تبعیض و بی‌عدالتی در ارتقای دانشکده پزشکی نیشابور به دانشگاه

موجب اعتراض مسئولان و استعفای سرپرست این دانشکده شد

در پی ارتقای دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه به دانشگاه و عدم ارتقای دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه مسئولین دانشکده نیشابور اعتراض و سرپرست جدید این دانشکده نیز از مسئولیت خود استعفا داد.

خبرنگاران نیشابور روز گذشته پس از شنیدن موضوع و استعفای سرپرست جدید دانشکده علوم پزشکی نیشابور در ساختمان ساختمان اداری این دانشکده حضور یافته و طی برگزاری نشست خبری موضوع را جویا شدند که سرپرست مستعفی دانشکده علوم پزشکی نیشابور در این خصوص گفت: به دلیل عدم ارتقای این دانشکده به دانشگاه و عذرخواهی از مردم این شهرستان از مسئولیت خود استعفا داده ام.

ادامه نوشته

باید ها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان

هر ساله پس از ماه مبارک رمضان، اغلب يا افزايش وزن پيدا مي کنيم يا ضعيف شده و دچار بيماري‌هاي گوارشي مي شويم. اين عوارض از آن جا ناشي مي شود که ياد نگرفته ايم اصولي روزه بگيريم .

با توجه به شروع ماه مبارک رمضان برآن شدیم تا طی یک گفتگو با علیرضا جلیلی محقق، مدرس و عضو شورای عالی طب سنتی ایرانی- اسلامی با چگونگی استفاده از  تغذیه صحیح آشنا شده تا در طول این ماه یا  به شما بسیار کمک می کند تا ضعیف نشوید و جلوی ضعف ناشی از روزه را بگیرد

 به هنگام روزه گرفتن به دلیل نرسیدن مواد غذایی به بدن، تمام ذخیره های غذایی احتیاج پیدا می کند در نتیجه مواد بلغمی در بدن می سوزد و گرما ایجاد می کند و بدن به سمت خشکی پیش می رود در ماه رمضان سیستم دفعی بدن مقداری کم کارترمی شود با توجه به اینکه ماه رمضان امسال مقارن با تابستان می باشند و تابستان هم مزاج گرم و خشک دارد اما این تصور اینجاد می شود که در تغذیه باید ضد آن مثل سردو مربوطب استفاده کنیم که این کاملا اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه از اهل بیت (ع) سفارش نموده اند که با خرما افطار نماییم اظهار داشت:خرما مزیت های فراوانی دارد من جمله اینکه معده خشک و جمع شده را با گرمایی که دارد، باز و آزاد می کند خصوصاً اگر خرما با آب گرم و ولرم مصرف شود. همچنین باعث تقویت کبد می شود، خرما خود را در بدن به جریان می اندازد و کمبود مواد معدنی از جمله کلسیم را به سرعت جبران می کند.

وی می افزاید: برای افطار همان لحظه یافطار به سرعت پای غذا ننشینید و غذا نخورد حتماً در ابتدا افطار کنند و پس از 5تا 10دقیقه بعد شروع به خوردن شام افطار نماید.

در ماه رمضان با خرما افطار کنید/پرهیز از آب سرد به هنگام افطار

وی با اشاره به بهترین خوراکی های زمان افطار می گوید: بهترین خوراکی های زمان افطار، آب گرم یا لرم باخرما، شیر گرم با خرما، شیر گرم و عسل، کمی نان سبوسدار تازه با پنیر و سبزی آن هم به مقدار کم توصیه می شود. قبل و بعد از غذا خوردن مقداری از نمک نیز توصیه می شود. مصرف چای خیلی کم رنگ نیز بلامانع می باشد. مصرف چای پررنگ بسیار مضر می بخواهد بود. مصرف آّ سرد یا آب یخ باعث می شود مده تنبل تر شود چرا که در طول روز معده تحرم نداشته و خشک است  پس معده نیاز به عاملی محرک که گرم و مرطوب باشد، دارد. استفاده از آب سرد در هنگام افطار باعث ایجاد تورم های کبدی خواهد شد که سوء هاضمه، نفخ های مختلف، بیماری های عفونی و یا بیماری های حساسیتی را موجب خواهد شد.

وی ادامه داد: فرد نباید در خوردن افطاری شتاب کند و باید به بدن اجازه دهد آمادگی پذیرش غذا را داشت باشد که با خرما، آب گرم، شیر، شیرو عسل معده وبدن را آماده کنند و پس از آن غذا را میل کنند.

تند بلعیدن غذا باعث سوء هاضمه می شود.

وسط غذا مایعات ننوشید

آب با سایر مایعات در وسط غذا مصرف نشود خیلی ها عادت دارند دوغ، شربت، نوشابه و... را وسط غذا میل کنند خوردن مایعات در وسط غذا باعث سوء هاضمه می شد و و باعث ایجاد نفخ می شود. فرد روزه دار حدود یک ساعت یا یک ساعت و نیم بعد افطار می تواند از آب میوه های طبیعی استفاده کند لی از آب میوره های بسته بندی وسرد پرهیز نماید و چنانچه مایل به مصرف ماست هستند از ماست چکیده استفاده کنند و به آن پودر زنیان و مقداری پونه اضافه نموده  و آن را در یخچال نگهداری کند.

ماست چکیده بهترین گزینه برای استفاده در وسط غذا خواهد بود.

پرهیز از خوراکی هایی مانند ماکارونی، سویای بسته بندی شده سوسیس، کالباس، چیپس، پفک، فست فوتهای به دلیل ادویه جات سنگین ممنوع می باشد.

نوشابه ها نوشیدنی های صنعتی حتی آب میوه های بسته بندی شده، توصیه نمی شود.

به دلیل وجود مواد شیمیایی و نگهدارنده کنسروها، روغن جامد، روغن مایع نباتی سرخ کردنی ها حدالامکان درماه رمضان کمتر شود به دلیل اینکه خشکی در بدن اینجا می کند.

گوشت گاو خون را بسیار غلیظ می کند. استفاده از گوشت قرمز، بره، پرندگان شکاری، مرغف جوجه مرغ بسیار مفید است مسشروط به اینکه به روشی پخت شود که خشکی را از بین ببرد.

غذاهای ناسازگار را با هم میل نکنید

غذاهای ناسازگار مثل مرغ و ماست تخم مرغ و ماست ماست و باقالا، ماست و سرکه، ماست و ماهی، شیر و ماهی، پونه و پیاز نباید استفاده شود.

بهترین روغن ها در ماه رمضان و سایر ماه های سال استفاده از روغن گاوف روغن زردف دنبه، زیتون، کنجد، بادام بسیار مفید می باشد.

استفاده از سبزی خوردن در ماه رمضان فراموش نشود

استفاده از سبزی خوردن در ماه رمضان فراموش نشود چرا که فیبز زیادی دارد و می تواند در رفع خشکی های بسیار کمک کد خصوصاً برای افرادی که گرم مزاج هستند. گشنیز و خرفه نیز توصیه می شود به هر حال استفاده از سبزی در سر سفره افطار فراموش و کم نشود.

روزه داران باید توجه داشته باشند که به هنگام سحر و افطار از خوردن غذاهای داغ اجتناب داشته باشند هرگز بدون سحری روزه نگیرند در غیر این صورت حتماً با خرما و آب ولرم و یا شیر و خرما افطار نمایند.

در طول روز استحمام نکنند چرا که حمام کردن باعث تقلیل مواد بسیاری در بدن می شود.

از انجام ورزش های تند اجتناب کرده  و انجام ورزش های آرام و ملایم بلامانع می باشد.

بهترین دارو برای رفع بیماری های معده

کسانی که دچار بیماری های معده هستند اگر در طول این ماه با درد معده مواجه شدند دو قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب جوشانده تا مقدار آن به یک لیوان برسد و  سپس با مقداری عسل شیرین نموده و میل نمایند تا درد معده آنها تسکین داده شود.

در رابطه با سردردها در طول این ماه اگر فردی سردرد میگرنی دچار است توصیه می شود مقداری عسل را با یک لیوان آب داغ و حدود یک قاشق آب لیموی ترش اضافه نموده و یک مرتبه قبل از خواب و یک بار هنگام سحری میل نماید و کسی که سردردهای ناشی روزه گرفتن و ضعف بدن را دارد آب داغ و عسل را مخلوط کرده و یک بار به هنگام سحر و یکبار قبل از خواب میل نماید.   

بوی بد دهان را در این ماه از بین ببرید

وی برای رفع بوی بد دهان در هنگام ماه رمضان می گوید: برای رفع این مشکل دو الی سه قاشق ترنجبین را با یک لیوان گلاب داغ که به حد جوش نرسیده باشد را مخلوط کرده و پس از حل شدن ترنجبین، آن را صاف کرده و پس از سحر میل نمایید.

تشییع پیکر یک شهید فردا در نیشابور

پیکر سرهنگ پاسدار حاج حسن دهنوی فردا بر روی دوش مردم شهید پرور نیشابور تشییع خواهد شد.

 این شهید بزرگوار از جانبازان 70درصد می باشند که سال 1362 در منطقه هورالعظیم مجروح شده و پس از آن به اسارت درآمدند.

این شهید بزرگوار پس از 6سال اسارت در سال 1368 به همراه سایر آزادگان به میهن اسلامی بازگشته و روز گذشته به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

پیکر این شهید فردا ساعت9صبح از مسجد صاحب الزمان(عج) تا مسجد جامع نیشابور تشییع و پس از اقامه نماز در گلزار شهدای شهرستان نیشابور آرام خواهد گرفت.

افتتاحیه چهاردهمین اردوی سراسری دانش آموزان عشایر کشور در شهرستان نیشابور

چهاردهمین اردوی سراسری دانش آموزان عشایر کشور صبح امروز در اردوگاه شهید رجایی نیشابور آغاز شد.

مسئول چهاردهمین اردوی سراسری دانش آموزان عشایر کشور در حاشیه این مراسم گفت: دانش آموزان حاضردر این اردو منتخب دانش آموزان عشایر کشورهستند که از 5 تا 14تیرماه در اردوگاه شهید رجایی شهرستان نیشابور حضور دارند.

عبدالرسول شکیبا عنوان کرد: این اردو با حضور 1300دانش آموز و مربی از 21استان کشور در دو دوره دختران و پسران در حال برگزاری می باشد.

وی هدف از برگزاری این اردو را تقویت هویت مذهبی، ملی دانش آموزان، قدردانی از دانش آموزان منتخب استان ها در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، جشنواره ها عنوان کرد.

وی یادآور شد: از برنامه های جانبی این اردو حضور روحانیون جهت مشاوره دینی و مذهبی، پاسخ به شبهات، حضور مشاوران تحصیلی برای مشاوره های تربیتی و درسی، برگزاری جشنواره غذا بین دختران، بازی های بومی، محلی که مرحله کشوری این مسابقات در همین اردو برگزار می شود، بازدید از اماکن زیارتی و دیدنی نیشابور و مشهد و تقدیر از برگزیدگان قرآنی در محفل انس با قرآن می باشد.

وی خاطر نشان کرد: از کارهای خوب امسال برای تقویت هویت ملی بین دانش آموزان عشایر برپایی نمایشگاه های فرهنگی، صنایع دستی و همچنین برپایی نمایشگاهی با موضوع امام خمینی(ره)، امام خامنه ای(مدظله العالی)، ولایت فقیه، حجاب، زنان، ارتش های جهان، آزادی خواهان، نماز و نمایشگاه عکس از آداب و رسوم و زندگی عشایر می باشد.

مدیرکل مناطق کم توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش خاطر یادآور شد: هم اکنون حدود 170هزار دانش آموزعشایر در سراسر کشور وجود دارند که 110هزار نفر از ین دانش آموزان در مقطع ابتدایی و 60هزار نفر در مقطع راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل می باشند که این دانش آموزان منتخب دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه می باشند.

دبیر خانه کشاورز ایران

همه آب های درون سرزمینی ما خشکیده است

دبیر خانه کشاورز ایران با بیان اینکه از جنوب البرز تا دریای عمان و خلیج فارس، از مشرق زاگرس تا پاکستان و افغانستان و از هامون گرفته تا هورالعظیم همه آب های درون سرزمینی ما خشکیده است، گفت: هم اکنون یک پیکره آبی در داخل سرزمین وجود ندارد و همه خشکیده است در این خصوص نه تنها سرمایه گذاری نشده بلکه بهره برداری غلط نیز شده است.

دبیر خانه کشاورز ایران در کنفرانس خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در تالار تشریفات شهرستان نیشابور برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت فعلی انجمن های غیردولتی را سوغات غرب می دانست و قبول نداشت، عنوان کرد: طی 8سال گذشته نقش جوامع مدنی و انجمن های غیردولتی در کشور به شدت پایین آمده است.

دکتر عیسی کلانتری ادامه داد: در جوامعی که انجمن های مدنی حضور نداشته باشند نظارت هم وجود ندارد. نظارت دستگاه های حاکمیتی مثل بازرسی کل کشور است بازرسی زمانی وارد قضایا می شود که جرمی اتفاق افتاده باشد در حالی که اصل، پیشگیری از اتفاق جرم است.

وی در خصوص کشت زعفران و نابسامانی هایی که در قیمت بازار وجود دارد، بیان داشت: اصولاً پیاز زعفران در مناطقی که بارش  بالای 25تا 30میلیمتر دارد، بیشتر از یکسال رشد نکرده و از بین می رود چرا که زعفران در مناطق کویری و کم آب کشت می شود.

 وی ادامه داد: مصرف زعفران داخلی کشور سالانه حدود 30تا40تن است. اگر سالانه1000تن عرضه زعفران داشته باشیم قیمت زعفران را از کیلویی سه هزار دلار به 500دلار می رسانیم. باید مراقب باشیم که بیشتر از مقدار مورد نیاز تقاضای جهانی تولید زعفران نداشته باشیم.

وی افزود: در داخل کشور دستگاه های مسئول باید این وضع را ساماندهی کنند. در حال حاضر تقریباً بیش از 75تا 80درصد زعفران به خارج از کشور صادر می شود. ما نباید بازارهای صادراتی را بیش از حد اشباع کنیم تا قیمت های جهانی زعفران به شدت کاهش یابد.

دکتر کلانتری با اشاره به سیاست اشتباه خودکفایی گندم در سال 84گفت: در این سیاست قیمت گندم 50درصد افزایش پیدا کرد در صورتی که بقیه محصولات در حد 5درصد افزایش قیمت داشتند. خودکفایی حاصل از جابجایی کشت بود نه حاصل از یک برنامه توسعه پایدار.

وی بیان داشت: در حالی که قیمت گندم افزایش یافت، حدود 600هزار هکتار سطح زیر کشت سایر محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده و زیر کشت گندم قرار گرفت. اقتصاد کشاورزی از همان زمان به هم ریخت یعنی مسئولین فکر کردند با حمایت از گندم و افزایش سطح زیر کشت آن و به خودکفایی رسیدن مشکل کشور حل می شود در حالی که سطح زیرکشت گندم بالا رفت سطح زیرکشت علوفه، سیفی جات و سبزی جات کم شد.

وی ادامه داد: کشور یک سال واردات گندم نداشت اما در مقابل قیمت گوشت و شیر افزایش یافت و این موارد باعث سوء تغذیه مردم شد. به هم ریختگی نظم اقتصادی تولیدات کشاورزی حاصل از سیاست غلط سال 83تا84است. خودکفایی گندم یکسال بیشتر دوام نیاورد افزایش قیمت گندم باعث بالا رفتن قیمت محصولات دیگر نیز شد. دولت توان یارانه بیشتر به گندم را نداشت و گندم سقوط کرد.

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه سال زراعی 90و91 یکی از بهترین سال های بارش بود سال گذشته شش تا هفت میلیون تن گندم به کشور وارد شده است. سال زراعی 91و92بالای متوسط 40ساله بارش در کشور بوده است اما هنوز باید چهار میلیون تن دیگر واردات گندم داشته باشیم این در حالی است که با هدفمند سازی یارانه ها و با گران شدن نان مصرف مردم در گندم کاهش یافت که این نتیجه یک سیاست غلط اقتصادی است یعنی یک سیاست احساسی جایگزین سیاست عقلانی شده است.

 وی افزود:  تورم مواد غذایی در سال گذشته 50ونیم درصد بوده در حالی که تورم سطح کشور 14ممیز18درصد است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در سال های آینده با مشکل آب مواجه خواهد شد، گفت: هم اکنون فشار بر منابع آب در کشور زیاد می باشد. استهسال آب از زیر زمین سالانه47میلیارد مترمکعب است که از این مقدار 11میلیارد مترمکعب اضافی و بیش از ظرفیت است و این ظرفیت ما به سرعت می میرد.

دبیر خانه کشاورز ایران با بیان اینکه از جنوب البرز تا دریای عمان و خلیج فارس، از مشرق زاگرس تا پاکستان و افغانستان و از هامون گرفته تا هورالعظیم همه آب های درون سرزمینی ما خشکیده است، گفت: هم اکنون یک پیکره آبی در داخل سرزمین وجود ندارد و همه خشکیده است در این خصوص نه تنها سرمایه گذاری نشده بلکه بهره برداری غلط نیز شده است.

دکتر کلانتری ادامه داد: هم اکنون برای کاهش 11میلیارد متر مکعب بیلان منفی که آب اضافی از روی زمین برداشت می شود حداقل به 40میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی آبیاری باید عوض شده، آب اضافی در زیرزمین ذخیره شود و برداشت صورت نگیرد، گفت: هم اکنون یک مزرعه10هکتاری با 10لیتر آب، آبیاری می شود در صورتی که باید با پنج لیتر آبیاری شود. این حق آب را باید دولت از کشاورز بخرد و اجازه ندهد که بیشتر از یک قطره که در پروانه آن قید شده است، برداشت صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته بیشترین خسارت بخش کشاورزی مربوط به چه چیزی می باشد، بیان داشت: بیشترین خسارت بر اثر سرمازدگی اردیبهشت ماه بود که از این طریق حدود چهار هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است. متاسفانه دولت دهم چون رو به پایان بوده و تدابیر خاصی نسبت به این موضوع نداشته است و تمام گرفتاری ها یقه دولت آقای روحانی را خواهد گرفت.

وی ادامه دارد: هم اکنون حتی تدارکات نهادهای کشاورزی وجود ندارد. به طور مثال چون بذر سیب زمینی آماده نبوده کشت سیب زمینی حدود 40تا50درصد کاهش یافته است. سیب زمینی در پاییز به کیلویی چهارهزار تومان خواهد رسید.

وی در خصوص واردات برنج های آلوده به کشور گفت: این موضوع کلاً جوسازی است. ممکن است خاک آلوده باشد ولی آلودگی آن به دانه نمی رسد. هم اکنون مافیای دلالی با هم رقابت می کنند اینها جنگ های بین دلال ها است که متاسفانه برخی از مجلسی ها گول آنها را نیز می خورند.

وی با اشاره به اینکه برنج خارج از خطه شمال و البرز نمی تواند کشت شود، گفت: اینکه برنج در جاهای دیگری غیر از این مناطق تولید می شود کار اشتباهی است برنج جزء کالاهای آب براست چرا که یک کیلوگرم برنجی که خارج از خطه شمال تولید می شود بیش از 20هزار کیلو آب نیاز دارد. ما که وارد کننده ذرت هستیم، می توانیم به ازای همان یک کیلو برنج چهارکیلو ذرت تولید کنیم. اقتصاد آب باید در این مملکت حرف اول و آخر را بزند.

دبیر خانه کشاورز ایران با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت بهره وری آب در خراسان نزدیک سه تا چهار درصد است، گفت: در خراسان باید از افزایش سطح زیرکشت زمین های کشاورزی جلوگیری شود.

دکتر کلانتری با بیان اینکه باید به توسعه برگردیم، بیان داشت: توسعه پایدار یا هر حرکت اقتصادی منوط به فاکتورهایی از قبیل اینکه خلاف محیط زیست نباشد، مسائل اجتماعی را بر هم نزند، حق و حقوق نسل های بعدی را از بین نبرد، می باشد که متاسفانه ما هم اکنون هر چهار گزینه را انجام می دهیم.

وی گفت: در ایران تولید ناخالص جهانی به 3هزار دلار رسیده یعنی مردم ایران از 95درصد کشورهای جهان مواد غذایی را گرانتر می خرند که عاقبت آن سوءتغذیه می باشد. سوتغذیه ای که بر مبنای بانک مرکزی فقط در کشورهای آفریقایی است در حالی که تولید ناخالص ما حداقل 5برابر کشورهای آفریقایی است

فرماندار اسبق شهرستان نیشابور:

اگر انسجام بیشتری در عوامل اصلی شهرستان نیشابور ایجاد می شد هم افزایی بیشتری را شاهد بودیم

مراسم تودیع سید جلال هاشمی فرماندار سابق و معارفه اسفندیار جلایری فرماندار جدید نیشابور در فرهنگسرای سیمرغ این شهرستان برگزار شد.

فرماندار سابق شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه بیش از یک ماه است که ساز و کار انتخابات چهارم شوراها و ریاست جمهوری در شهرستان نیشابور فراهم شده، خاطر نشان کرد: مراحل ثبت نام از دو هزار و206 نفر از داوطلبان انتخابات شوراها انجام شده و پیش بینی لازم برای 512 شعبه اخذ رای صورت گرفته است.

سید جلال هاشمی در خصوص کار صلاحیت داوطلبان، در این شهرستان گفت: هم اکنون کار صلاحیت داوطلبان به دقت بررسی و به پایان رسیده است.

فرماندار سابق شهرستان نیشابور گفت: در طول این شش سال سعی شده فضای سیاسی و اجتماعی نیشابور را مدیریت کرده و از حاشیه سازی پرهیز کنیم .

سید جلال هاشمی اصلی ترین دغدغه های خود را در طول این مدت گرفتاری مردم و مشکلات معیشتی آنان عنوان کرده و اظهار داشت: سعی من بر این بوده است که با توجه به نقاط ضعیف و محروم برای توسعه نیشابور گام برداریم.

وی بیان داشت: در نیشابور، احدی را به واسطه مقام و موقعیت خود به کار نگرفته و رابطه بازی نکرده و پیش از آنچه که حق من بوده است دریافت نکرده ام.

وی با اشاره به اینکه توفیقات حاصل شده در این چند سال نتیجه کار تیمی مسئولین، نمایندگان و کلیه آحاد مردم نیشابور بوده است، بیان داشت: اگر انسجام بیشتری در عوامل اصلی ایجاد می شد هم افزایی بیشتری را شاهد بودیم.

وی افزود: ایجاد 5دانشگاه پیام نور، 3دانشگاه آزاد، راه اندازی واحد علوم و تحقیقات تا سطح دکتری، دانشگاه علوم پزشکی، پارک علم و فن آوری، ایجاد سالن های ورزشی، دانشکده فنی و حرفه ای، خانه مهر، ظرفیت سازی 17 حلقه چاه و مخازن آب شرب نیشابور و... گوشه ای از کارهای انجام شده در طی این شش سال بوده است.

فرماندار سابق شهرستان نیشابور با بیان اینکه در سمینار 2سالانه توسعه کشور که امروز در حال برگزاری است به عنوان 5 فرماندار برتر کشور شناخته شده گفت: به دلیل همزمانی مراسم تودیع و معارفه امروز با این سمینار، از حضور در آن سمینار محروم شده ام.

هاشمی با تشکر از خانواده خود و کلیه کسانی که در طول این مدت به وی کمک کرده اند، خاطرات نیشابور را به عنوان زیباترین خاطرات در طول عمر خود عنوان کرد و گفت تا پایان عمر به نیشابور خواهم اندیشید و در حوزه سیاسی، اجتماعی شهرستان نیشابور فعال خواهم بود.

فرماندار جدید نیشابور نیز در این مراسم با اشاره به بحث انتخابات پیش رو اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین اولویت کاری، بحث انتخابات است لذا اگر ماندگاری جمهوری اسلامی ایران را می خواهیم باید وحدت را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

اسفندیار جلایری بیان داشت: هر چقدر انشقاق در بین مسئولین وجود داشته باشد، باید یقین داشته باشیم در ماندگاری جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کرده ایم.

وی با اشاره به بحث وحدت در بین مسئولین شهرستان نیشابور گفت: اگر همگرایی و هم افزایی داشته باشیم، به آن چیزی که حق مسلم شهرستان است، خواهیم رسید.

 معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران را باید از دو بعد مدنظر داشت: گفت: این نظام دو بعد الهی و مردمی دارد. بعد الهی جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه است که ما این موضوع را با پوست و گوشت خود درک کرده ایم و در بیانات مقام معظم رهبری، گفتمان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است و بر آنیم تا این جنبه از مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران را با عمل به فرمایشات رهبری بیش از پیش تقویت کنیم.

علی اصغر رشید بیان داشت: یقینا یک جنبه از مشروعیت نظام حضور در انتخابات است، انتخابات قدرت نرم در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که دشمنان سعی دارند با ایجاد اختلاف در بین مردم و یا مسئولین این مشروعیت را تضعیف کنند اما رهبری تاکید کرده اند راه مشروعیت نظام از طریق مردم در قالب حضور حماسه سیاسی و اقتصادی است.

وی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران شهرستان نیشابور با اشاره به انتخابات پیش رو عنوان کرد: در خراسان رضوی معاونت پیشگیری از جرم در این رابطه تشکیل شده است.

رشید خاطر نشان کرد: این معاونت در خراسان رضوی بسترهای ایجاد جرم در خصوص اینکه در این باره جرمی محقق شود و یا شائبه ای برای ایجاد جرم پیش آید، را از بین می برد.

رشید افزود: تا کنون جرم خاصی در بحث انتخابات بروز نکرده است ولی در صدد هستیم تا اگر جرمی در این خصوص صورت گرفت با آن برخورد داشته باشیم.

وی با اشاره به امنیت در انتخابات اظهار داشت: برای انجام این مهم با برگزاری جلساتی بسترهای لازم در مرکز استان و سایر شهرستان ها آماده شده و ساز و کار سیاسی، امنیتی و اجتماعی نیز فراهم گردیده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا انتخاب آقای جلایر به عنوان فرماندار نیشابور با نظر مثبت یکی از نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، بیان داشت: این موضوع صحت ندارد. آقای هاشمی از چندین ماه قبل خواستار کناره گیری از خدمت بود که این جابجایی هم اکنون انجام شده است. البته با توجه به توانایی و تجربه وی از تمام ظرفیت ایشان در عرصه اجرایی و سیاسی استفاده خواهد شد.

رشید با اشاره به اینکه در خراسان رضوی هم اکنون بالغ بر 18هزار و 500نفر در شوراهای اسلامی شهر و روستا کاندید شده اند، گفت: کمتر از 5درصد افرادی که در انتخابات شوراها ثبت نام کرده اند، رد صلاحیت شده اند.

وی در رابطه با رد صلاحیت این افراد افزود: تعدادی از این افراد مدارکشان ناقص بوده، تعدادی از مسئولیت خود استعفا نداده و حدود 210 نفر نیز انصراف داده اند.

وی در خصوص خرج های گزافی که برخی از کاندیداها برای انجام تبلیغات خود استفاده می کنند، گفت: ما به زوایای این کار اشراف نداریم که یک فرد برای تبلیغات خود چقدر هزینه می کند اما اگر در این خصوص گزارشی مبنی بر تخلفات به ما برسد، بررسی کرده و فضا را رصد می کنیم تا تخلفی صورت نگیرد.

رشید در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه فرماندار نیشابور به عنوان فرماندار نمونه شناخته شده، آیا بهتر نبود مراسم تودیع و معارفه بعد از سمینار تهران که امروز در حال برگزاری، انجام می شد، اظهار داشت: ما از این موضوع نداشتیم، اگر آقای هاشمی این موضوع را به ما اعلام می کردند، مطمئناً برنامه امروز را به تعویق می انداختیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه ارتقای بخش های شهرستان نیشابور تا چه مرحله ای پیش رفته است، گفت: ارتقای بخش‌های زبرخان، میان‌جلگه و سرولایت به شهرستان نیشابور و ارتقای روستاهای برزنون و اسحاق‌آباد به شهر مراحل اداری خود را طی کرده و در کمیسیون دفاعی دولت مطرح شده است که امیدواریم هر چه زودتر این مهم به نتیجه برسد.

در پایان این مراسم حکم اسفندیار جلایری فرماندار اسبق درگز به عنوان معاونت استانداری و فرماندار جدید نیشابور توسط طباطبایی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری خراسان رضوی قرائت شد و از زحمات شش ساله سیدجلال هاشمی نیز تقدیر گردید.  

مدیر اسنادو کتابخانه

مدیر اسنادو کتابخانه ملی استان خراسان رضوی:سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی حافظه اداری کشور است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان خراسان رضوی در نمایشگاه تاریخ به روایت اسناد که به مدت دو روز در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا شد،گفت:سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی حافظه اداری کشور می باشند و تمام سازمانهای اداری کشور ملزم به واگذاری اسناد راکد خود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند.        

رضا پور عبادی، هدف از برپایی این نمایشگاه را آشنایی مردم با بحث عدالت محوری، اسناد و وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه برای اولین بار در خارج از استان و در شهرستان نیشابور برپا می شود.
ویدر خصوص اینکه چه چیزی را می توان سند نامید، عنوان کرد: هر برگی که در یک مراوده و یا یک کار سازمانی به وجود آمده باشد چه در ارتباط با یک سازمان و چه در ارتباط بین دو خاندان، مثل عقدنامه، شجره نامه، استشهاد نامه، طرح شکایت ... که قدمت آن بیش از 50 یا 60 سال گذشته باشد، سند نامیده می شود و مردم می توانند طی تماس با این سازمان اسناد خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل کرده تا این اسناد با شرایط بهتری نگهداری شود.
پور عبادی با بیان اینکه حدود 70سند در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است، اظهار داشت: اسناد موجود در این نمایشگاه مربوط به دوره ناصرالدین شاه، دوران مشروطه و پهلوی می باشد و عمده این اسناد مربوط به استان خراسان است.
وی افزود: نزدیک 10تا15 سند نیز مربوط به نامه نگاری ها و سازمان های دولتی شهرستان نیشابور می باشد که سه سند درباره آرمگاه خیام که نامه نگاری بوده و در سال 1300تا1310 برای تعمیرات و بودجه لازم برای آرامگاه خیام در نظر گرفته شده، یک سند در باره تعمیرات و نگهداری رباط شاه عباسی، سند انتصاب کمال الملک به وزارت وقت در زمان مظفرالدین شاه و سندی نیز در خصوص انتخابات سال 1308و 1309 نیشابور و مخارج آنها در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.
وی ابراز امیدواری کرد: در شهرستانهایی مانند نیشابور که پیشینه فرهنگی غنی دارد و احتمال می رود اسناد و نسخ خطی مانند عقدنامه ها، شجره نامه ها، فرمان نامه ها و کتاب های چاپ سنگی و خطی و قرآن های خطی زیادی بین مردم زیاد وجود داشته باشد با همکاری مردم به سازمان اسناد و کتابخانه اسنادملی منقل و در آنجا نگهداری شود.
پورعبادی به مردم توصیه کرد: اگر مردم احساس می کنند که یک سند قدیمی دارند این مورد را در نظر داشته باشند که این اسناد، امانتی است که از پیشینیان ما برای آیندگان در نظر گرفته شده و مطمئن باشند که نمی توانند از این اسناد به خوبی نگهداری کنند، چرا که این اسناد تحت شرایطی محیطی مانند نور، رطوبت، دما و حوادث غیر طبیعی مانند زلزله، سیل و ... و همچنین صدمه هایی نیز وجود دارد که دیده نمی شود مثل بحث قارچ ها و باکتری ها که بسیار ساده سندها را نابود می کنند. مردم این اسناد را در اختیار سازمان اسناد قرار داده تا این اسناد با نام خود آنها دراین سازمان به ثبت برسد و اگر هم قصد دارند خودشان این سند را نگهداری کنند این سازمان یک نسخه دیجیتالی از آن تهیه کرده آن نسخه را نگهداری می کند همچنین اگر مردم بخواهند این اسنا را به صورت امانی در این سازمان نگهداری شده و هر زمان که خواستند به آنها برگردانده می شود.
وی با اشاره به بحث اسناد در سازمان ها، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی حافظه اداری کشور می باشند و تمام سازمانهای اداری کشور ملزم به واگذاری اسناد راکد خود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند. تمام ادارات موظفند طبق قانون اسناد ملی، سندهایی را که بازه زمانی آنها از 40سال گذشته است، البته اگر محرمانه نمی باشد، را در صورت ارزشیابی کارشناسان این سازمان، در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دهد تا اسناد خیلی مرتب تر و با شرایط بهتر نگهداری شود.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان خراسان رضوی همچنین در خصوص کتابهای قدیمی نیز عنوان کرد: اگر کسانی مجموعه کتابخانه ای در حد200جلد به بالا دارند و دنبال مکانی هستند که این کتابها را هدیه کنند و مطمئن شوند که این کتابها در بحث کتابخانه استفاده می شود، بهترین مکان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشد.
وی در پایان یادآور شد: متولی رسمی نگهداری میراث مکتوب سازمان اسناد و متابخانه ملی است و ما این وظیفه را داریم تا کتابها و اسناد را برای آیندگان نگهداری کنیم.

 

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)

بی حسین بن علی احساس پیری می کنم / نی که پیری بلکه احساس حقیری می کنم

گفت سائل از چه رو محکم به سینه می زنی؟ / گفتم از آینه ی دل گردگیری می کنم

روز عرفه

الهی ،آن خواهم که هیچ نخواهم

الهی ، رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم ، تو از ما بگذر

الهی ، به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده

الهی راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر

الهی ، چون تو حاضری چه جویم ، چون تو ناظری چه گویم

الهی اگر بخواهم شرمسارم ، و اگر نخواهم گرفتار

الهی در بسته نیست، ما دست و پا بسته ایم

 

درخشش مخترع بسیجی درنمایشگاه هفته دفاع مقدس نیشابور

مخترع بسيجي هفدهمین اختراع  ثبتی خود را در نمايشگاه  مقابله  با جنگ  نرم  که  به  مناسبت  هفته  دفاع  مقدس در فرهنگسراي سيمرغ  نیشابور  برگزار شده  است  در معرض دید عموم  قرار داد.

جواد  بيضايي  مخترع  جوان  بسيجي  درباره  اختراع  خود گفت : 5 سال  پيش از تلویزیون  در حال  مشاهده  مسابقات موتور سواري  بودم كه  يک  موتور سوار در بالا رفتن  از  تپه ای  دچار مشكل  شد  و به  زمين خورد با خودم گفتم اگر چرخ جلو دارای  نیروی  محرکه  بود این اتفاق  نمی افتاد ، در آن لحظه جرقه اختراع موتوري با نيرو محركه در چرخ  جلو  به ذهنم  آمد .

وی اظهار داشت: 5 سال تحقيق و مطالعه كردم وتوانستم  موتور سيكلتی را طراحی و بسازم که نیروی محركه درهر دو چرخ استفاده شود .

وی درباره کارایی  این موتور سیکلت این گونه  بیان داشت: ويژگي اين موتورکه یک نمونه از آن در دنیا وجود دارد منحصر به فرد است که می توان به عبور از مناطق  صعب العبور، مناطق كويري ، شن زارها و مناطق كوهستاني  نام برد .

بیضایی تصریح کرد : از  دیگر كاربرد این وسیله  نقلیه را می توان در برنامه های  نظامي ، جنگل داري و امدادی نام برد.

وی  هزینه مطالعه و ساخت اين موتور را  هزار میلیون ریال عنوان کرد .

این مخترع جوان نیشابوری لیسانس متالوژی دارد و ‍شارژگوشي موبايل با استفاده از مکالمه و راه رفتن صاحب گوشی و همچنین تولید برق از فاضلاب شهری را درکارنامه اختراعات خود دارد.


متهم اول در این جنایت آمریکا وصهیونیسم است

مقام معظم رهبری
«اگر از حلقه هاي قبلي اين زنجيره ي پليد يعني سلمان رشدي و كاريكاتوريست دانماركي و كشيش هاي امريكايي آتش زننده قرآن حمايت نميكردند و دهها فيلم ضد اسلام را در بنگاههاي وابسته به سرمايه داران صهيونيست سفارش نميدادند، امروز كار به اين گناه عظيم و غيرقابل بخشش نمي رسيد. متهم اول در اين جنایتُصهیونیسم و دولت امريكا است»
در پي اهانت نفرت انگيز دشمنان اسلام به ساحت نوراني پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله و سلم حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به ملت ايران و امت بزرگ اسلام، پشت صحنه ي اين حركت شرارتبار را سياستهاي خصمانه ي صهيونيسم، امريكا و ديگر سران استكبار جهاني خواندند و با تشريح دلايل كينه ورزي صهيونيستها نسبت به اسلام و قرآن، تاكيد كردند: سياستمداران آمريكا اگر در ادعاي دخالت نداشتن خود صادقند بايد عاملان اين جنايت شنيع و پشتيبانان مالي آن را كه دل ملتهاي مسلمان را به درد آورده اند، به مجازات متناسب با اين جرم بزرگ برسانند.
 
متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
قال الله العزيز الحكيم: يُريدونَ لِيُطفِئوا نورَاللهِ بِاَفواهِهِم واللهُ مُتِمُّ نورِه وَلوكَرِهَ الكافِرون
 
ملت عزيز ايران؛ امت بزرگ اسلام
دست پليد دشمنان اسلام بار ديگر با اهانت به پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم كينه ي عميق خود را آشكار ساخت و با اقدامي جنون آميز و نفرت انگيز، خشم مجموعه هاي خبيث صهيونيستي را از تلألؤ روزافزون اسلام و قرآن در جهان كنوني نشان داد. در روسياهي عاملان اين جنايت و گناه بزرگ همين بس كه مقدسترين و نوراني ترين چهره ميان مقدسات عالم را آماج ياوه هاي مشمئز كننده ي خويش ساخته اند. پشت صحنه ي اين حركت شرارتبار، سياستهاي خصمانه ي صهيونيسم و امريكا و ديگر سران استكبار جهاني است كه به خيال باطل خود ميخواهند مقدسات اسلامي را در چشم نسلهاي جوان در دنياي اسلام از جايگاه رفيع خود فروافكنده و احساسات ديني آنان را خاموش كنند.
 
اگر از حلقه هاي قبلي اين زنجيره ي پليد يعني سلمان رشدي و كاريكاتوريست دانماركي و كشيش هاي امريكايي آتش زننده قرآن حمايت نميكردند و دهها فيلم ضد اسلام را در بنگاههاي وابسته به سرمايه داران صهيونيست سفارش نميدادند، امروز كار به اين گناه عظيم و غيرقابل بخشش نمي رسيد.
 
متهم اول در اين جنايت، صهيونيسم و دولت امريكا است. سياستمداران امريكا اگر در ادعاي دخالت نداشتن خود صادقند بايد عاملان اين جنايت شنيع و پشتيبانان مالي آن را كه دل ملتهاي مسلمان را به درد آورده اند، به مجازات متناسب با اين جرم بزرگ برسانند.
 
برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان نيز بدانند كه اين حركات مذبوحانه ي دشمنان در برابر بيداري اسلامي، نشانه ي عظمت و اهميت اين خيزش و مبشّر رشد روزافزون آن است، والله غالبٌ علي امره
سيدعلي خامنه اي

خیلی ها می خواهند راه شهیدان را پاک کنند

جانباز و راوی دفاع مقدس:

خیلیها می خواهند راه شهیدان را پاک کنند. می خواهند بگویند شهیدان شما اشتباه کردند. می گویم اگر راهشان در جامعه ما باشد دشمن نمی تواند دست از پا خطا کند.

یادواره شور و شیرین به مناسبت گرامیداشت یادو خاطره سردار شهید کاوه و شهدای خیابان خاتم النبیین (ص) شهرستان نیشابور با حضور پدر شهید کاوه و راوی و جانباز دفاع مقدس در فرهنگسرای سیمرغ این شهرستان برگزار شد.

 

ادامه نوشته

دومين نمایشگاه توانمنديهای  کانون های فرهنگی و هنری مساجد در نیشابور گشایش می یابد

همزمان با شهادت آيت اله قدوسي دومين نمایشگاه توانمندی های کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان نیشابور  وفيروزه در محل فرهنگسرای سیمرغ گشایش می یابد.
ادامه نوشته

نمايشنامه" اگر دیر آمدم" نيشابور به مرحله نهایی دومين جشنواره ملي نمايشنامه‌خوانی رضوی راه يافت

همزمان با 31 شهريورماه تقارن دهه كرامت و هفته دفاع مقدس، دومين جشنواره ملي نمايشنامه‌خوانی رضوی به‌همت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خراسان رضوی در مشهد  با حضور هنرمندان نيشابوري برگزار می‌شود.

ادامه نوشته

نمايش«قهوه قجري» روي صحنه تاتر نيشابور

نمايش طنز« قهوه قجري » به نويسندگي آتيلا پسياني و كارگرداني هنرمند جوان نيشابوري عليرضا منفردي در تالار اديب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور به روي صحنه رفت.
ادامه نوشته