دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

برگزاری جشنواره سمنو و جمعه قبل از عید امسال دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- جشنواره تهیه سمنو و جمعه قبل از عید امسال دیزباد از 24 تا 27 اسفند ماه در دیزباد برگزارمی شود.

به گزارش دیزباد وطن ماست، جشنواره تهیه سمنو در جماعتخانه ده پایین و مراسم جمعه قبل از عید در مسجد ده بالا و با حضور کلیه دیزبادی ها  برگزار می شود.



مراسم  سنتی و عمومی تهیه سمنو از سال ها قبل در دیزباد مرسوم بوده است و بعد از چند سال فراموشی از سال گذشته دو باره احیاء شد.

این مراسم چند روز به طول می انجامد.

برای تهیه سمنو از گندم دیم استفاده می شود. ابتدا گندم ها در مجمعه های بزرگ و در دو زمان متفاوت کاشته می شوند. دلیل کاشت دو زمانه این است که گندم های سبز شده دارای دو ارتفاع متفاوت باشند یعنی سبزه های برخی از مجمعه ها ارتفاعشان حدود 20 و برخی دیگر 10 سانتی متر باشند. سبزه های بلند برای تولید رنگ و جوانه های کوتاه برای شیرین کردن سمنو استفاده می شوند.

پس از آماده شدن سبزه ها ابتدا آنها را تمیز شسته، سپس نیت و آرزو می کنند. در ادامه آنها را برش زده و چند بار می کوبند و عصاره آنها را می گیرند. باقیمانده  سبزه ها کاملا سفید می شوند. سپس عصاره و شیره گرفته شده را با پارچه صاف می کنند.این عصاره شب تا صبح  ته نشین  می شود. مایع بدست آمده را بالای اجاق می گذارند تا ولرم شود. سپس آرد را به نسبت 4 کیلو آرد و یک کیلو سبزه مخلوط می کنند.
مخلوط تهیه شده باید چهار دفعه  همانند برنج  دم  شود. هر بار در بالای سمنو نقشی دیده می شود و تعبیری از نیت و آرزو ها دارد. البته زمان تهیه سمنو، نباید چشم حسود و ناپاک گذر کند.
در پایان سمنو های تهیه شده در ظروف کوچک ریخته شده و در مراسم شب جمعه قبل از عید بین خانواده ها توزیع می شود تا در چیدمان سفره هفت سین نوروز استفاده شود.
 سمنو خواص درمانی و تغذیه ای فراوانی دارد. این ماده غذایی دارای ویتامین های A E K  و ویتامین های گروه B شامل b1-b3-b5-b8-b12  و عناصر فسفر، روی، سلنیوم، آهن و مس می باشد. سمنو برای آرامش اعصاب، سوء هاضمه، پرورش اندام، ریزش مو، بی خوابی مفید می باشد.
شورای اسلامی، دهیاری و شورای مشورتی دیزباد از مسئولین و برگزار کنندگان این دو مراسم سنتی و زیبا  محمد علی میرشاهی، کریم میرشاهی و  سکینه گنجعلی و سایر دست اندر کاران تقدیر و تشکر نموده و پیشاپیش سالی سر شار از سعادت و بهروزی را برای آنها آرزو کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد