دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

پروفسور مسعود میرشاهی؛ دانشمندی از تبار دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- سایت تاجیکستان تایمز در یادداشتی به معرفی پروفسور مسعود میرشاهی پرداخته است؛ شخصی که نه تنها در میان دیزبادی ها شهیر است بلکه نامش در میان مردمان دیار تاجیکستان ورد زبان است.

تاجیکستان تایمز اشاره ای به روستای دیزباد نمی کند و پروفسور مسعود میرشاهی را زاده نیشابور در استان خرسان رضوی معرفی می کند اما نام خانوادگی دکتر مسعود نشان می دهد که او متعلق به روستای دیزباد نیشابور است.

با همدیگر این یادداشت را می خوانیم:


دکتر، پرفسور و اکادمیسین، زاده نیشابور است . آموزشهای دبستان و دبیرستان را در نیشابور و شهر مشهد، و آموزش در رشته پزشگی را در مشهد و تز دکترا ی پزشگی را در شهر مستریخت هلند و دکترای دولتی در علوم ایمنولوژی و پیوند اعضا و به همچنین  تخصص در رشته سرطان را در دانشگاه پزشگی پاریس به پایان رسانیده است.


وی چندین جایزه علوم پزشگی را از فرانسه ، ژاپن و امریکا دریافت کرده و آخرین جایزه از انستیتو فرانس  ( آکادمی های علوم فرانسه)  بوده است. 


مسعود میرشاهی اکنون مدیر یک گروه در بخش پژوهشهای سرطانشناسی در مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (CNRS) و دانشکده پزشگی دانشگاه پاریس است.


از جمله کارهای پزشگی وی که اهمیت فراوانی در ساختار پزشگی نوین دارد ،  استفاده از سلولهای بنیادی در باز سازی قلب و رگها است.  کارهای علمی مسعود میرشاهی در بیش از 200 مقاله علمی و 250 کنفرانس گزراش داده شده است.


وی مانند بیشتر ایرانیان به فرهنگ مادری خود میبالد و تا کنون مسولیت 2 انجمن فرهنگی، ” انجمن فرهنگ ایران”  از سال 2000 تا 2006 و انجمن ” روز جهانی نوروز”  از سال 2009 تا کنون را در پاریس به عهده دارد.


مسعود میرشاهی بنیان گذار “انجمن رودکی”  است. این انجمن با همکاری گروهی از فرهیختگان ایرانی و تاجیکی در سال 1993 با هدف پژوهش در گستره فرهنگی ایرانی در کشورهای آسیای میانه، ایران و قفقاز، در پاریس  بنیان گذاری شده و تا کنون بیش از هفت همایش جهانی و همچنین چندین گرد همائی  برگزار نموده است. سخنرانی های این همایشها در 8 جلد کتاب به نام پژوهش در فرهنگ باستان و شناخت اوستا در پاریس و تاجیکستان منتشر گردیده است.


از کارهای ادبی دیگر وی میتوان به شعر زنان افغانستان چاپ پاریس و ایران، دِر دری در سمرقند و بخارا چاپ پاریس ، جستارها در زبان، ادب و فرهنگ تاجیکستان در 2 جلد(ایران)  ، کتاب “راسته”  (ایران)  که  به پزشگی پیش از تازش تازیان می پردازد، جستارها در زبان، ادب و و تاریخ فرهنگ پارسی چاپ لندن، دیگر کتابها  و ده ها مقاله در بارهزبان،  ادب،  فرهنگ و هنر در گستره فرهنگ ایرانی اشاره کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد