دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مراسم نوحصار دیزباد؛ 26 شهریور با حضور دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- مراسم نوحصار امسال همانند چهارصد سال گذشته با حضور مردم دیزباد در دره نوحصار دیزباد برگزار می شود تا بار دیگر نمادی از وحدت، همبستگی، یگانگی و اتحاد مردم دیزباد را نماینده باشد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، امسال با کمبود بارش بی سابقه در دیزباد، وضع آب در دره نوحصار زیاد مساعد برگزاری مراسم نیست و لذا پذیرش افراد غیر دیزبادی تنها در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که یک دیزبادی معرف آن شخص باشد و شخص در دیزباد فضایی برای نشستن داشته باشد.

نوحصار سال 2018، در حالی برگزار می شود که تعداد قابل توجهی از دیزبادی ها این روزها از شهرهای بزرگ ایران و جهان عازم دیزباد هستند تا بار دیگر در این مراسم گردهم آیند.

این مراسم برگرفته از روایتی تاریخی است که عارف بزرگ عصر صفوی، خاکی خراسانی در سیر و سلوک خود تا رسیدن به حقیقت روایت کرده است و دیزبادی ها با طی مسیر نوحصار، همچون سی مرغ در پی رسیدن به سیمرغ خواهند بود.

در عین حال این مراسم نمادی از همبستگی مردم دیزباد است که در یک کارناوال عمومی گردهم می آیند تا پس از جمع آوری میوه هایشان، با تفریحی در این تفرجگاه تاریخی با هم در یک فضای مملو از صمیمیت و دوستی حشر و نشر کنند.

شورای اسلامی دیزباد با بهره گیری از این فرصت، با تهیه پلاکاردها و پوسترهایی نمایشی از فرهنگ دیزبادی که در طول سالیان دراز زبانزد خاص و عام بوده است ارائه می دهد.

دیزبادی ها در این شرایط فضای مناسبی برای دیالوگ می یابند تا از نظر فکری، خود را آسوده از حوائج دنیوی کرده و با ایمانی پاک و راسخ در پی معبود خود سر به سجده شکر نهند.

شورای اسلامی دیزباد روز چهار شنبه را به عنوان روز اختتامیه بازی های جام نوحصار دیزباد اعلام کرده است تا شب قبل از نوحصار، دیزبادی ها فرصت پیدا کنند تا همچون سنت گذشته این شب را در فضای ملکوتی نوحصار حضور یابند یا در آرامش بخوابند تا صبح در ابتدای سحر خود را به دره نوحصار برسانند تا این مراسم همچون همیشه با روحیه ای سرحال و شاداب دیزبادی ها برگزار شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
اشکبوس پنج‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 11:00 ق.ظ

از شما دیزبادی ها خوشم می یاد . آخر بجای هیئت های عزاداری و سینه زنی کارناوال شادی راه می اندازید . شاد باشد و مملکت ما را هم از یک عزاخانه در آورده و شادکنید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد