دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

معرفی اهداف گردشگری دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- وقتی یک توریست به دیزباد می آید و یا حتی می خواهد تصمیم بگیرد که به دیزباد بیاید باید بداند که دیزباد دارای چه پتانسیل های گردشگری است و این نکته برای جلوگیری از سردرگمی افراد بسیار اهمیت دارد.

تابستان و تعطیلی مدارس بسیاری از خانواده ها را به استان خراسان رضوی می کشاند تا چند روزی را در معیت بارگاه ملکوتی امام رضا (علیه السلام) سپری کنند. اما آیا در میان اهداف گردشگری که در پیرامون این سفر معنوی وجود دارد، دیزباد جایگاهی می یابد؟

به نظر می رسد که ما این جایگاه را داریم اما حقیقتا تا چه اندازه می توانیم آن را به عنوان بخشی از یک مسیر تعریف کنیم؟ مسیری که یک توریست به محض ورود به دیزباد بداند که می خواهد از چه مکان هایی در این روستا بازدید کند؟

آیا می خواهد ابتدا به مزار خاکی خراسانی، فدایی خراسانی، رقامی خراسانی سر بزند؟ آیا کتاب های این بزرگان در دیزباد موجود است؟ آیا بعد از آن می خواهد از خانه کلو دیدن کند؟ آیا این خانه وضعیت مناسبی دارد؟ آیا می خواهد مدرسه را ببیند؟ آیا مدرسه در حال حاضر جایگاه مناسبی برای بازدید است؟ آیا بعد از آن می خواهد جماعتخانه را ببیند؟ چه زمانی برای این بازدید مناسب است؟ آیا قرار است به کوهنوردی برود و از لوکه و قجغر صعود کند؟

قصد من از نگارش این یادداشت این است که گردشگری که به صورت هدفمند به دیزباد می آید می تواند برای دیزباد فایده داشته باشد و در غیر این صورت او بر می گردد در حالیکه هیچ چیزی از دیزباد نگرفته است! شاید بگوییم او حداقل از طبیعت دیزباد بهره مند شده است اما اعقاد بر این است که دیزباد علاوه بر طبیعت زیبایش می تواند مکان های خوبی برای بازدید داشته باشد که طی یک نقشه می توانیم آن را به مخاطبان ارائه دهیم.

در نتیجه کسانی که به دیزباد می آیند دقیقا در فضایی قرار می گیرند که می دانند اول کجا و سپس کجا را بازدید کنند و در نهایت به کجا برسند؟ کجا اطراق کنند و در کجا از طبیعت بهره مند شوند.

چنین کاری باعث می شود باغ های مردم هدف گردشگری توریست نشود و مردم دیزباد نیز بتوانند در مراکزی سرویس های خاصی را به گردشگران ارائه دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد