دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

محیط تواناساز دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- بنیان های اقتصادی دیزباد بسیار ضعیف هستند و این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر یک سال بارندگی به اندازه کافی نباشد، کشاورزی دیزباد مختل می شود و این مساله پیام واضح و جدی برای مدیران دیزبادی دارد.

اگر می خواهیم دیزباد توسعه پیدا کند باید این ضعف ساختاری را جبران کنیم. این بدین معناست که باید علاوه بر باغداری، به صنایعی فکر کنیم که ریسک کمتری دارند. به ویژه در شرایطی که کشور در شرایط بحران زیست محیطی قرار گرفته است و خشکسالی وسیع در مدت سی سال ایران را در بر خواهد گرفت. لذا اینکه خیلی ساده با این مساله روبرو شویم، شاید نتایج خوبی در طولانی مدت نداشته باشد.

عقلانیتی که در فرهنگ دیزبادی وجود دارد، باید راهنمای ما در این مسیر باشد. ایجاد محیطی تواناساز برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در دیزباد یکی از الزامات اساسی است.

محیطی که افراد همیشه انگیزه فعالیت در آن را دارند و این محیط زمانی ایجاد می شود که به اندازه تلاشمان پاسخ بگیریم. نگاهی به وضعیت باغداران دیزبادی چیز دیگری را می گوید. به عبارت دیگر گاهی اوقات یک تگرگ در بهار می تواند همه نتایج کار را بر باد دهد. و این انگیزه های رشد را در دیزبادی ها از بین می برد. به ویژه در شرایط خشکسالی این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که عدم توجه به آن می تواند باعث تخلیه بسیاری از روستاها شود.


ساخت محیط تواناساز یعنی محلی که افراد بتوانند به اندازه تلاششان نتیجه بگیرند و این بدین معناست که باید در کنار کشاورزی راهکارهای دیگری برای توسعه اقتصادی دیزبادی پیدا کنیم. در این مصاف شورای اسلامی وظیفه تسهیلگری خواهد داشت. آیا می توان فضایی در اختیار افراد قرار داد تا این گونه مسائل را در آن فضا پیگیری کنند؟


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد