دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تبریک پیشاپیش سال نو

دیزبادی های عزیز سلام



سال 1389 نیز به هر تقدیر گذشت. ما در این سال عزیزان زیادی را از دست دادیم که جایشان در بینمان در سال جدید خالیست. خدایشان بیامرزد.

از طرفی قدم های نورسیده ای داشتیم که به پدر و مادرهایشان قدوم فرزندانشان را تبریک می گویم.

امیدواریم که این سال جدید، سالی مملو از شادی، صحت و سلامتی، طول عمر و موفقیت برای همه هم وطنی های عزیزم باشد.

کافه شبهای دیزباد نیز در اقدام بسیار زیبایی، پاور پوینت قشنگی تهیه کرده که آن را در اینجا قرار می دهم.

امیدوارم از دیدن منظر زیبایی که این چنین توسط آقای حسین رحمانی گردآوری و منظم شده است، لذت ببرید.


دانلود عکس های پاور پوینت شده دیزباد علیای نیشابور





در پایان برای دیزباد دعا می کنم: 

دیزباد بالایمان قرین شادی و جشن و سرور باد...

و برای دیزبادی ها:

چهارشنبه سوری خوبی داشته باشید...

البته بدون مواد منفجره!!!


آمار سرشماری نفوس در دیزباد بالا

   

 

                   نام روستا             تعداد خانوار      جمعیت کل       مردان           زنان
  

دیزباد بالا                 123                  243            116             127
 

 

http://www.zgeo.blogfa.com/8803.aspx 

 

وبلاگ زبرخان (قدمگاه) نیشابور٬ لیستی از آمار سرشماری نفوس روستائیان زبرخان در اختیار ما گذاشته است که می توانیم از آن به راحتی استفاده کنیم. فقط کافی است که به لینک بالا مراجعه کنید. 

 

قلعه قوچگر دیزباد


محمد تاجیک که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران است، وبلاگ زیبایی به نام زبرخان دارد. وی در وبلاگ خودش به ارائه اطلاعات مفیدی در مورد روستای خودش و به طور کلی در مورد روستاهای بخش زبرخان می پردازد. وی در پستی با  عنوان «قله قوچگر - شهرستان زبرخان » نگاشته است: « این قله با ۲۹۵۰ متر ارتفاع بین روستا های گرینه و چناران و دیزباد بالا قرار دارد و ار کوه های معروف  رشته کوه بینالود محسوب می شود و همه ساله عده زیادی از کوهنوردان از شهرستان های مختلف خراسان رضوی و سایر استان های ایران به آن صعود می کنند.

http://www.zgeo.blogfa.com/post-16.aspx

عکسی که در بالا مشاهده می کنید٬ از بالای قلعه نوحصار در زمان مراسم نوحصار گرفته شده است. نوحصار مراسمی اعتقادی-اجتماعی است که در آن تمام دیزبادی ها از سراسر دنیا در دیزباد گرد هم می آیند و از سپیده سحر تا قبل از زمان اذان مغرب و عشاء را با هم می گذرانند.

دبستانی که در مورد دیزباد نوشت

وبلاگ دبستان لاجوردی کاشان در مطلبی که در مورد نیشابور نوشته است، از دیزباد چنین یاد می کند:«نیشابور، بزرگ‌ترین مرکز دانش اسلامی و گاهواره ارجمند‌ترین سخنوران و دانشمندان ایران بوده‌ و پس‌از بلخ، مرو و هرات، چهارمین شهر خراسان باستانی به‌شمار رفته است. مهم‌ترین صنایع دستی مردم نیشابور قالی بافی، فیروزه تراشی، سفال سازی، سبد بافی، و…. است. بیش تر مردم نیشابور از نژاد پیشین ایرانی و از تیره های پارسی هستند که در گذشته های بسیار دور در این سرزمین مستقر شده اند. نیشابوری ها به زبان فارسی و لهجه محلی نیشابوری سخن می گویند. دانشمندان علم و ادبی، چون خیام و عطار نیشابوری، بر این خاک بالیده اند. مردم نیشابور مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. شماری از پیروان اسماعیلیه در روستاهای نیشابور، به ویژه دیزباد سکونت دارند. نیشابوری ها مردمی متدین، زحمت کش و پاک اندیش اند. سعی دارند از اخلاق ناپسند، کینه و دشمنی به دور باشند و به آب و خاک و مردم سرزمین خود علاقه‌مندند. نیشابور زادگاه گروهی از دانشوران و مردان نام‌دار تاریخ ایران از دوره های بسیار کهن است. » 

   http://lajevardy2.blogfa.com/8812.aspx    

 

  

 

 

دبی پایدار آب رودخانه دیزباد در سال 1387

چند وقت پیش شنیدم که یکی از دوستان مشهدیمان قصد دارد به دیزباد بیاید و با سرمایه گذاری بسیار بالایی، شرکت آب معدنی دیزباد بالا را تاسیس کند. با خودم می گویم چرا دیزبادی ها خودشان به فکر تاسیس این کارخانه در روستایشان نیافتاده اند.  

اگر چه مولوی می گوید : ده مرو ده مرد را احمق کند. اما امروز فرصت های زیادی در روستای خودمان وجود دارد که می توانیم از آن به راحتی بهره مند شویم. دیزباد تبدیل به یک قطب گردشگری در خراسان می شود و در آن زمان تلاش های امروزمان ثمر می دهد. 

این روزها اگر به دیزباد بروید دیگر آن دیزباد گذشته را نمی بینید. من فکر می کنم امروز خیلی ها به حرف امروز من رسیده اند و می خواهند در دیزباد کار کنند. مخصوصا معلمین بازنشسته که فرزندانشان از ایران بیرون نرفته اند و امروز برای آن ها فضاهای مناسبی برای اشتغال به وجود آمده است. تنها کافی است که کمی از سرمایه شان را از مشهد، تهران و نیشابور به دیزباد منتقل کنند. 

دانشنامه نیشابور با اسم ابرشهر مطلبی تحت عنوان سیمای کشاورزی روستای نیشابور منتشر کرده است که در آن در بخش منابع آبی نیشابور چنین آمده است: « دشت نیشابور جزو حوضه آبریز کالشور نیشابور است که در دامنه جنوبی بلندیهای بینالود و در شمال شرق کویر مرکزی واقع شده است. طبق آمار سال 1378 تعداد رودخانه‌هایی که دبی پایدار داشته عبارتند از: دیزباد، گرمنه، درود، خرو، پوران، فاروب، رومان، طاغون، بار، ماروسک، بقیع، قاسم آباد و گل چشمه که در حدود 5/194 میلیون متر مکعب میزان آبدهی دارند.طبق آمار سال 1380 تعداد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق یک هزار و 624 حلقه می‌باشد که در حدود 475 هزار و 200 متر مکعب میزان سالانه هر حلقه چاه می‌باشد و بر اساس آمار سال 1375 تعداد قنات شهرستان 667 رشته می‌باشد که حدود 315 هزار و 360 متر مکعب آبدهی سالانه آن است. در ضمن تعداد چشمه‌سار 101 رشته می‌باشد که حدود 31 هزار و 450 متر مکعب در سال میزان آبدهی چشمه‌ها است. به طور کلی میزان تولید آب شهرستان نیشابور بیش از یک میلیون و 179 هزار میلیون متر مکعب در سال می‌باشد.»