دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

ورود غیر دیزبادی ها در نوحصار؛ فقط با میزبانی دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- نوحصار 96 در پیش است و قطعا غیر دیزبادی های زیادی هستند که با استفاده از کانال های مختلف از وجود این سنت در منطقه دیزباد آگاه شده اند.

اما باید اعلام کنم که ورود غیر دیزبادی ها به مراسم ملی مذهبی نوحصار دیزباد تنها از طریق میزبانی یک خانواده دیزبادی ممکن است.

اما چرا؟

به خاطر اینکه دره نوحصار دارای مکان هایی برای نشستن است که به صورت تاریخی و موروثی به خانواده های دیزبادی تعلق دارد. زمانی که یک غیر دیزبادی وارد نوحصار می شود، ولو اینکه زودتر از دیگران بیاید، می رود و در یکی از این مکان ها اطراق می کند. در نتیجه وقتی خانواده دیزبادی می آیند، او باید جایش را به صاحب مکان بدهد.

نتیجه این می شود که تمام مدت باید دنبال مکانی بگردد که معارض نداشته باشد.

اما چنین مکانی وجود ندارد!

بنابراین اگر میزبانی در نوحصار دیزباد ندارید توصیه می کنیم در آن تاریخ به دیزباد نیایید. چون اولا مراسم نوحصار یک مراسم ملی مذهبی است. یعنی متعلق به دیزبادی ها و وابستگان دیزبادی است.

دوم اینکه مسیر راه طولانی است و شما بیشتر از اینکه از مراسم لذت ببرید خسته راه و مجبور به جابجا شدن می شوید.

بنابراین راه ورود به مراسم این است که یا یک خانواده دیزبادی را که ظرفیت پذیرش دارد پیدا کرده و میهمان شوید. یا اینکه در این تاریخ به دیزباد نیایید.

شورای اسلامی دیزباد در پیامی اعلام کرده است که از ورود خودروهای غیر دیزبادی در روز مراسم نوحصار جلوگیری خواهد کرد و اجازه ورود تا قبل از ورودی دیزباد خواهد بود.

لطفا به دوستان خود اطلاع رسانی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد