دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نام گذاری کوچه و محله های ده پایین دیزباد؛ بخش دوم؛ لطفا نظر بدهید

«دیزباد وطن ماست»- طی چند روز گذشته نام گذاری ده بالا، اطلاع رسانی عمومی شد. در این بخش نام گذاری کوچه و محله های ده پایین را مرور می کنیم.

به گزارش دیزباد وطن ماست، شورای اسلامی دیزباد نکاتی را در خصوص نحوه نامگذاری اطلاع رسانی کرده است:

  1. نام گذاری کوچه و محله های دیزباد همانند سایر روستاهای استان، بنا بر دستور استانداری خراسان انجام می گیرد.
  2. دیزباد حدود 110 کوچه و محله دارد که باید برای آنها نام پیشنهاد نمود.
  3. نام گذاری های پخش شده نام گذاری اولیه است و پس از نظر سنجی عمومی و بررسی بیشتر نهائی می شود.
  4. از اسامی گل و گیاهان بومی و زیبای دیزباد استفاده می شود.
  5. اسامی و یا آثار بزرگان دیزباد در نام گذاری ها ملحوظ می شود.
  6.  شورا و کمیته نام گذاری به کلیه نظرات توجه نموده و به نظراتی که معقول و منطقی باشند عمل خواهد شد و به سه نفر از کسانی که بهترین و بیشترین اسامی زیبا را پیشنهاد کنندجوائزی اهدا خواهد شد.
  7. کمیته نام گذاری پذیرای کلیه انتقادات می باشد و از هم ده دیاران محترم تقاضا داردهمراه نظرات کلی، حداقل برای منطقه خودشان نام پیشنهاد کنند.
  8. نظرات و پیشنهادات خودتان را به علی اکبر میرشاهی مسئول کمیته نام گذاری  ( 09155511898 )، حسین خافی مسئول روابط عمومی ( 09158210145 ) و یا از طریق رسانه های مجازی دیزباد اعلام نمائید.


نام کوچه باغ های دیزباد:
1-مسیر اصلی از سر مزار(میدان وحدت) تا خروجی روستا به سمت چنار دان=  دانش
انشعابات سمت چپ با اعداد فرد:
دانش1 / بن بست سرو---

دانش3 /بهداشت---رویش---

دانش5/رضوان غربی---نیایش---

دانش7/ستایش

دانش9/بن بست ریحان---پویش---

دانش11/شهید امین میرشاهی
انشعابات راست با اعداد زوج:
دانش2/بوستان---

دانش4/بن بست مینا---

دانش6/رضوان شرقی---

دانش8/بن بست نسترن---

دانش10/بن بست شب بو---

دانش12/شهید مهران ملک نژاد---

دانش 14/ گلستان---

2-مسیر منشعب از خیابان اصلی به سمت مدرسه= رویش
سمت چپ با اعداد فرد
رویش1/بن بست همیشه بهار---

رویش3/ بن بست سوسن---

رویش5/حکمت جنوبی---محل مدرسه ---و ادامه رویش تا جعفری

سمت راست
رویش2/معرفت (کوچه ودالان منتهی به خانه کلان )---

رویش4/حکمت شمالی---

رویش6/وفا---محل مدرسه


3-مسیر منشعب از خیابان اصلی (دانش) به سمت جماعت خانه= نیایش
سمت چپ
نیایش1/رضونی.---

نیایش3/حکمت---

نیایش5/پرورش---

نیایش7/رشد---

نیایش9/بهار---جماعت خانه---

نیایش11/گلشن---

نیایش13/شهدا (شهیدحسن رحمانی و شهید قاسم میرشاهی)---اتصال به خیابان فرهنگ

سمت راست
نیایش2/سروش---

نیایش4/بن بست اقاقیا---

نیایش6/بن بست نارون---

نیایش8/مهرورزان ( یک و دو)


4-مسیر منشعب از خیابان اصلی (دانش) به سمت خیابان فرهنگ در خروجی منطقه میان ده به سمت بازه چناردان =  پویش
سمت چپ
پویش1/ستایش---

پویش3/سروش---

پویش5/مهرورزان دو---

پویش7/مهرورزان---

سمت راست
پویش2/شهید امین میرشاهی---

پویش 4/.........................

توضیح: کوچه شهید امین میرشاهی دارای ورودی از خیابان دانش و همچنین ورودی از خیابان پویش و خروجی بالادست و اتصال به پویش

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین م جمعه 19 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 05:41 ق.ظ

سلام خدمت دکتر میرشاهی عزیز
آقا این نامگذاری ها خیلی جالبه. شما برای آقای آروین که یک معلم در میان معلمان زیاد دیزباد بوده یک خیابان را نامگذاری کرده اید، اما برای یک مدرسه که مدرسه ناصر خسرو دیزباد است و بانی تمام این تغییرات شده و حتی همین آقای آروین هم در آن کار می کرده در نامگذاری هیچ جایی را ندیده اید. واقعا باید خندید به حال ما.
به نظر من بخشی که به نام آقای آروین شده، باید به نام مدرسه ناصر خسرو دیزباد بشود که الان با خاک یکسان شده و یک کوچه دیگر را به آقای آروین اختصاص دهید، تا آیندگان به شما نخندند.

از نظرتان متشکرم.

فاطمه جمعه 19 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 05:54 ق.ظ

باسلام..
این روزها در تمام روستاها منجمله دیزباد هم شاهدیم که به اسم سازندگی و عمران دارند بد جوری روستاها را از ریخت و قیافه اصلیش می اندازند.گرچه شکر خدا دیزباد سالهاست که از آن ریخت و قیافه اصلی که در واقع روستائی مدرسه دار و با فرهنگ بود افتاده است، درست از همان زمانی که تدریس ومشق درمدرسه این روستا به تعطیلی گرایید.و پس از آن به در و دیوار پنجره و نرده های آن هم رحم نشد و به تاراج رفت .وتازگیها هم به سنگ ها و خشتهایش و حتمآ فردا به زمین و آسمانش، و دلیلی دیگر برای این از ریخت قیافه افتادن زمانی بود که اصطلاحا"( تلخ )های خاکی وگلی تبدیل به استخرهای سیمانی گشت و جویهای خاکی که برای خودش جذابیت خاصی داشت و از هر منظره دیگری در طبیعت با آن پونه های معطروگلهای وحشی کنارش..که تبدیل به جوی سیمانی و یا لوله‌کشی های سر پوشیده ای شد که حتی جویش را نمیبینی تا چه رسد به پونه های کنار جوی....واما در کل میخواهم عرض کنم در این روستای به این عظمت و به این دلنشینی که این همه افراد فرهیخته و با تجربه دارد،آیا شده که به سخنان و پیشنهادهای یکی از آنها توجهی شود ؟و نظرات آنان راهم مد نظر قرار دهید.که حداقل به این نتیجه برسید که هر جایی وهر مکانی ویژگیهایی ذاتی و روحی خود را داراست....و دیزباد و مردمانش هم از این مقوله مستثنا نیستند ، تا اینطور با بیل کلنگ و کاغذ دستورالعمل به جان اصالت این روستا نیفتید. .آقایان عزیز و مسولین محترم.،میادین روستاها نباید به سبک میادین شهری ساخته و پرداخته شود. شاید این راکه میگویم کمی عجیب باشد ولی همان تاریکی مطلق سر غرقاب و همان وحشت از آن تاریکی یکی از ویژگیهای زیبای روستا بود اینکه هر کس نمی توانست و جرات آن را نداشت که این لذت را تجربه کند..آقایان عزیز شاید این یکی را که عرض کردم سلیقه ای بدانید و بگوئید که سلیقه ی من اینست و دیگری چیز دیگر والبته درست هم همین است. ولی آیا قبول دارید که ساختمانهای آجری ساخته شده با نماهای عجیب و غریب که حتی در شهرها هم کمتر شاهد آن هستیم دیگر روح یک روستا را آزرده میکند.! به که باید گفت که ملت دوست دارند وقتی از کوچه های دیزباد عبور میکنند بوی نم خاک و بوی سحر انگیز کاهگل به دماغشان بخورد نه بوی آجر وسیمان و آسفالت وغیره. ....ما دوست داریم وقتی از اینها رد می شویم انحصار هر منظره ای چشمهایمان را به خود خیره کند...نه اینکه مجبور باشیم چشمهایمان ببندیم و عبور کنیم وحال از اینها که بگذریم گمان کنم سوژه جدیدبرای از بین بردن این اصالت و قدمت در روستای دیزباد نام گذاری کوچه ها و کوچه باغهای آن است که دیگر برای همیشه هیچ خاطره ای از سبک های خاص و منحصر به دیزباد به جا نماند و البته که برای کمک کردن به این از بین بردن خاطرها من هم چند نامی را حضورتان بیان مینمایم .و شاید چنین نامهایی زیاد هم بد نباشد چرا که آخر خیابانهای زیادی در شهرها به این نامها است مثل ، خیابان ( خیام. )دست کم آنقدر مهم است که چندین خیابان و محله در مشهد به این نام است آیا این دلیل کافی است؟ و یا خیابان(امیر کبیرو یا شهید بهشتی )این هم کمک در نام گذاری به شما والبته کمک به ریشه کن کردن تاریخ سنتی دیزباد !
آخر درست که همه این افراد و اشخاص انسانهای بزرگ و شخصیتهای علمی و تاریخی بزرگی بوده اند و البته که در این شکی نیست ولی آیا گمان نمی دارید که این نامها در کوچه های دیزباد میتواند تمسخر آمیز باشد. واستهزاء و خنده آن توریستهایی را به همراه داشته باشد که برای دیزباد ودیزبادی بجز شر و درد سرچیزی به ارمغان نمی آورند و آخر ما گمان میکنیم چون ورود توریست برای کشورمنفعت زاست میتواند در مقیاسی کوچکتر برای روستا هم همانطور باشد و غافل از اینکه با این اندیشه اشتباه امنیت دیزباد و دیزبادی را به مخاطره می اندازید. .....
با تشکر

سپاس بی کران

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد