محمدخان امیر نظام زنگنه فرمانده کل قشون آذربایجان

 

به بهانهی بیستم دی روز مرگ میرزا تقیخان امیرکبیر (روحش شاد)

 

اردشیر کشاورز: خاندان‌های قدیمی و کهن ایرانی بیش از این‌که در اندیشه‌ی حفظ خود بوده باشند، در تفکر صیانت از آب و خاک ایران بزرگ بوده‌اند و لذا در متن فرهنگ اساطیری و تاریخ این دیار از رادمردی، داد، دهش و عزت ایرانی مردان آن خاندان‌های قدیمی و قویم به وفور مطلب آمده است، از میان آن دودمان‌ها در اوایل قرن یازدهم و در عصر شاهان صفوی به‌خصوص از عصر شاه عباس دوم می‌توان به خاندان‌های کرد ایران بزرگ ایل زنگنه، اشاره کردکه به مدت چند قرن مردانی از طوایف چندگانه و خاندان‌های عدیده، هم خود را مصروف اعتلای نام ایران و حفظ حدود و ثغور خاک این کشور کرده و در واقع ایران مدار و ایران‌ساز بوده‌اند، از عصر شاه عباس دوم صفوی فرزندان عالی بالی بیگ یا علی بیگ میرزا در مناطق غرب، مرکز، جنوب شرق و سرحدات شرقی کشور در نگاهبانی و اداره‌ی امور کشوری و لشکری همت گمارده و کسانی از آنان چون حاج شیخ علی‌خان زنگنه، ملقب به اعتماد الدوله وزیر ایرانی و با تدبیر شاه صفی و اواخر عصر صفویان و اوایل عصر افشاریه با اقدامات مثبت وزیربنایی، عمران و آبادانی و اجرای عدالت همگانی نام نیکی از خود به یادگار گذاشته، اولاد و نوادگان آنان نیز در تاریخ معاصر و دهه‌های اخیر ایران‌مدارانی کاردان و نیک نام بوده‌اند که از آن جمله به شخصیت محمدخان امیر نظام زنگنه، فرمانروا و فرمانده‌ی کل قشون آذربایجان،‌مشیر و مشار عباس میرزای نایب السلطنه در عصر فتح‌علی شاه و محمدشاه اشاراتی خواهیم داشت.

ادامه نوشته

زنگنه های عراق

هسته اصلی زنگنه ها که در عراق کنونی به سر می برند نیز در دوره صفویه از انجام وظیفه ملی و

میهنی خود مسامحه نداشتند ، و در برخوردهای سپاه ایران با اردوی عثمانی در کنار جنگاوران ایرانی

بودند ؛ ادموندز در اثر خود درباره زنگنه های عراقی می نویسد :

ادامه نوشته

زنگنه های خوزستان

در ایام وزارت شیخعلی خان زنگنه ، ایل زنگنه کوچ سیاسی خود را برای حفظ تمامیت ارضی ایران در

جنوب به سرکردگی فرزندان او آغاز کردند ، قائم مقامی در تحقیق خود درباره زنگنه های خوزستان

آورده است : ( نقل از مرآت البدان ص ۱۰ صنیع الدوله ) باغ ملک سکنای طایفه زنگنه است قبل از نادرشاه

در کرمانشاهان مسکن داشتند و در زمان نادرشاه به این ولایت آمده اند .

ادامه مطلب ....

ادامه نوشته

زنگنه های خراسان

ایل زنگنه در سه نوبت بدین منطقه   خراسان  مهاجرت و این هجرت را به دو علت ذکر می کنند ، یکی

این که چون این طایفه در نواحی کرمانشاه و همدان از قدرت زیادی برخوردار بودند ؛ دولت های وقت از

این قدرت دست جمعی وحشت داشته ، لذا برای شکست و تحلیل قدرت آنان عده ای را به قسمت

شرق خراسان تبعید نمودند.

روایت دیگر  این است .....

ادامه نوشته

کردهای استان بوشهر

کردوان استان بوشهر حدود ۵ نسل پیش یکی از ایل‌های کرد به نام ایل زنگنه که در کر مانشاه استقرار داشته‌است. بنا به دلایلی قسمتی از آن تصمیم به مهاجرت به جنوب کشور ایران می‌گیرند. قسمتی از این ایل به استان فارس واستان بوشهر مهاجرت می‌کنند. در استان بوشهر نیز پراکنده می‌شوند. بخشی به شهرستان دشتی و بخشی به شهرستان دشتستان می‌روند. بخشی از ایل زنگنه که به شهرستان دشتی مهاجرت کرده‌است. در نزدیکی شهر کاکی کنونی استقرار می‌یابد. و یک روستا را تشکیل می‌دهند. که به کردوها مشهور می‌شود. و به مرور زمان این روستا به کردوان تغییر نام میابد. از این روست که مردم این روستا خود را از نسل کردهای کرمانشاه می‌دانند.

قابل ذکر است که تعدادی از مردم روستای سمل نیز کرد  هستند

 

ادامه نوشته

بازی وسط ،وسط

 بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به قید قرعه یا شیر و خط یکی از گروه ها در وسط محوطه بازی می ماند و گروه دیگر، در دو قسمت، به طرفین عرضی محوطه ی بازی روانه می شوند.

شروع بازی با پرتاب توپ به وسیله یکی از بازیکنان گروه کناری آغاز می شود. گروه کناری سعی بر این دادر که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی باعث سوختن و اخراج آنها بشوند.
و تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سریع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر یار سوخته داشته باشند با ایثار و گرفتن توپ در فضا، که یک امتیاز محسوب می شود، او را به بازی برگردانند.
حال، شاید به این مرحله از بازی رسیده باشیم که تنها یک نفر از گروه وسطی، در داخل میدان بازی باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف گیری بکنند و بزنند، تمامی یاران سوخته ی گروهش را احیا کرده، و همگی در وسط میدان باقی مانده و بازی را ادامه خواهند داد.

گاهاً با در نظر گرفتن موقعیت وسطی ها، به جای نشانه گیری و زدن حریف وسطی، توپ را برای فریب و شیرینکاری هم که شده به دوستان مقابل پاسکاری می کنند تا آنها حسابشان را برسند.

الک دولک(اَلِک ، مَلِک ، شَلِک )

برای انجام این بازی به 2 آجر  ، یک چوب کوچک(پیلو یک دسته نیاز است . باری معمولا به صورت 2 نفره انجام میشود به قید قرعه، یکی ازآنها، بازی را شروع می کند یعنی: چوب کوچک(پیل) را وسط دو عدد آجر قرار داده و با سر چوب بزرگ (دسته) که در زیر آن(پیل) قرار داده، با قدرت به طرف حریف که در محوطه تعیین شده است ، پرتاب می کند.

 اگر چوب کوچک (پیل) در هوا گرفته شود، پرتاب کننده اخراج می شود، وگرنه بایستی طرف مقابل آن را از روی زمین بردارد و به طرف آجرها بیندازند. و بازیکن دسته به دست، با تمرکز حواس، دسته را در دست می گرداند تا چوب کوچکی (پیل) را که به طرف آجرهایش  می آید با ضربه دور سازد، اگر نتواند و فاصله ی چوب کوچک (پیل) با آجرها کمتر از قد دسته باشد باز سوخته است و اگر توانسته باشد که با ضربه دورش سازد،به سراغ جایی می رود که چوب کوچک (پیل) افتاده است و با دسته ای که در دست دارد باید سه ضربه به آن بزند و در هر ضربه باید یک کلمه بگوید.

در ضربه ی اولی که می زند می گوید( "اَلِک"  ( باید طوری به چوب کوچک ضربه بزند که از روی زمین بلند شود تابتواند آن را فاصله ی بیشتری دور نماید.

 در دومین ضربه باز سراغ چوب (پیل)  رفته و به همان طریقی که گفته شده ضربه زده و می گوید "مَلِک" ، اگر از زمین بلند شد باز باتمام توان به آن ضربه می زند که دورتر شود .

و در مرحله سوم نیز باید همین روال طی شود و در حین  سومین ضربه به چوب کوچک(پیل)  می گوید "شَلِک" . ودر آخرین نقطه ای که چوب کوچک (پیل)بیفتد بازی در آن مرحله تمام می شود .

تعداد گام های شمارش شده از آن نقطه تا محل آجر ها امتیاز او در آن مرحله است .بدیهی است در هنگام گفتن (اَلِک ، مَلِک ، شَلِک ) اگر دسته به جای ضربه زدن به چوب کوچک (پیل )با زمین برخوردکند .شخص سوخته و باید دوستش بازی راشروع کند .  

طبیعت ری بلگ

طبیعت ری بلگ سفلی


باغملک

باغملک :

در فاصله شهر رامهرمز و شهر ایذه و تقریباً بابتدای خاک فرمانداری ایذه کنونی ( 1359 ) بلوکی واقع است که مرکز اداری آن باغملک نامگذاری شده است . این بلوک را در کتب متأخر ، جانکی نام داده اند و در کتاب جغرافیایی خوزستان نوشته است :

سکنه ی این بلوک طوایف زنگنه و جانکی است و زنگنه ها چهار طایفه اند:زنگنه اصلی ، کرد زنگنه ، تمبی ،پرون .زنگنه اصلی هشت تیره اند: هزاروند ، عباس وند ،اوموند ، تدوی ، گلاب وند ، سلماوند ، شرف وند ، کراوند ( گراوند ) .

گویند که زنگنه ها در زمان شاه سلطان حسین صفوی از کرمانشاه به این خاک آمده اند و از عصر کریم خان زند نیز ریاست این حدود در خانواده صفی قلی بیگ زنگنه بوده است.

ادامه نوشته

سرله

[ س َ رُ ل ِ ]  نام یکی از دهستانهای بخش جانکی گرمسیری شهرستان اهواز است . این دهستان محدود است از شمال به دهستان میداود، از خاور به شهرستان بهبهان ، از جنوب به دهستان ابوالفارس ، از باختر به بخش رامهرمز. این دهستان از 10 آبادی کوچک وبزرگ تشکیل گردیده . جمعیت آن در حدود 3 هزار نفر است . روستاهای  مهم آن عبارتند از پتک جلالی ، تل سوره ، ده کهنه .آب مصرفی دهستان از رود و چشمه تأمین می گردد. محصول آن غلات ، برنج . شغل اهالی زراعت . ساکنین از طایفه ٔ کرد زنگنه هستند.

(از فرهنگ جغرافیائی  ایران   ج 6).

فرهنگ

در مورد فرهنگ تعابير وتوضيحات زيادي موجود هست . يكپارچه كردن و همه را به نحوي در يك تعريف جامع و مانع در آوردن نه ممكن است و نه مقدور اما به طور کلی می توان گفت فرهنگ هر جامعه، مجموعه اي متشكّل از ارزشها، هنجارها نظام اعتقادات، سنت‌ها، آداب، رسوم، مذاهب، ايدئولوژي‌ها، تشريفات مذهبي، ميراث، زبان و كليه عادتها يا ديدگاه‌هاي مشترك آن جامعه مي‌باشد برخي صاحب‌نظران، فرهنگ را به مثابه ماده‌اي چسبناك مي‌دانند كه جوامع را متحد نگاه مي‌دارد .
بنابراین ، وظیفه ما این است که فولکلور اقوام و قومیت های مختلف ایران  اسلامی  را شناسایی ، تدوین و جمع آوری نماییم و از این میان ، آنچه را که مثبت و سازنده است ، در جامعه ترویج دهیم تا از فراموش شدن آنها جلوگیری به عمل آید .

تقویت فرهنگ های بومی و منطقه ای  که جمع این فرهنگ ها،فرهنگ بزرگ ایرانی را تشکیل می دهد در راه انسجام و اتحاد ملی ایران اسلامی  نقش مهمی را ایفا میکند. و معرفی آن به نسل امروز ، ایجاد سدی در مقابل هجمه فرهنگ های بیگانه است.

حفاظت، ترویج و انتقال فرهنگ های بومی و محلی هر منطقه یک وظیفه ملی و همگانی است و این مهم زمینه را برای تقویت و اعتلا هر چه بهتر فرهنگ ملی ایران اسلامی فراهم می کند.که حفظ و احیای فرهنگ های ناب ، رمز ماندگاری هر جامعه و کشور است.

به هر حال نباید فراموش کرد که دسته ای از این افکار و آداب و رسوم ، نه تنها پسندیده اند ، بلکه از یادگارهای روزهای پرافتخار ایران نیز به شمار می آیند که زنده کردن و نگهداری آنها یا بازسازی و الگو برداری از آنها ، از وظایف مهم ملّی محسوب می شود و باید بدانیم که امروزه ، ملت هایی می توانند در عرصه فرهنگی ، استوار بمانند و حرفی برای گرفتن داشته باشند که بتوانند فرهنگ اصیل خود را حفظ کنند و آن را از خطر هجوم فرهنگ های مهاجم ، در امان نگه دارند .

امروزه متأسّفانه دیده می شود که بعضی از جوانان ما ، به دلیل نداشتن شناخت صحیح از فرهنگ خود ، سخن گفتن به زبان محلّی و یا لباس پوشیدن به شیوه پدران و اجداد خود را نوعی بی فرهنگی و مایه ننگ و عار خود می دانند و این موضوع ، مخصوصا در مورد ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت می کنند ، بسیار بیشتر صدق می کند؛ چرا که به محض خروج از کشورشان ، هویت فرهنگی خود را تا حدّ زیادی فراموش می کنند و در فرهنگ جدید ، حل می شوند و این در حالی است که آنها باید سفیر فرهنگی ایران باشند و از ارزش ها و فرهنگ سرزمین مادری خود ، دفاع کنند و آن را انتقال دهند .

من کرد زنگنه..

با عرض سلام

 خدمت همه دوستان عزیزی که من را تنها نگذاشته اند و با نظرات ارزشمندشان 

باعث شده اند  روحیه ی بیشتری بگیرم.

 

دوستان عزیز همان طوری که میدانید  ایل  زنگنه یکی از بزرگترین ، با فرهنگ ترین و متمدن ترین اقوام ایرانی بوده و هست اما متاسفانه همه ی ما اطلاعات مختصری در مورد فرهنگ و پیشینه ی قوممان داریم .

خلاصه !!از تمام عزیزانی که اطلاعاتی در مورد ایل زنگنه - شهر  یا  روستایشان (که کرد زنگنه هستند ) یا هر مطلب دیگری که دارید و  فکر میکنید میتواند در  شناسایی هر چه بیشتر قوممان  به من ، شما و دیگران کمک کند برای من  ایمیل کنید که مطلب را به اسم خودتان در وبلاگ بگذارم تا دیگران هم استفاده کنند .

با تشکر  

*..*

زآنکه عشق مردگان پاینده نیست / زآنکه مرده سوی ما آینده نیست

عشق زنـده در روان ودر بـصـر  /  هر دمی باشد زغنچه تــازه تـــر

عشق آن زنده گزین کو باقی است / کز شراب جان فزایت ساقی است

عشق آن بگـزیـن که جمله انـبـیاء  /  یافتند از عشق او کار وکیا

 تو نگو ما را به دان شه یار نیست  /  با کریمان کار ها دشوار نیست

 

 

سرگذشت کردان شیراز از زندیه تاکنون

وقایع دوره جانشینان کریم خان زند

 1-    جانعلی خان مافی که در شجاعت مشهور خاص و عام بوده است به همراه سایر مافی ها در معیت زکی خان زند در ایزدخواست آباده اردو زده بودند در سال 1193 قمری به هواخواهی ابوالفتح خان زند با دو نفر دیگر به چادر زکیخان رفتند و او را کشتند و ابوالفتح خان را پادشاه کردند

2-     در سال 1194 در زمان صادق خان زند ، ایلات کهکیلویه شورش کردند و چند نفر از جمله علیخان فرزند حاتم خان کرد  قراچورلو برای سرکوبی اعزام شدند

3-    در سال 1195 علینقی خان فرزند محمدصادق خان عده ای از سرکردگان کردان و لرها را برای سلطنت با خود هم عقیده می کند

ادامه نوشته

تبار حسينعلي خان

حسينعلي خان زنگنه فرزند شيخعلي¬خان و نواده عالي بالي بيک زنگنه است. در مورد پدرش سخن خواهيم گفت, اما آنچه دربارة جد او مي¬دانيم اين است که در زمان شاه عباس اوّل، افراد ايل زنگنه در حکومت و سپاه وي داراي موقعيتي بوده‏اند که يکي از آنها علي بالي بيک بوده است. او از سوي شاه عباس اول (995 - 1037 ق) نزد الله وردي خان(13) رفت تا دستورِ وي را مبني بر فتح بغداد ابلاغ نمايد(14) .
او همچنين در درگيري بين شاه عباس و ملوخان اردلان ـ حاکم کردستان ـ واسطة ايجاد صلح بين دو طرف بود و ملوخان تسليم شد و خلعت گرفت(15) .
علي بالي بيک ، مدتي در زمان شاه عباس اول امير خراسان بود(16) و همچنين در 1028 ق از جلوداري به منصب امير آخورباشي ارتقا پيدا کرد. او تا 1047 ق در اين مقام بود و در همين سال مقام وي به پسرش شيخ علي زنگنه منتقل شد(17) .

شيخعلي خان زنگنه (پدر حسينعلي ‏خان)
 آن گونه که خاتون آبادي در وقايع السنين و الاعوام نوشته، شيخ علي خان در 1020 ق به دنيا آمده است(18) . او در 1047 ق به مير آخور باشي(19) حکومت صفوي و در نهم جمادي الاولي 1049 ق ـ پس از فوت برادرش شاهرخ سلطان ـ به امارت ايل زنگنه رسيد(20) .
حدود سال 1064 به حکمراني کرمانشاه منصوب شد و ظاهراً در سال 1080 ق به مقام صدر اعظمي دربارِ صفوي در حکومت شاه صفي دوم يا شاه سليمان (1077 ـ 1106 ق) نائل آمد(21) .
او در 1082 ق شايد به خاطر مخالفت با ميگساري شاه سليمان و يا مقاومت در برابر امر شاه به ميگساري, عزل شد و سال بعد دوباره به خدمت بازگشت و سال‏هاي طولاني ـ که از بلندمدت‏ترين دوره‏هاي وزارت در عهد صفوي است ـ وزير اعظم و اعتماد الدوله(22) بود.
منابع تاريخي و شرح حال, معمولاً او را به تقيدات ديني و پايبندي به دستورات شرع و همچنين عقل و درايت، آرامش، ملايمت و وقار و جديت در رسيدگي به امور رعيت و دوري از تجمل و عيش و نوش ستوده‏اند که اين همه باعث ايجاد اصلاحات اساسي در ساختار اداري، اقتصادي، نظامي و سياسي کشور گرديد. استاد باستاني پاريزي دربارة او نوشته است:
کوشش داشت هميشه شخصيت و استقلال خود را در برابر شاه حفظ کند. او شب‏ها با لباس مبدّل در محلات گردش مي‏کرد و از اوضاع مملکت خبردار مي‏گرديد و به فقرا و ضعفا و طلاب علوم دينيه و ايتام، بذل و بخشش مي‏کرد. حمامات نيکو و رباطات در شهرها و عرض راه اعتاب مقدسه بنا کرده است. هرگز با وجود اصرار شاه لب به مشروب نمي‏زد و مي‏گفت: شاه بر جان من حق دارد، اما بر دين من حق ندارد(23) .
اعتماد کامل شاه سليمان، حمايت کامل ايل زنگنه و همچنين پشتيباني مادر شاه و حرم‏خانة دربار از شيخعلي خان، در کنار درايت و ريزبيني او، باعث شد دشمني و خصومت افراد از کار بيفتد و تا پايان عمر، قدرت و اقتدار خود را حفظ کرد. ظاهراً او در 1100 ق درگذشت(24) .

ادامه نوشته

صدای سکوت

یک کاغذ سفید را هر چقدر هم که سفید باشد کسی قاب نمی گیرد ،برای ماندگاری باید حرفی برای گفتن داشت...


منتظر نمان که پرنده ای بیاید و پروازت دهد...در پرنده شدن خویش بکوش...

به همین سادگی...

نیاز نیست انسان بزرگی باشیم ...

       " انسان بودن " خود ، نهایت بزرگی است .

 می توان ساده بود ولی انسان بود.

      به همین سادگی ...

 

    زبان کردی و گویشهای آن

غالب مستشرقين زبان ″ ميد″ ي را ريشه زبان كردي و از شاخه هاي آن به شمار مي آورند . مينورسكي و مار با آنكه از دو راه متفاوت رفته اند اما به نتايج كاملا مشابهي رسيده اند ، از ديد هر دو محقق سهم مدي ها ( مادها ) در تكوين نژادي كردها مسلم به نظر مي رسد . مينورسكي بر اين عقيده است كه تمام لهجه هاي بازمانده در زبان كردي از زبان پايه قديم و نيرومندي نشات كرده اند و آن زبان مادي است . بعضي از دانشمندان را عقيده چنان است كه گاثه ي زرتشت به زبان ″ مادي ″ است و نيز برخي برآنند كه زبان كردي كه يكي از شاخه هاي زبان ايراني است از باقي مانده هاي زبان ماد است .

 

ادامه نوشته

از کتاب فارسی آن روزها ×یادی از گذشته

 

ادامه نوشته

 وجه نامگذاری ايل زنگنه

مردم ايل زنگنه خود را از نسل زنگه پسر شاوران(شاپور يا شاپوران)ايرانی ميدانند.زنگه ايرانی دلاوری بوده است که برای نخستين بار در نبرد کاوس و رستم در مازندران قدرت نمايی کرده و با پهلوانان مازندران نيز جنگيده است.زنگه در بزمی که رستم در نوند آراسته بودحضور داشته و درپيکاری که پس از اين بزم درگرفت با پيلسم ويسه در آويخت و پيروزی يافت.مردم اين ايل به افتخار زنگه و برای اينکه نام اين

 پهلوان ايرانی زنده و جاويد بماند عشيره خود را زنگنه ناميدند.و از آنجا که واژه زنگه احتمالا در پهلوی زنده نيز می باشد و زنده در کردی زننه است لذا اين ايل در بين کردان به زننه معروف گشته و به مرور زمان و به علت تطور زنگنه شده است.

 

هرسم

موقعيت و تاريخچه
روستاي سراب هرسم از توابع بخش حميل شهرستان اسلام‏آباد غرب در استان کرمانشاه، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 51 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 51 دقيقه عرض شمالي، در فاصله 15 کيلومتري شهر حميل، 35 کيلومتري شهر اسلام‏آباد غرب و 90 کيلومتري کرمانشاه واقع شده است. اين روستا از شمال شرقي به کوه سراب و از شرق به کوه پنجه بانه محدود مي‏شود.
روستاي سراب هرسم در محدودة کوهستاني استقراريافته، از سطح دريا 1320 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن معتدل و خشک است. اين روستا يکي از روستاهاي قديمي استان کرمانشاه است که در گذشته در مسير راه ارتباطي همدان به بغداد واقع شده بود. تاريخ بناي اين روستا به دوره‏ي صفوي مربوط مي‏شود. مردم روستاي سراب هرسم به زبان کردي و لهجه زنگنه سخن مي‏گويند.

 

*این مطلب رو به درخواست دوست عزیز آقای  عبدالرضا جلیلیان گذاشتم*
ادامه نوشته

یکی از بازی های محلی دیزگران

بازي پلان

اين بازي در بين سنين مختلف رايج است و حتي افراد مسن هم براي تنوع اين بازي را برگزار مي كنند .
علاقه مندان به اين بازي به دو گروه سه نفره تقسيم مي شوند و يكي هم از ميان جمع به عنوان داور انتخاب مي گردد. داور بقيه ی قرعه گروه اول و دوم را معين مي كند، و سپس زميني مسطح و هموار به طول حدواً 40 و عرض 3 تا 4 متر در نظر مي گيرد و در دو سر یک خط مستقیم در دو دسته ی سه تایی سنگ هایی تخت به صورت ایستاده و بدون تکیه گاه به ارتفاع 20 تا 30 سانتیمتر نصب می کند . در هر طرف، فاصله ی سنگ ها بین 1 تا 5/1 متر تعیین   می شود و هنگام بازی افراد دو گروه نباید از سنگ اول جلوتر بروند . به قید قرعه یکی از تیم ها بازی را شروع می کند. رایج ترین نوع قرعه " ته ره و هشکه " یعنی تر و خشک است . بدین شکل که یک طرف سنگِ تخت کوچکی را تر و به هوا پرتاب می کنند و هر یک از تیم ها یک طرف قرعه ( تر یا خشک ) را انتخاب می کنند و قرار گرفتن طرف تر یا خشک سنگ بر زمین و نوع انتخاب ، شروع کننده ی بازی را تعیین می کند .
ابتدا هر یک از افراد گروه اجازه ی پرتاب یک سنگ به طرف سنگ های طرف مقابل را دارند و در ازای خواباندن هر یک از   سنگ ها ی ایستاده ی حریف، اجازه ی پرتاب یک سنگ دیگر را می یابند . چنان چه در نوبت اول تیمی نتوان کل سنگ ها ی حریف را بخواباند ، تیم مقابل بازی را با همان شرایط ادامه می دهد

یکی از بازی های فراموش شده دوران کودکی دخترها

قمچان

این بازی غالبا مخصوص دختران است و برای انجام بازی به حداقل 3 تکه سنگ کوچک و به اندازه حبه قند نیاز است، بازی دارای 9 مرحله یه که(اول) دووانه(دوم) سیهانه(سوم) چواره(چهارم) په نجه (پنجم ) ،بیشک ،ته قه کره (صدا دار) ته قه نه که ره(بیصدا) عروس میباشد.

پيشاپيش سال نو مبارك

دوست ندارم مثل همه از خدا بخوام که توی زندگی هیچ غمی نباشه، چرا که شادیها در کنار غم هاست

 که معنا پیدا میکنه و زیبا میشه. تنها از خدا میخوام قدرتِ درکِ حضورش رو توی لحظه های زندگی به

همه ی مخلوقاتش عطا کنه، که اون وقته که هیچ مشکلی توان شکستن ما رو نداره. سال نو با دیدِ نو به

 زندگی و فرصتی دوباره برای بهتر زیستن بر شما و خانواده تان خجسته باد.

شرف

امپراطور یونان به کوروش كبير گفت:
(( ما برای شرف میجنگیم شما برای پول ))

کوروش کبیر پاسخ داد :

(( هرکس برای نداشته هایش میجنگد ))

 

باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست . ( کوروش كبير )

آریایی یلدایت مبارک

یلدا یعنی بهانه ای برای در کنار هم شاد بودن و زندگی یعنی همین بهانه های

 کوچک گذرا..

یلداتان مبارک و زندگیتان پر از بهانه های شاد باد..

..

..

 

مهربانی را وقتی دیدم

که

 کودکی خورشید را

 سیاه کشیده بود تا پدر کارگرش 

 زیر آفتاب نسوزد.

‌ايجاد و تشكيل تعداد 11 دهستان شامل روستاها، مزارع و مكانها در قسمتي از شهرستان اسلام‌آباد غرب تابع

‌ايجاد و تشكيل تعداد 11 دهستان شامل روستاها، مزارع و مكانها در قسمتي از شهرستان اسلام‌آباد غرب تابع استان باختران
1366.04.10 - .117666ت910 - 1366.10.26 - 986
&‌تقسيمات كشوري و وظائف استانداران و فرمانداران
&‌وزارت كشور
‌هيأت وزيران در جلسه مورخ 1366.4.10 بنا به پيشنهاد شماره 11368.1.5.53 مورخ 1365.12.11 وزارت كشور به استناد ماده 13 قانون تعاريف و ضوابط‌تقسيمات كشوري مصوب تير ماه سال 1362 مجلس شوراي اسلامي در اجراي ماده 3 قانون و تبصره‌هاي ذيل آن و ماده 31 آيين‌نامه اجرايي قانون مذكور‌تصويب نمودند.
‌در قسمتي از شهرستان اسلام‌آباد غرب تابع استان باختران تعداد 11 دهستان شامل روستاها، مزارع و مكانها در محدوده جغرافيايي معين مطابق با كروكي و‌نقشه‌هاي 1.250.000 ضميمه كه ممهور به مهر دفتر هيأت وزيرات است به شرح زير ايجاد و تشكيل گردد.

 ۶- دهستان هرسم

--------------------------------------------------------
‌به مركزيت روستاي قلعه هرسم مشتمل بر 32 روستا، مزرعه و مكان به شرح زير:
1 - قلعه هرسم، 2 - سراب هرسم3 - مله‌هار 4 - قلعه ترك عليا 5 - قلعه ترك سفلي، 6 - رضاآباد  7 - هشت جفته 8 - چارده جفته، 9 - ري بلگ سفلي، 10 -ري بلگ عليا، 11- علي‌آباد ديزگران  12 -ويسگه13 - باقرآباد14 - بازگه 15 - منوري16 - گردي17 - كندهر 18 - مله سرخ19 - گراوند 20- توه سرخك حاج ولي21 - توه سرخك عليا، 22 - توه سرخك نسار، 23 - خمارتاج24 - قلاجي فتابگي 25 - باريكه نظام عليا 26 - تولابي 27 -‌تازه‌آباد، 28 - باريكه صادقي 29 - سدراوند30 - مزرعه خركاب چقاسليم 31 - شش جفته 32 - مزرعه توه سرخك سيدي
.

"منبع"

عکس های ماهواره ای از روستای ری بلگ سفلی دیزگران

 

 روستای ری بلگ سفلی

 منطقه ديزگران

 ديزگران ، استان كرمانشاه و ساير شهرستان هاي استان

برای مشاهده نقشه ها (عکس های ماهواره ای) روی لینک های بالا کلیک کنید

 

ری بلگ سفلی دیزگران

منطقه دیزگران تقریبا در ۵۰ کیلومتری شهرستان اسلام آباد غرب قرار دارد و مختصات جفرافیایی آن 33°49'39"N   46°53'9"E  است .این منطقه داری ۱۳ روستا می باشد . روستای  ری بلگ سفلی در مرکز آن واقع شده و  آب و هوای آن کو هستانی می باشد . زیارتگاه  قاضی وند که  مردم مناطق اطراف در روز های چهار شنبه  برای زیارت به آنجا می روند در روستای ری بلگ سفلی قرار دارد . این روستا دارای دبیرستان پسرانه و دخترانه نیز  میباشد .که  مردم روستاهای اطراف فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به این روستا میفرستند . این روستا در فصل بهار یکی از مناطق توریستی منطقه بوده و هر ساله در فصل بهار پذیرای مهمانان نوروزی زیادی  می باشد. مردم دیزگران به زبان  کردی حرف می زنند و از ایل قدیمی زنگنه می باشند .

بدون شرح

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش      

                                                       باز جوید روزگار وصل خویش