دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

خورشید زبرخان؛ کتابی از میرنامک در باب روستای دیزباد نیشابور

«دیزباد وطن ماست»- محمد میرشاهی متخلص به میرنامک، شاعر، نویسنده و ادیب خوش ذوق دیزبادی کتاب خود را با نام «خورشید زبرخان» منتشر کرد تا سومین اثرش را به مردم دیزباد تقدیم کرده باشد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این کتاب که در 550 صفحه و 15 فصل تدوین شده است به جنبه های مختلف مردمشناسی، جغرافیا، تاریخ و ادبیات دیزباد توجه کرده است.

این کتاب که با مبلغ 60 هزار تومان با شماره تلفن 09155173328 در دسترس خواهد بود، یکی از معدود آثاری است که در باب دیزباد منتشر شده است.

میرنامک در ابتدا یک فصل از کتاب خود را به یادداشت اختصاص داده است و فصل دوم این کتاب به جغرافیای دیزباد، آثار تاریخی و منابع طبیعی دیزبادپرداخته است و با اشاره به نام کوچه ها، مکان ها، کلاته ها، چشمه ها و باغ های دیزباد با اشاره به قلاع دیزباد پایان می یابد.

در فصل سوم وقایع مهم تاریخی دیزباد مورد توجه قرار گرفته است.

در فصل چهارم، تاریخچه مدرسه دیزباد به صورت مبسوط پرداخته شده  و در فصل پنجم سنن و رسوم مذهبی و فرهنگی دیزباد بحث کتاب را تشکیل می دهد.

فصل ششم کتاب به غذاهای سنتی دیزباد می پردازد و فصل هفتم صنایع دستی و پوشاک دیزباد را در مقابل دیدگان خواننده کتاب به تصویر می کشد.

فصل هشتم گل ها و میوه ها با عکس هایی در این کتاب همراه شده اند.

فصل نهم به مشاهیر دیزباد می پردازد و مهمترین آنها (خاکی خراسانی، رقامی، فدایی و حسین دیزبادی) را به صورت مبسوط بحث می کند.

فصل دهم به ضرب المثل ها و اصطلاحات عامیانه اختصاص داده شده و فصل یازدهم چیستان ها یی را شامل می شود.

فصل دوازدهم در این کتاب بازی های سنتی و کودکانه دیزباد را مورد هدف قرار داده است.

فصل سیزدهم تصاویر و عکس های قدیمی و فعالیت های شورای اسلامی دیزباد را به نمایش کشیده است و فصل پانزدهم منابع و مآخذ کتاب را در خود دارد.

در این کتاب فصلی به گویش های قدیمی دیزباد از الف تا ی پرداخته و این ترمینولوژی دیزباد است که مورد توجه مولف قرار گرفته است.

این کتاب به دلیل هزینه بالای چاپ به تعداد محدودی منتشر شده است که در صورت نیاز می توانید به شماره 09155173328 تماس گرفته و آن را به محمد میرشاهی (میرنامک) سفارش دهید.

انتشار این کتاب را به همه مردم دیزباد و محمد میرشاهی تبریک گفته و امیدواریم در آینده شاهد آثار بیشتری در باب دیزباد بالا باشیم.



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد