دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

اکوتوریسم؛ جهت آینده سیاست های توریسم در دیزباد

«دیزباد وطن ماست»-مناطق زیبا در ایران بسیار زیادند، به عبارت دیگر دیزباد تنها یکی از فضاهای زیبای طبیعت زیبای ایران است که در چند سال اخیر به عنوان روستای گردشگری معرفی شده است.

اما سوال اینجاست که چه نوع گردشگری در دیزباد مناسب است و چه سیاست هایی باید در توسعه گردشگری دیزباد وجود داشته باشد که دیزباد بتواند همچنان به عنوان جزیره امن محیط زیست کشور مطرح باشد؟

در این نوشتار می خواهم با نگاهی به بافت مردم دیزباد بهترین نوع گردشگری در دیزباد و جهت گیری های سیاستگذاری های مناسب در توسعه گردشگری دیزباد را برشمارم.

مردم دیزباد بلحاظ تاریخی با آموختن رابطه خوبی داشته اند. بدین سبب در منطقه خراسان رضوی این روستا به عنوان یک روستای فرهنگی شناخته می شود. فرهنگ مردم تجلی خودش را در نوع برخورد آنها با محیط زیست نشان داده است.

اگرچه برای شناخت این فرهنگ باید زمینه های اعتقادی و تاریخی مردم دیزباد را مورد مطالعه قرار داد اما امروز آنچه در دیزباد می گذرد، اهتمام مدیران دیزبادی بر حفظ محیط زیست است. محیط زیستی که در شمال کشور به شدت در حال تخریب است و در سایر نقاط نیز کم و بیش در معرض خطر تخریب و نابودی می باشد.

اما فرهنگ مردم دیزباد در یک مقطع از زمان آنها را به سمتی هدایت کرد که محیط زیست را نه با استفاده از ابزارهای دولتی که با توان داخلی و حمایت مردمی حفظ کنند. تا دیزباد تنها منطقه ای در خراسان رضوی باشد که هیچ پرنده ای، هیچ موجودی ترسی از شکار شدن نداشته باشد.

همچنین گونه های دارویی که در طبیعت دیزباد وجود دارد با سیاست های زیبا و انسان دوستانه مدیریت دیزباد حفظ شوند. در واقع دیزبادی ها همت بزرگی کردند و 24 گله گوسفند خود را به یک گله کاهش دادند که کوه هایشان زیبا باقی بماند.

اما در این شرایط دیزباد توریستی شد. یعنی مردم می توانند دیزباد را به عنوان یک مقصد برای گردشگری انتخاب کنند. فضاهایی نیز در دیزباد در حال شکل گیری است اما باید پرسید که کدام نوع گردشگری دیزباد می تواند در راستای سیاست های کلی توسعه پایدار دیزباد باشد؟

پاسخ یک کلمه است: اکو توریسم. مردم دیزباد نیاز به گردشگری دارند که جویای حفظ محیط زیست، توسعه پایدار، دیدن از مکان های بکر و طبیعت دست نخورده دیزباد باشد. یک گردشگری متعهد نسبت به محیط زیست. این سیاست کلی در توسعه گردشگری دیزباد می تواند آینده ای زیبا را برای دیزباد رقم بزند.

این بدان معناست که دیزباد باید ضمن ایجاد فضاهای مناسب برای حضور گردشگر، از حضور جمعیت های گسترده گردشگر و گردشگری توریست های موتور سوار و یا توریست هایی که برای کشیدن قلیان و صرف ناهار به دیزباد می آیند فاصله بگیرد و بیشتر به سمت توریسمی حرکت کند که با هدف خاصی به دیزباد می آیند تا شناختی نسبت به طبیعت و میراث فرهنگی دیزباد پیدا کنند.

چنین توریستی هم برای دیزباد آورده مالی خواهد داشت و با آن آورده مالی می شود زیرساخت های تمدنی دیزباد را تقویت کرد و هم اینکه خود را نسبت به محیط زیست و حفظ آن متعهد می داند. امیدواریم که سیاستگذاری در حوزه توریسم در دیزباد با دقت انجام شود که مردم بتوانند در آینده شاهد دیزبادی شاداب و با طراوت و مثل همیشه زیبا باشیم.



نظرات 1 + ارسال نظر
مریم کهنی چهارشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 04:09 ب.ظ

عالی بود آقای دکتر .

خواهش می کنم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد