دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

جدل دو کاندید دیزبادی در شبکه های اجتماعی

«دیزباد وطن ماست»- اگرچه قدرت همیشه وسوسه انگیز است اما رفتار اخلاقی در مقابل هر رفتاری امری پسندیده است و این فرهنگ مردم دیزباد است.

طی انتخابات شورای اسلامی دیزباد شاهد یک شبنامه و دو نامه خطاب به مردم شریف دیزباد بودیم که متاسفانه در آن نامه ها آن رفتار مناسب را از دو کاندید نمی بینیم و به نظر می رسد که اثر این رفتارها را در نتایج انتخابات مشاهده کنیم.

مساله از اینجا آغاز شد که حدود یک هفته پیش شبنامه ای در دیزباد توزیع شد که بیان می کرد حسنعلی گنجعلی (عضو فعلی شورای اسلامی دور چهارم و کاندیدای دور پنجم) با براتعلی گنجعلی و علی میرشاهی (قاسم علی) ائتلاف کرده اند و از مردم دیزباد خواسته شده بود که به این سه رای دهند. در این شبنامه ضمن اعلام این خبر مقایسه ای نابخردانه میان شوراهای دور سوم و چهارم صورت گرفته بود.

این شبنامه از دو منظر دچار مشکل بود. اول اینکه حسنعلی گنجعلی که اکنون حدود 3  سال و نیم است با اعضای شورای فعلی کار می کند، با گروه مهندس محمود کردی و محمد شریف خافی ائتلاف کرده است. دوم اینکه خدمات شورای دور چهارم و سوم به صورت نا متوازن مقایسه شده بودند.

بعد از پخش این شبنامه که به نوعی تخلف انتخاباتی به حساب می آید، موضوع از طریق حسنعلی گنجعلی در دادستانی پیگیری شد و تا اینجا هیچ مساله ای نبود. مساله از اینجا شروع شد که حسنعلی طی پیامی رسمی به مردم دیزباد این متن را ارسال کرد:


باقی مطلب را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

  

اطلاعیه
بسمه تعالی
اهالی محترم دیزباد
با سلام درود
احتراما به استحضار می رساند، شب گذشته شبنامه ای تبلیغاتی در مورد انتخابات پیش رو  ، در ده پایین توزیع  شده که در ذیل آن ، نام اینجانب حسنعلی گنجعلی ، بدون کسب اجازه و هماهنگی بنده درج شده ، لذا ضمن اینکه حق اعتراض قانونی به این کار ناپسند و غیر اخلاقی را برای خویش محفوظ میدانم ، لازم دانستم در جهت روشن شدن اذهان مردم شریف دیزباد ، مطالبی را به استحضار برسانم : 
درج نام اینجانب حسنعلی گنجعلی در کنار نام آقایان براتعلی گنجعلی و علی میرشاهی غیرقانونی و بدون کسب اجازه از بنده صورت پذیرفته و اینجانب همچنان در کنار آقایان محمود کردی و محمد شریف خافی که در طول دوره چهارم شورای اسلامی دیزباد افتخار همکاری با ایشان را داشته ام ، خواهم بود و انشاءالله در صورت اقبال و رائ مردم فهیم دیزباد در دوره آینده شورای اسلامی ، صرفا در کنار این عزیزان به فعالیت و خدمت خواهم پرداخت .
صرف نظر از اینکه این کار ناپسند توسط چه کسی به انجام رسیده باید پرسید چرا این برگه های تبلیغاتی به جای روز روشن ، در شب تار و در خفا توزیع شده است ، کسی که از کار خود مطمئن است باید بیاید و سربلند کاغذ عملکرد خود را به دست مردم بدهد، مگر اینکه ریگی به کفش باشد .
باید پرسید آقایان براتعلی گنجعلی و علی میرشاهی در طول ده سال حضور خود در شورای دیزباد(چهارسال در دوره دوم و شش سال در دوره سوم) حتی یکبار گزارش عملکرد خود را حتی به اندازه یک صفحه به مردم تقدیم نکردند و اینک پس از چهارده سال از اولین روز حضورشان در شورا به یاد آوردند که مردمی هم وجود دارند که باید به آنها پاسخ داد ، بی شک نیاز به رائ دارند که به فکر مردم افتاده اند .
مردم با فرهنگ و هوشمند دیزباد هم عملکرد آقایان براتعلی گنجعلی و علی میرشاهی را در طول ده سال حضورشان در شورا دیده اند و هم عملکرد سه و نیم ساله دوره چهارم که بنده ، آقای مهندس محمود کردی و آقای محمد شریف خافی افتخار خدمتگزاری به مردم را داشته ایم و گزارش  عملکردمان بار ها به شورای مشورتی و در نهایت به خود مردم در دوازدهم فروردین نود وشش با حضور چشمگیر اهالی محترم به سمع و نظرشان رسیده است و این در حالی است که خود این آقایان در آن جلسه حضور داشته اند.
 به نظر ما مردم بهترین قضاوت کننده هستند .
از همه دیزبادی های عزیز  علی الخصوص جوانان فرهیخته تقاضا دارم این پیام را در کانال ها و گروه های خود به اشتراک بگذارند .
توفیق روز افزون مردم سخت کوش دیزباد و آبادانی این سرزمین را از خداوند متعال خواستارم .
با سپاس و احترام
حسنعلی گنجعلی
عضو چهارمین دوره شورا و کاندیدا پنجمین دوره شورای اسلامی دیزباد بالا


متن حسنعلی گنجعلی از چند حیث قابل ارزیابی است و این ارزیابی اگر صرفا بر اساس دو نوشته او و علی میرشاهی صورت گیرد قطعا نمی تواند ارزیابی دقیقی باشد. متن شبنامه خطاب به شورای اسلامی دور چهارم بوده است. شبنامه شامل متنی است که به صورت کاملا مهندسی شده شورای اسلامی دور سوم را شورای عملگرا و شورای اسلامی دور چهارم را شعارگرا عنوان کرده است. همچنین برای دوره های فعالیت اعضای دور سوم و دوم 5 فعالیت ( که آنهم صحت نداشت) را ذکر  و در مقابل برای شورای چهارم هم 5 فعالیت  را به شکلی ضعیف آورده است.


حسنعلی گنجعلی در متن خود پاسخی به شبنامه داده است و در واقع این حق او بوده که در مقابل دو اتهام افکار عمومی را تنویر کند. اما در یک قسمت متن اشتباه می کند و در حرکتی متقابل فعالیت شورای اسلامی دور دوم و سوم را به چالش می کشد. او در ادامه سعی می کند با بیان کوتاه شورای دور چهارم را پاسخگو نشان دهد. بنابراین کار او در واقع حق او بوده است اما نحوه انجام آن قدری مشکل داشته. ضمن اینکه به نظر می رسد این مساله باید از طریق کانال های اطلاع رسانی شورای اسلامی و نه به صورت مستقیم بلکه به صورت کلی و اطلاع رسانی اعلام عمومی می شد.

اما بعد از چند ساعت از نوشته شدن این متن علی میرشاهی که گویا خودش از مساله شبنامه بی خبر!! بوده است، در متنی دیگر مساله را مطرح کرده و به شدت به متن حسنعلی می تازد و ادبیات بسیار نامناسبی را به کار می برد.  او در متن خود می نویسد:


اهالی  محترم دیزباد بالا

با  سلام و با آرزوی سلامتی همراه با موفقیت و شادمانی برای شما یاران محترم
امید است در سایه ی همکاری و همدلی و مشارکت همه جانبه بتوانیم روستایی آباد و نمونه در تمام عرصه ها داشته باشیم.

احتراما در پاسخ به اطلاعیه ی منتشر شده از سوی آقای حسنعلی گنجعلی عضو شورای محترم چهارم و کاندیدای دوره ی پنجم در شبکه های مجازی،جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع مردم با فرهنگ و شریف دیزباد میرسانم اینجانب پیش از مطالعه ی اطلاعیه ی آقای گنجعلی هیچ اطلاعی از وجود شبنامه ای که ایشان از آن نام میبرند نداشتم و از محتوای تبلیغاتی آن بی اطلاع بودم.

جای بسی تاسف است کسی که دم از فرهنگ می‌زند بجای تحقیق و پرس و جو و رسیدن به حقیقت اقدام به نشر اطلاعیه ای سراسر دروغ  و افترا، با ادبیاتی زشت، توهین آمیز  و تفرقه افکنانه می‌نماید.
ضمن اینکه بر مبنای ادعای ایشان نویسنده و منتشر کننده ی (به زعم ایشان ) شبنامه ی مذکور مجهول است.پس چگونه است که در ادامه به خود اجازه می‌دهند انگشت اتهام خود را به سمت شورای دوم و سوم نشانه گیری کنند؟ این تناقض در ادبیات و دیدکاه مایه ی تاسف است و بدتر آنکه از طرف دیگر با مستمسک قرار دادن این جریان اقدام به بهره بردن تبلیغاتی برای خود و همفکران نموده اند ودر آستانه ی انتخابات  به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی پرداخته اند.

اینجانب اعتراض شدید خود را نسبت به این رفتار غیر حرفه ای و ناپسندیده و غیر اخلاقی اعلام داشته و موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهم نمود.
جناب آقای حسنعلی گنجعلی بنده نیز شدیدا به درج نامم در کنار نام شما بدون اجازه ی اینجانب معترضم، اما گمان میکنم آنچه شما را به واکنش برانگیخته مقایسه ی عملکرد این شورا و شوراهای پیشین است.

شما ادعا کرده اید که در طول ده سال حضور در شورای اسلامی حتی یک بار گزارش عملکرد به مردم تقدیم نکرده ایم؛ احتمالا شما یا دچار فراموشی شده اید و یا در جلسات عمومی شرکت نمی‌کرده اید.

ما هرسال هم در جماعتخانه و هم در مسجد یک تا دو جلسه ی عمومی برگزار نموده و عملکرد شورای اسلامی و کارهای در دست اقدام و سپس مشکلات فراروی روستا را با مردم مطرح کرده ایم که صورت جلسه های آن موجود می‌باشد.علاوه بر این دو جلسه ی عمومی در مسجد نامقی ها واقع در کوهسنگی مشهد برگزار نموده ایم.

دوست عزیز،اقدامات انجام شده توسط شورای دوم و سوم قابل لمس و در معرض دید عموم قرار دارد و برای لمس تفاوت عملکرد دو شورا نیازی به بیانات قیم موابانه ی شما نیست!

شاید سکوت اینجانبان شائبه ی عملکرد موفق برای شما و یارانتان داشته اما برادر عزیز؛ انتشار پیشنهاد پروژه ها پیش از تصویب بودجه و تامین اعتبار کارنامه ی شما را موفق جلوه نخواهد داد!

پروژه های به ثمر نشسته و تامین بودجه شده نه از جیب مردم که با پیگیری بنده و همکارانم از طریق سازمانها به صورت شفاف و قابل لمس در معرض دید عموم است.اقدامات انجام شده با تلاش و پیگیری افراد در جامعه به ثمر مینشیند و کسی نمی تواند با سخنان کذب و لفاظی نتایج این اقدامات را از اذهان پاک نماید.

عزیزان؛
دیزباد یکی از مراکز فرهنگ و تمدن ایرانی است که به همتِ استوار و اراده ی زنان و مردان بزرگ از طوفان های سهمگین تاریخ گذر کرده و امروز چون نگینی درخشنده بر تارک طلوع دانش و فرهنگ می‌تابد.این موفقیت حاصل نیامده مگر در سایه ی نگرش مثبت و سازنده و همیاری و همفکری متفکرین و اندیشه ورزانی که زندگی خویش را وقت خدمت به وطن و مردم خود نموده و نگرش های منفی و پوچ را از نهاد خویش دور ساخته اند.
امیدواریم با مشارکت فعال همه ی افراد اهل عمل و روشنفکران و اهالی فهیم  دیزباد این منطقه ی تاریخی و فرهنگی را در شاهراه توسعه به پیش برده و پیشتازی زادگاه عزیزمان را در جاده ی پیشرفت و ترقی همه جانبه استمرار بخشیم.    

با تقدیم شایسته ترین احترامات
محمدعلی میرشاهی


متن علی میرشاهی با اظهار بی اطلاعی وی نسبت به مساله آغاز می شود. او می گوید خبر نداشته این شبنامه پخش شده است اما در پیام حسنعلی گنجعلی مورد هجمه وی قرار گرفته و از او شکایت دارد. علی میرشاهی نیز دقیقا مانند حسنعلی گنجعلی اشتباه مشابهی را تکرار می کند. یعنی تا میانه متن دفاع می کند و در میانه متن به شورای چهارم می تازد و ادعا می کند که شما پروژه هایتان را پیش از اجرا رونمایی می کنید. این بحث همان ایرادی است که به دولت گرفته می شود که افتتاح پروژه ها را پیش از موعد انجام داده است. اما در مورد شورای دور چهارم نمی شود چنین ادعایی کرد! و مساله دیگری که متن او را مشکل دار می کند اشاره به دو عضو دیگر شورا است که اساسا در این بحث جای مطرح شدنشان نبوده است. و نکته دیگری که در متن وی دارای نقص است اینکه او عدم مشارکت اجتماعی در توسعه دیزباد را در دور دوم و سوم یک قدرت می داند، در حالیکه این عین ضعف است. شورای اسلامی دور دوم و سوم نتوانستند مردم را در فعالیت ها وارد کنند و خودشان بودند و ادارات و اینکه چقدر موفق بودند و یا نبودند در اینجا جای قضاوتش نیست اما اینکه امروز رئیس آن دوره شوراها اذعان می کند که بدون کمک مردم کار کرده اند، یعنی اینکه آنها در بهره گیری از سرمایه اجتماعی شکست خورده بودند.

به هر حال هر دو این نامه ها در شان دیزباد و دیزبادی ها نبود. اما داستان به اینجا ختم نشد و حسنعلی گنجعلی در مقابل این تاخت و تاز نامه دیگری برای علی میرشاهی نوشت که در آن سعی کرده است فضا را تلطیف کرده و مخاطبان را روشن کند.



 

بسمه تعالی

جناب آقای محمد علی میرشاهی
با سلام
احتراما در پاسخ به نامه ای که در فضای مجازی منتشر کرده اید موارد ذیل به استحضار میرسد :
1. اطلاعیه ای  که بنده آنرا منتشر کردم خطاب به مردم دیز باد بوده و در آن هیچ گونه انگشت اتهامی به سوی شخص خاصی گرفته نشده بلکه قید شده :(ً صرف نظر از اینکه این کار ناپسند توسط چه کسی به انجام رسیده ) — لطفا مطالب را دقیق بخوانید تا در جواب دادن دچار اشتباه نشوید
2.در نگاشته اینجانب هیچ مطلبی که به زعم شما توهین آمیز و زشت تلقی گردیده وجود ندارد ، اگر مطلبی هست به طور مصداقی ذکر کنید
3. طبیعتا این حق قانونی بنده است که به درج نامم در آن شبنامه اعتراض کرده و در جهت تنویر افکار عمومی این اعتراض را منتشر کنم ضمن اینکه مخاطب اطلاعیه بنده عموم اهالی دیزباد بوده اند نه جنابعالی
4. نقد عملکرد این شورا و شوراهای قبل حق مسلما تک تک دیزبادی هاست که بنده هم از این امر مستثنی نیستم و به عنوان یکی از اعضای شورای فعلی بایستی در برابر آنچه به دروغ در متن شبنامه آمده بود واکنش داشته باشم
5. اگر چه میفرمایید نقشی در نشر شبنامه نداشته اید (انشالله که چنین است) ولی ظاهرا طبق آنچه در نامه برای من نوشته اید ، از مقایسه صورت پذیرفته در آن کاملا راضی و خشنود هستید که بنده را ناراحت می پندارید
البته مقایسه نابرابر و جانبدارانه جای ناراحتی هم  دارد چرا که مقایسه زمانی قابل اعتناست که عادلانه و برابر صورت پذیرفته باشد
لابد از نظر شما عملگراخواندن یک شورا  و نام نهادن شورای شعار بر دیگری ،مقایسه ای عادلانه است
لابد به نظر شما مقایسه عملکرد شورایی با ده سال زمان برای فعالیت (82 تا 92) با عملکرد شورایی با سه و نیم سال زمان، مقایسه ای خوبست
ظاهرا به نظر شما نادیده گرفتن توان مالی دولت در زمان شورای شما و بی پولی دولت در دوره شورای فعلی عین عدالت است
ظاهرا به نظر شما در نظر نگرفتن پر و پیمان بودن بودجه های عمرانی دولت در دوره شورای قبلی و ناچیز بودن اعتبارات عمرانی دولتی در زمان شورای فعلی مقایسه ای عادلانه و برابر است
 در چنین شرایطی قطعا شما از چنین مقایسه ای خشنود هستید
6. فرموده اید که گزارش داده اید ، اگر منظور شما از گزارش ،جلساتی است که در سه سال اول شورای دوم دیزباد برگزار شد ،باید گفت : گمان میرود  تا آن زمان گزارشی در کار بوده ،که جناب آقای مهندس احتشام در شورای مذکور حضور داشته و ریاست شورای دوم را برعهده داشته است و پس از کناره گیری ایشان در طول 7 سال گزارشی با تشکیل مجمع عمومی و حضور عامه  مردم به ایشان  ارائه نگردیده است
اگر منظور شما از دادن گزارش، برگزاری جلساتی کوچک و با حضور افراد خاص میباشد ، بایستی عرض کنم در این دوره از شورا بالغ بر 30 جلسه  شورای مشورتی تشکیل و ارائه گزارش گردیده است اما ارائه گزارش عملکرد  به عموم مردم و دریافت نظرات و انتقاداتشان با گزارش دادن به عده ای محدود بسیار تفاوت دارد
7. دیزباد منطقه ای بزرگی نیست و اخبار در محیط های کوچک خیلی زود منتشر میشود جای تعجب است که چرا حدودا پنج روز پس از انتشار شبنامه ، اعلام برائت میکنید
8. فرموده اید سکوت کرده اید ، می‌پرسم چرا ؟
در برابر چه چیزی سکوت کرده اید؟
آیا کسی جلوی سخن گفتن شما را گرفته بود ؟ گرچه سخن بسیار گفته اید اما به جای سخن گفتن با اعضای شورا فعلی، پشت سرمان صحبت کرده اید
شما که در شب برگزاری مراسم ارائه گزارش عملکرد شورای دوره فعلی، تشریف داشتید ،چرا به مانند سایر اهالی، سوال نکردید، انتقاد نکردید ،پیشنهاد نداده اید ، آیا قلم و کاغذ در اختیار نداشتید؟ 
از سوی دیگر در این دوره شورا در های جدیدی برای دریافت نظرات و انتقادات مردم گشوده شد که از آن جمله میتوان به سایت و فضای مجازی شورا اشاره کرد ، میتوانستید به خودتان زحمت دهید و در آنجا اعلام نظر فرمائید
9. ظاهرا شما علاقه  بسیاری دارید  که مقایسه ای صورت پذیرد،ما نیز مشتاقانه از این امر استقبال میکنیم ، لذا در اسرع وقت این باب نیز گشوده خواهد شد و در اختیار تمام اهالی قرار خواهد گرفت (سخن بسیار است چرا که در نقد عملکرد شورای قبلی میتوان طومار نوشت) انشالله که در پاسخ به آن مقایسه سربلند باشید
امیدوارم در باب آنچه انجام داده اید و نداده اید در پیشگاه مردم و در محضر پروردگار رو سفید باشید، یقینا روزی فرا خواهد رسید که همه ما باید جوابگوی اعمال خود باشیم.
ومن الله التوفیق
حسنعلی گنجعلی



حسنعلی گنجعلی به ابتدای متن خود استناد می کند که مخاطب متنش کسی بوده که شبنامه را منتشر کرده است اما حقیقت اینجاست که او در میانه متن دو کاندیدای دیگر را خطاب قرار داده است و گفته که اینها در زمان خودشان کار نکردند. او به درستی اشاره کرده است که در متنش به علی میرشاهی اهانت نکرده است و حقیقت هم همین بوده اما در نامه علی میرشاهی وی نامه را اهانت آمیز قلمداد کرده است و به نظر می رسد شاید او بین سطور را خوانده  که به چنین برداشتی رسیده است.

حسنعلی گنجعلی همانطور که در بالا نیز اشاره کردم حق داشته است در مقابل شبنامه واکنش نشان دهد و در متنش به درستی به این حق اشاره کرده است. او به متنی واکنش نشان داده است که در آن مسائلی در خصوص عدم صلاحیت شورای دور چهارم اظهار شده است و این مساله نیز خالی از حقیقت نیست. اما در ادامه حسنعلی گنجعلی کیفیت های مباحث مطرح شده توسط علی میرشاهی را برای دیزبادی ها روشن می کند. اینکه اگر او گفته جلسه تشکیل داده منظورش از جلسه چه بوده است؟ وی سپس به درستی سوالاتی را از متن علی میرشاهی مطرح می کند که حقیقتا جای تعمق دارد. اینکه چرا اعضای شورای قبلی به مسائل مطرح شده پاسخ نداده اند. اینکه چرا شورای فعلی را نقد نکرده اند در حالیکه به نظر می رسد نقدهای جدی بر آن داشته اند؟ و چراهای دیگر...

متن حسنعلی گنجعلی یک مشکل دیگر دارد و آن دعوت وی به دوئل است. او می گوید بیاییم و مناظره کنیم. اما چه مناظره ای؟ این مسائل اگرچه آتش انتخابات را داغ می کند اما نمایش زیبایی از دموکراسی دیزبادی نیست.


من امیدوارم که این نامه نگاری در همینجا به پایان برسد در حالیکه به نظر نمی رسد چنین باشد. در عین حال باید گفت که چنین گفتمانی در شان دیزباد و دیزبادی نیست. ما در دیزباد مناظره برگزار نکردیم و نمی کنیم. اعضای شورا خود در مقابل مردم پاسخگو هستند و خواهند بود. اما اخلاقی عمل کردن، توجه به اخلاق جهانشهری که امسال را به این نام در دیزباد نامیده ایم، حقیقتا ضروری به نظر می رسد. حسنعلی گنجعلی، علی براتعلی و علی میرشاهی هر سه از شخصیت های محبوب دیزبادی هستند. از این افراد در مسائل اینچنینی انتظار می رود که با متانت و بردباری عمل کنند. انتشار شبنامه در دیزباد عملی نابخردانه بوده است و حمایت از آن نیز بدتر از خود عمل است. مردم دیزباد همه چیز را خوب می بینند و خوب می دانند و ان شاء الله در روز جمعه پای صندوق های رای خواهند رفت و به اصلح رای خواهند داد. امیدواریم که همه دیزبادی ها و بالاخص منتخبین دیزبادی ها در همه زمان ها به جایگاه خودشان توجه کنند و با رفتارهای مدبرانه از برخورد جلوگیری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد