دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دبی پایدار آب رودخانه دیزباد در سال 1387

چند وقت پیش شنیدم که یکی از دوستان مشهدیمان قصد دارد به دیزباد بیاید و با سرمایه گذاری بسیار بالایی، شرکت آب معدنی دیزباد بالا را تاسیس کند. با خودم می گویم چرا دیزبادی ها خودشان به فکر تاسیس این کارخانه در روستایشان نیافتاده اند.  

اگر چه مولوی می گوید : ده مرو ده مرد را احمق کند. اما امروز فرصت های زیادی در روستای خودمان وجود دارد که می توانیم از آن به راحتی بهره مند شویم. دیزباد تبدیل به یک قطب گردشگری در خراسان می شود و در آن زمان تلاش های امروزمان ثمر می دهد. 

این روزها اگر به دیزباد بروید دیگر آن دیزباد گذشته را نمی بینید. من فکر می کنم امروز خیلی ها به حرف امروز من رسیده اند و می خواهند در دیزباد کار کنند. مخصوصا معلمین بازنشسته که فرزندانشان از ایران بیرون نرفته اند و امروز برای آن ها فضاهای مناسبی برای اشتغال به وجود آمده است. تنها کافی است که کمی از سرمایه شان را از مشهد، تهران و نیشابور به دیزباد منتقل کنند. 

دانشنامه نیشابور با اسم ابرشهر مطلبی تحت عنوان سیمای کشاورزی روستای نیشابور منتشر کرده است که در آن در بخش منابع آبی نیشابور چنین آمده است: « دشت نیشابور جزو حوضه آبریز کالشور نیشابور است که در دامنه جنوبی بلندیهای بینالود و در شمال شرق کویر مرکزی واقع شده است. طبق آمار سال 1378 تعداد رودخانه‌هایی که دبی پایدار داشته عبارتند از: دیزباد، گرمنه، درود، خرو، پوران، فاروب، رومان، طاغون، بار، ماروسک، بقیع، قاسم آباد و گل چشمه که در حدود 5/194 میلیون متر مکعب میزان آبدهی دارند.طبق آمار سال 1380 تعداد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق یک هزار و 624 حلقه می‌باشد که در حدود 475 هزار و 200 متر مکعب میزان سالانه هر حلقه چاه می‌باشد و بر اساس آمار سال 1375 تعداد قنات شهرستان 667 رشته می‌باشد که حدود 315 هزار و 360 متر مکعب آبدهی سالانه آن است. در ضمن تعداد چشمه‌سار 101 رشته می‌باشد که حدود 31 هزار و 450 متر مکعب در سال میزان آبدهی چشمه‌ها است. به طور کلی میزان تولید آب شهرستان نیشابور بیش از یک میلیون و 179 هزار میلیون متر مکعب در سال می‌باشد.» 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
خسرو میرشاهی یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام عادل جان وبلاگ جالبی درست کردی ولی اونجا که نوشتی {ده مرو ده مرد را احمق کند} منزور مولوی از ده داشتن فکر بسته و تنها به چیزهای مهدود اندیشیدنه نه خود مکانیت ده.
با تشکر ازت.

سلام. راستش این جمله یک جورایی ضرب المثل شده. در واقع مولوی نمی خواسته به روستایی ها اهانت کنه. می خواسته بگه انزوا چیز بدی هست. نظر به جا و خوبی بود. مرسی

نوید میرشاهی یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:20 ق.ظ

عادل عزیز انجام این پروژه که شما گفتی به این سادگیام نیست یعنی صرفا وجود سفره ی ثابت با دبی ثابت دلیل بر مناسب بودن منطقه برای تاسیس کارخونه ی آب معدنی نیست... باید یکم علمی تر قضیه رو بررسی کنیم... ممنون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد