سوئیت در کندوان

 کندوان

سوئیت صخره ای در کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

ادامه نوشته

و تنحتون من الجبال بیوتا (الشعراء 149) واز کوه ها خانه هایی می تراشیدند

کندوان ، روستای صخره ای عجیب، منحصربه فرد و شگفت انگیز

روستای تاریخی کندوان به عنوان روستای هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می رود، این روستا به دلیل معماری خاص خود، شهرت جهانی دارد و به همین دلیل به یکی از مقاصد گردشگری آذربایجان شرقی بدل شده است و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است به طوری که می توان از  این مجموعه تاریخی و گردشگری به عنوان پربازدیدترین روستای هدف گردشگری در استان آذربایجان شرقی نام برد.

روستای تاریخی کندوان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان اسکو است و در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از سه روستای صخره‌ای جهان محسوب می شود و جاری بودن زندگی مردم به شیوه سنتی در روستا از ویژگی های خاص این روستای صخره ای نسبت به دو روستای مشابه خود در خارج از کشور است.

وجود آب معدنی گوارا، خانه‌های منحصر به فرد و کله قندی در میان صخره ها، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل را از جاذبه های گردشگری کندوان می باشد.

سوییت کندوان

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

کندوان

از روستای زیبای کندوان دیدن فرمایید.

دیدار از این روستا تجربه ای فراموش نشدنی است.

کندوان، تنها روستاي صخره‌اي و مسکوني جهان است.

روستای کندوان به امکانات اقامتی و پذیرایی برای گردشگران تجهیز شده و مردمی مهمان نواز دارد.   

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است و شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌ است بی نظیر است. باد و باران از اين صخره ها اشکال عجيب و غريبي ساخته. صخره‌هايي عظيم و نوک‌تيز، رو به آسمان؛ اينجا فقط يک پديده غريب طبيعي نيست روستايي بن‌بست است در دامنه‌هاي کوهستان سهند. جايي که هنوز هم مردمش داخل اين صخره‌هاي سياه و بزرگ زندگي مي‌کنند. باورش سخت است که بتوان در اين صخره ها زندگي کرد.باید از آن بالا رفت و از پشت پنجره‌هاي چوبي آنها نگاهي به بيرون انداخت و از نزديک کساني را ديد که در کوچه‌هاي پله‌دار و باريک دور صخره‌ها بالا و پايين مي‌روند وگرنه به همين راحتي نمي‌شود قبول کرد که مي‌شود در این دوره آدم‌هايي را پيدا کرد که سکونتگاه‌شان غارهايي باشد در بلندي.

عجيب‌تر از زندگي در اين صخره‌هاي بلند، کندن اين سنگ‌هاي سخت و درست‌کردن خانه‌اي از آنهاست. خانه‌اي کامل با در، پنجره، دودکش، چاه و تنور. خانه‌هاي صخره‌اي که کندواني‌ها به آن «قي يه» يا «کِران» مي‌گويند.

باید  یک شب را اینجا ماند و دید کندوان خواب خواب است؛ ساعت از 7صبح گذشته اما برخلاف ديگر روستاهاي آذربايجان که کشاورزان در تاريکي صبح داس و بقچه را بار قاطر مي‌کنند و در کوچه بلندبلند صبح سلامتي به‌هم مي‌دهند تا آفتاب داخل روستا نيفتد، صبح کندوان شروع نمي‌شود. آخر چندين سال است که در کندوان، روستايي در 60کيلومتري جنوب غربي تبريز ديگر کمتر کسي کشاورزی میکند.

اين موقع صبح فقط بايد انتظار معدود گله‌داران باقيمانده روستا را داشت؛ آنها که گله‌هاي کوچکشان را از کوچه‌هاي باريک عبور مي‌دهند تا راهي دشت و کوهپايه‌هاي اطراف شوند؛ آنها که هنوز چندان به شيوه معيشت نسبتا تازه کندوان خو نگرفته‌اند.تبیان

سوییت کندوان

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

 

سوئیت صخره ای کندوان

 

سوئیت کندوان 

کندوان

تجربه زندگی در دل کوه

بشر دوران مختلفی را پشت سر گذاشته اما در تمام آن‌ها سعی کرده تا مکانی ایمن برای سکونت انتخاب نماید. سکونت در غار‌ها، کوچ‌نشینی، روستانشینی و شهرنشینی از نمونه تلاش‌های بشر برای حفظ ایمنی هستند. یکی از بهترین مکان‌ها برای پی بردن به تلاش بشر برای ایجاد یک سرپناه، روستای زیبای کندوان در استان آذربایجان شرقی است. روستای کندوان در شهرستان اسکو از آذربایجان شرقی واقع شده که آب و هوای سردی دارد و  مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند. کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده و البته در شکل‌گیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. گردشگران برای بازدید از این روستا باید از طریق هواپیما یا هر وسیله دیگری به تبریز بروند و از آنجا با طی کردن مسافتی یک  ساعته با خودرو از دامنه کوه سهند و گذر از شهر اسکو به کندوان برسند. گفتنی است که کندوان و اسکو در جنوب شرقی تبریز واقع شده‌اند. کندوان در دامنه کوه سلطان‌داغی قرار گرفته است و یک رودخانه پر آب نیز از وسط آن می‌گذرد.صخره‌های موجود در روستای کندوان نتیجه آتشفشان کوه سهند هستند. این گدازه‌های آتشفشانی توسط مردم این محل حفاری و تبدیل به مکانی برای سکونت شده‌اند. این خانه‌های اسطوانه‌ای که کَران نامیده می‌شوند، اغلب از دو طبقه تشکیل شده‌اند ولی برخی از آن‌ها نیز سه یا چهار طبقه هستند که طبقه نخست آن مربوط به‌ محل نگهداری چهارپایان است و در طبقات دوم و سوم نیز انسان‌ها سکونت دارند. شرایط دمایی در کران‌ها به‌دلیل ساختاری که دارند، برعکس محیط خارجی است. این خانه‌های صخره‌ای در زمستان هوای نسبتا گرمی دارند و در تابستان نیز هوای آن‌ها سرد و مطبوع است. (کجارو)

 

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

استفاده از فناوری نانو در حفاظت ازکرانهای روستای تاریخی کندوان

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی کندوان از اجرای و استفاده از فناوری نانو در حفاظت کرانهای روستای تاریخی کندوان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، علیرضا قوچی روز دوشنبه 22 آبان با اعلام این خبر افزود: استفاده از فناورى هاى نوین در روند بهینه سازی مواد مورد استفاده و شیوه های مرمتی از اهمیت بسیارى در زمینه حفاظت از اشیاء فرهنگى و تاریخى برخوردار است. در این میان استفاده از فناورى نانو عرصه تحقیقاتى جدیدى را به روى پژوهشگران گشوده است.

وی گفت: استفاده از انواع پوشش های مقاوم به خوردگی و ضد آب و لک روی مصالح و بناها می تواند از جمله کاربردهای فناوری نانو در بخش محافظت بناها و آثار تاریخی باشد.

قوچی تشریح کرد: با توجه به مزیتهای استفاده از ناو مواد در اقدامات مرمتی و استحکام بخشی در راستای حفاظت از کرانهای روستای تاریخی کندوان بطور آزمایشی برای اولین بار از این مواد استفاده شده است، زیرا مقاوم بودن در برابر یخبندان و گذر زمان ، غیر مضر برای محیط زیست به دلیل پایه خالص معدنی آن از مزیت های دیگر این فناوری می باشد.

 

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

 

ساخت فیلم در کندوان

فیلم برداری فیلم بیا از گذشته حرف بزنیم با حضور بازیگران مشهوری از جمله خانم ثریا قاسمی و خانم پوراندخت مهیمن و خانم آزیتا لاچینی در روستای توریستی کندوان.

خلاصه ای از موضوع فیلم،حمید نعمت الله کارگردان با تجربه سینما و تلویزیون: «بیا از گذشته حرف بزنیم» مجموعه‌ای است با تعداد قسمت‌های نامشخص که هر قسمت آن 90 دقیقه است و داستانهای متفاوتی دارد با شخصیت‌های ثابت که پیش از این 4 قسمت از آن ساخته و از تلویزیون پخش شده است. خط داستانی هر قسمت از این مجموعه این است که سه خانم مسن به دلایلی باهم همسفر می‌شوند و در هر قسمت از این فیلم به یکی از شهر‌های کشور می‌روند. فیلم ما درباره روابط آنها و آنچه که بر آنها می‌گذرد است. بازیگران این فیلم همان بازیگران قبلی یعنی آزیتا لاچینی، ثریا قاسمی و پوراندخت مهیمن هستند.خبرگزاری تسنیم

 

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416

روستای کندوان

برگزاری مسابقات دو استقامت عمومی برای ترویج فرهنگ دویدن در ایران (ویژه بانوان ) در روستای تاریخی کندوان


گفتنی است این‌ مسابقه باحضور دونده جهانگرد مشهور سوئدی خانم کریستینا در روستای تاریخی کندوان اسکو(استان آذربایجان شرقی) برگزار خواهد شد.

برگزاری دو استقامت عمومی برای ترویج فرهنگ دویدن در ایران (( ویژه بانوان)) در روستای تاریخی کندوان اسکو بعد از ماه محرم:  اکبرغلامی آمقانی بنیانگذار دوومیدانی بانوان در شهرستان اسکو اعلام کرد طبق هماهنگی های انجام شده با دونده جهانگرد مشهور سوئدی ((خانم کریستینا)) باحضور ایشان و چندتن از دوندگان جهانگرد سوئدی این مسابقات بعداز ماه محرم برگزارخواهدشد؛لازم بذکر است خانم کریستینا بعد از اینکه از مرز بازرگان تا استان گلستان مسافت 1800کیلومتری را در 58 روز دویده بود؛امنیت و مهمانوازی ایرانیان را با یک کلیپ به اروپایی ها نشان داده که ایران آنگونه نیست که آنها تصور میکنند؛این کلیپ در دنیا بازتاب زیادی داشته.

از رکوردهایی که کریستینا دارد:
رکورد 48 ساعته دویدن روی تردمیل به مسافت 322.93 کیلومتر در سال 2014 به اسم ایشان ثبت شده و رکورد 12 ساعته 107.49 روی تریدمیل به اسم ایشان است. اوشکایا

 

ساخت و سازهای غیرمجاز روستای کندوان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۹۶ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده تاریخی این روستا شناسایی شده که باید تخریب شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسکو، مرتضی آبدار صبح امروز در بازدید از طرح‌های گردشگری روستای کندوان اظهار کرد: تاکنون 96 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده تاریخی این روستا شناسایی شده که باید تخریب شود.

وی یکی از شاخص‌های ثبت جهانی کندوان را وجود حیات و زندگی در حوزه تاریخی این روستا برشمرد و افزود: برای توسعه گردشگری کندوان لازم است راهنمای گردشگر در این روستا حضور دائمی داشته و امکانات و خدمات سفر برای گردشگران در حد استاندارد باشد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: از 512 کران موجود در روستای کندوان 71 کران آسیب دیده که برنامه مرمت آنها آغاز شده و هرگونه استفاده از مصالح برای ساخت و ساز و کارهای عمرانی باید تحت نظر کارشناسی میراث فرهنگی بوده و استفاده از آسفالت  در داخل محدوده تاریخی ممنوع است.

وی در ادامه  به موضوع  ترافیک خودروها در این روستا نیز اشاره کرد و گفت: در روستاهای تاریخی همه زمین‌ها جزو اموال ملی هستند برای خودروها نیز پارکینگی با گنجایش 810 خودرو در نظر گرفته شده است اما حدود 3 هزار ماشین در روزهای تعطیل به روستا می‌رود که در این راستا  فرمانداری زمینی را  بدون اینکه تغییرکاربری داده شود به پارکینگ اختصاص می‌دهد تا دیگر ماشین به داخل روستا نرود.

 

کندوان

 

فرماندار اسکو: از امروز ماموریت جدید برای ساماندهی کندوان را شروع می کنیم.

جلسه توسعه گردشگری شهرستان اسکو روز سه شنبه مورخه 96/6/14 با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و فرماندار شهرستان اسکو برگزار گردید.
مهندس آبدار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت مصمم هستیم برای حفظ توپوگرافی کندوان هرگونه اقدام لازم را انجام دهیم زیرا یکی از شاخص های اصلی در ثبت جهانی کندوان وجود حیات در کندوان است.
وی با اشاره به تغییر چهره طبیعی کران ها توسط اهالی که در آینده باعث مشکلات زیادی خواهد شد از شورا و دهیار خواستند در کنار اداره میراث فرهنگی باشید تا بتوانیم اقدامات لازم برای ثبت جهانی این اثر را انجام دهیم

دکتر محمدزاده با تبریک اعیاد قربان و غدیر به اعضای حاضر در جلسه گفت در آستانه رویداد مهم تبریز 2018 هستیم و با توجه به اینکه اولین هدف گردشگران خارجی در این رویداد شهرستان اسکو هست باید در مدت باقی مانده آمادگی لازم را داشته باشیم.
ایشان تاکید کردند برای تبدیل روستای تاریخی و گردشگری کندوان به یک مجموعه طبیعی بدون تغییر و تحریف باید برنامه ریزی کنیم و برنامه ها باید براساس زمانبندی و کارشناسی در کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تنظیم شود.
وی در ادامه افزودند باید ضوابط اجرا شود و جلو ساخت و ساز های غیر مجاز و رشد بی رویه تغییر چهره روستا گرفته شود.
فرماندار از اعضای حاضر در جلسه خواستند تا پیشنهاد خود را ارایه کنند تا بررسی های لازم صورت پذیرد و از امروز دور جدید ماموریت گردشگری شهرستان برای ارتقای جایگاه کندوان و ساماندهی امور آن آغاز می کنیم.

کندوان

کندوان،رویایی زیبا و تکرار  نشدنی

در اثر فعل و انفعالات آتشفشاني كوه هاي سهند؛ منظره‏اي در يكي از خوش آب و هواترين نقاط ايران ايجاد شده كه بيشتر به نظر خواب و خيال مي آيد. ده ها كران چندتايي، جفتي، تكي، مخروطي شكل و دوك مانند؛ يكي از بهترين مناظر طبيعي ايران را مجسم ساخته است. از دهانه‏هاي آتشفشان سهند و ديگر كوه هاي آتشفشاني اطراف، طي هزاران سال، مواد مذاب بيرون مي‏جهيده است. اين گدازه ها در طي قرون متمادي روي هم انباشته و به تدريج بر روي آنها پوسته‏اي از سنگ ایجاد گرديده است.

توده ها و گدازه هاي مذاب آتشفشاني به وسيله باد و بوران طي هزاران سال متمادي تغییر شكل داده و به فرم كران در آمده است. به تدريج قسمت هاي كمتر سخت كران ها ريخته و قسمت هاي سخت‏تر باقي مانده و وضعيت كنوني را كه بيشتر به معجزه طبيعي شباهت دارد ايجاد نموده است. باد و باران مفرط به خصوص در كران هاي ناحيه ورودي روستا بيشتر موثر بوده و صدمه زيادي به آنها وارد آورده، در صورتي كه در شرق و انتهاي روستا به خاطر وجود تپه هاي مرتفع كران ها بلندتر و سالم‏تر باقي مانده است. فرم کالبدی این روستا از لحاظ معماری یکی از نادرترین اشکالی است که تاکنون توسط انسان برای سکونت انتخاب و طراحی شده است. 

روستای کندوان که در طی قرن ها مامن فرهادان گمنام کوه کنی بوده که بی نام و نشان این کوه های سر به فلک کشیده را با دستانی خالی تراشیده اند تا امروز برای ما ایرانیان مظهر افتخاری به حساب آید که صاحب یکی از شگفتی های دنیا هستیم. در معماري مرسوم، به وسيله مصالح ساختماني گچ، آهك و خشت و... کالبد اصلي بنا را به وجود می آورند، در صورتي كه در معماري صخره‏اي فضاي مورد نظر در درون توده سنگ ایجاد مي گردد و سنگ مانند قشري مستحكم در اطراف اين فضا عمل می کند.آراد

آنچه “کندوان” را منحصر به فرد کرده این است که هنوز زندگی در خانه های آن جریان دارد و این روستا یک روستای مسکونی به شمار می رود.

 

 

سوئیت صخره ای کندوان 

تلفن تماس جهت رزرو و هماهنگی: 

 09354320314 

09146928416