دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد سبز در گوهر سبز

«دیزباد وطن ماست»- دیزباد سبز عنوانی است که وبلاگ گوهر سبز از امین خزاعی به دیزباد داده شده است. وی در این تارنما به دیزباد می پردازد و توضیحات ارزشمندی را در باب دیزباد می دهد.

او در پایان نقد کوتاهی در خصوص نحوه برخورد با اکوتوریسم در دیزباد می کند اما در واقع ما هنوز در ابتدای راه هستیم و عدم اشراف وی از وضعیت چند سال پیش روستا شاید چنین برداشتی را ایجاد کرده است.

وی در این تارنما نوشته است: چندی پیش فرصتی دست داد تا با تعدادی از دوستان از روستای دیزباد بالا از توابع شهرستان نیشابور بازدید کنیم. پیش از رسیدن به روستا و در مسیر، دوستان از ویژگی و محاسن آن صحبت می‌کردند که ناخودآگاه مرا وسوسه می‌کرد تا هرچه زودتر از این روستای جالب بازدید کنم! دو عامل بیشتر از سایر موارد توجه مرا نسبت به این روستا و اهمیت آن جلب کرد: یکی موضوع سواد مردم روستا بود که در سال 1348 به عنوان یکی از معدود روستاهای 100% با سواد ایران در یونسکو به ثبت رسیده است! و دیگری اهمیت حفاظت از محیط زیست برای ساکنان این روستا است. 

در عین ناباوری به محض ورود به جاده اختصاصی روستا، دکه نگهبانی وجود داشت که بابت ورود به روستا از افراد ناشناس ورودی دریافت می‌کرد. نگهبان که از ساکنان روستا بود با کاور مخصوصی که به تن داشت جلو آمد و پس از دریافت مبلغ ورودی، ضمن خوش آمد گویی و آرزوی سفری خوش، کاغذی را به ما داد و تاکید کرد حتما آن را مطالعه کنیم. 

در این کاغذ به چند نکته اشاره شده بود که ماهیت همه آن‌ها احترام گذاشتن به طبیعت و جلوگیری از آلودگی منطفه بود. البته طی صحبتی که با مسئولین شورای اسلامی روستا داشتیم خاطر نشان کردند که باید پلاستیک زباله هم داده می‌شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت.

پس از ورود به جاده روستا که فضایی سبز و دلنشین داشت در مسافت‌هایی مشخص تابلوهایی نصب شده بود که روی آن‌‌ها شعارهایی در خصوص اهمیت حفظ طبیعت و محیط زیست نوشته شده بود و این‌جا بود که به صحت حرف‌های دوستانم در این رابطه پی بردم. 

خوشبختانه فرصتی دست داد و موفق شدیم با یکی از اعضای شورای روستا، آقای گنجعلی، صحبتی داشته باشیم که معلم بازنشسته و فردی خوش صحبت بود. برای ما از روستا گفت و در ادامه نیز ما را با چند نفر از اهالی روستا که افرادی تاثیر گذار و موفق بودند آشنا کرد.

یکی از این افراد آقای میرشاهی بود که بعد از گپ و گفتی مختصر با او و همسر مهربانش در باغشان، متوجه شدیم که نویسنده تاریخچه دیزباد است. البته در خصوص گستردگی زبان یا بهتر بگویم لهجه دیزبادی نیز صحبت کرد و مثال‌هایی زد که دقیقا در خاطرم نیست اما نشان دهنده غنای فرهنگی و تاریخی مردم این خطه است.

یکی از اولویت‌ها اساسی شورای این روستا حفاطت از محیط زیست و به خصوص تلاش در جهت درآمدزایی از طریق گردشگری طبیعت است. کاری که از افرادی همچون دیزبادی‌ها که از نظر سواد در طی سالیان گذشته سرآمد بوده‌اند بر می‌آید. افرادی که علاوه بر ارتباط با طبیعت، به واسطه بهره مندی از سواد و تلاش در جهت روزآمدی، به فکر درآمد زایی از راه اکوتوریسم بوده تا از درآمد حاصله برای ارتقاء و حفاظت از طبیعت بی‌نظیر روستای خود اقدامی موثر کرده باشند. البته نکته جالب توجه دیگر قرار داشتن این روستا در منطقه حفاظت شده بینالود است که نشان دهنده اهمیت بوم شناختی این روستا است.

شورای اسلامی این روستا علاوه بر بهره مندی از وب سایتی به روز و کامل، در شبکه اجتماعی فیسبوک نیز صفحه‌ای اختصاصی دارد که این هم نشان دهنده تلاش تصمیم گیران این روستا در جهت شناساندن هرچه بیشتر آن و جلب گردشگر به طرق مختلف است.

به عنوان مثال در وب سایت شورای اسلامی این روستا بخشی با عنوان "چشم اندازهای عمرانی توسعه پایدار از نگاه اعضای شورا" وجود دارد که نشان دهنده دید وسیع و آینده نگرانه تصمیم گیران این روستا است که جای تقدیر بسیار زیاد دارد.

البته ناگفته نماند که ضعف‌هایی نیز در نحوه مدیریت این روستا برای تبدیل شدن به یک منطقه ویژه اکوتوریستی وجود داشت اما به نظر من برخورداری از این دیدگاه در این سطح و برای ساکنین یک روستا در کشور ایران بسیار ارزشمند و قابل تحسین بوده و صد البته نیازمند نگاه‌های محبت آمیز مسئولین امر است.




پ.ن: در نزدیکی این روستا و با توجه به باد محلی مناسبی که در این ناحیه می‌وزد، نیروگاه بادی بینالود با ظرفیت تولید 28/2 مگاوات که شامل 43 توربین 660 کیلوواتی است و مساحتی در حدود 700 هکتار را شامل می‌شود، قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد