح بالایی محافظت شود.


دیزباد به منابع طبیعی بسیار وسیع و بزرگ چشم دارد و ما به یک محیط طبیعی بهداشتی برای خیلی از فعالیت های اقتصادی خود، مثل توریسم، تولیدات غذایی یا جنگلداری نیاز داریم. هر فشار سیاسی جدید برای پیشرفت توسعه دیزباد نیازمند ارزشیابی در برخورد با محیط طبیعی است.


بعد سیاسی:  اعتقاد عمومی و مشارکت مردمی در گروه های اقتصادی و اجتماعی گوناگون در مباحثات سیاسی درباره تقدم توسعه، برای تغییرات دیزباد بسیار مهم هستند. سناریوهای توسعه دیزباد نمی تواند فقط و فقط بر پایه اهداف شورای دیزباد و شورای مشورتی موفق شود. ما باید بتوانیم رایزنی های فراوانی با بخش های دولتی داشته باشیم . خط و مشی سیاسی آنها تاثیر فراوان بر فرآیند توسعه در دیزباد دارد.


این مساله به معنای تشکیل سندیکای و اتحادیه صنفی نیست. بلکه بسته به شرایط سیاسی کشور در بعد بین الملل و تحریم ها دارد. امروز وقت نقادی نیست. امروز وقت همکاری با دولت در توسعه روستایی است. ما جویای این همکاری هستیم. 

مطمئنا قراردادهایی که با شرکت ها و سازمان های مرتبط با توریسم می بندیم می تواند سهم ما را از اقتصاد توریسم کشور بالا ببرد.


علوم و تکنولوژی:  امروزه، هر بخش در یک انجمن نوین تحت تأثیر توسعه علوم و تکنولوژی است و از آن جان می گیرد. دیزباد نیز از این امر مستثنی نیستند برای مثال اگر قصد داریم بینش همگنی از پروسه توسعه روستایی داشت باشیم باید مطالعه کنیم برخورد بیوتکنولوژی مدرن را روی کشاورزی، تولیدات دامپروری و روی صنایع غذایی.

مساله اساسی این است که اقتصاد آینده یک اقتصاد شبکه ای است که تکنولوژی های مدرن بر روی آن تاثیر فراوان دارد و ما باید برای توسعه امروز به این مساله بیاندیشیم. ما همینطور شاهد آن می باشیم که تکنولوژی اطلاعات نوین بر پاشنه بخش هایی از توسعه اقتصادی می چرخد، مثل بازاریابی مستقیم و بلاواسطه و توریسم که به نظر می رسد امکانات جدیدی برای توسعه اقتصادی بگشایند.


ما باید هر آنچه که موجب ارتقاء و هر آنچه که بخش های دیگر زندگی دیزبادی ها را تحت تأثیر قرار می دهد تجزیه و تحلیل کنیم. برای مثال اینکه دیزباد در نزدیکی شهر بینالود است، در آینده برای ما دردسر زا خواهد شد.


با در نظر گرفتن این پنج بعد که البته می توان در مورد آنها به تفصیل بیشتری بحث کرد، نمایی بهتر از خواست دیزبادی ها در توسعه پایدار روستایشان بدست می آوریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد