دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

سازمان حفاظت محیط زیست: روستای دیزباد نیشابور الگوی محیط‌زیست ایران است

«دیزباد وطن ماست»-خبرگزاری ایسنا طی خبری به نقل از  مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، گغت: «کنشگران محیط‌زیست باید در فضای آزاد فعالیت کنند/ روستای دیزباد نیشابور الگوی محیط‌زیست ایران است»

به گزارش دیزباد وطن ماست، این خبر که در بخش شهرستان ها در تاریخ 12 مهر 1395 با کد:957-3790-5 منتشر شد به بهترین نحو دیزباد را برای ایرانیان معرفی کرده است.   

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای از بین بردن شکاف بین حاکمیت و مردم باید نقش تشکل‌های مردم‌ نهاد را جدی ببینیم و اجازه دهیم در محیطی آزادانه و فارغ از نگاه‌های امنیتی به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان این مطلب اظهار کرد: در هرجا و هر کشوری که تشکل‌های مردم نهاد آن، مستقل‌تر و آزادتر بوده‌اند، میزان فساد و مشکلات محیط زیست و... کاهش داشته است.

وی با اشاره به نمونه بودن روستای دیزباد نیشابور و این که این روستا باید الگوی کشور در زمینه احترام به محیط زیست قرار گیرد، تصریح کرد: در خراسان‌رضوی دوستداران محیط زیست به صورت جدی پیگیر دغدغه‌های زیست‌محیطی هستند .

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیشابور در بحث سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیشگام است، خاطرنشان کرد: در روستای دیزباد بالا، که محیط‌زیستی‌ترین منطقه ایران است، رفتارهای اهالی این منطقه، متناسب با محیط زیست است و این منطقه باید الگو قرار گیرد.

باید سیستم‌های ناکارآمد کشاورزی هرچه سریع‌تر اصلاح شود

درویش اظهار کرد: در نیشابور  که دوستدار محیط زیست هستند، دو شکاف عمیق و طویل وجود دارد و این نشان‌دهنده مرگ دشت است و بر همین اساس باید به سرعت سیستم‌های ناکارآمد کشاورزی را تغییر و راندمان آبیاری افزایش یابد و از کشت محصولات پرمصرف جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم صنایعی که پرمصرف و آلوده‌کننده هستند در نیشابور مستقر شوند عنوان کرد: نیشابور می‌تواند مهد، پایتخت، پایگاه تاریخی و فرهنگی کشور باشد و با همین جاذبه‌ها باید مانند یک صندوق ارزی پایدار عمل کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با وجود آرامگاه دو فرد بزرگ، مانند خیام و عطار که در ابعاد بین‌المللی مطرح هستند، اگر به زیرساخت‌های گردشگری خود بپردازد، نیاز به استقرار صنایع پرمصرف و... نیست.

آمار پایین وجود تشکل‌های مردمی در خراسان‌رضوی نگران‌کننده است

درویش با بیان این‌که تعداد تشکل‌های مردم نهاد در خراسان‌رضوی کم هستند و آمار پایین این تشکل‌ها نگران کننده است، گفت: امیدوار هستیم، شاهد شکوفایی  فعالیت‌های مدنی در استانی که با مشکلات جدی روبروست، باشیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تعداد سمن‌های زیست‌محیطی را در شهرستان نیشابور مطلوب دانست و گفت:  این سمن‌ها مشکل انسجام عملی داشتند که البته این امر در فعالیت‌های مدنی اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: به طور کلی تعداد تشکل‌ها نسبت به جمعیت خراسان‌رضوی پایین است و از این استان، انتظار بیشتری داشتیم و این جای نگرانی است و
درویش همچنین درباره خروجی پنجمین نشست فصلی شبکه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور که در نیشابور برگزار شد، نیز عنوان کرد: در مقایسه با 4 اجلاس گذشته، اجلاس نیشابور اجلاسی مطلوب بود و بسیار هماهنگ و مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده حرکت کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تمامی کارگاه‌های آموزشی که مقرر شده بود برگزار شد و شاهد بودیم که قوه‌ی قضائیه نیز کارگاه مربوطه برگزار کرد، تا تشکل‌ها بتوانند از مزایای قانونی که وجود دارد، برخوردار شوند.

وی گفت: در اجلاس‌های پیشین در چنین سطح، مقامات حضور نداشتند که خود این موضوع اهمیت بحث تشکل‌های مردم‌نهاد را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد، یکی از موفق‌ترین دوره‌های برگزاری بود.

درویش عنوان کرد: این یک روند تکاملی است و باید فرصت داد که تشکل‌ها بیشتر یکدیگر را بشناسند و فضایی وجود داشته باشد که در آن فضا به گفت‌وگو و بحث بپردازند و انتخابات آن‌ها به صورت آزاد برگزار شود و نمایندگان واقعی آن‌ها انتخاب شود، به نظر می‌رسد که روند تکاملی، بهبود پیدا خواهد کرد و کیفیت نشست‌های فصلی هم افزایش خواهد یافت که خوشبختانه ما نیز در همین مسیر حرکت می‌کنیم.

خبرنگار: 15100
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد