دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نحوه مبارزه با کرم خراط دیزباد

«دیزباد وطن ماست»-  هجوم کرم خراط به دیزباد باعث نگرانی هایی در میان دیزبادی ها شده است و از این رو در این یاددشت به مساله مبارزه با این کرم می پردازیم.

به گزار دیزباد وطن ماست، این کرم به درختان میوه گردو، گیلاس، سیب، گلابی ، به و آلو و همچنین درخت بید حمله می کند و با خوردن قسمت میانی شاخه و تنه درختان کانال هائی به طول 30 تا 40 سانتی متر ایجاد می کند که موجب خشک شدن و شکستن شاخه و تنه درختان می شود.

این کرم  بویژه در طول 2-3 سال گذشته موجب خسارت فراوان به درختان گردو و بعضا گیلاس در دیزباد شده است.

کرم خراط در زمان بلوغ به پروانه فری تبدیل می شود که پروانه ماده آن با بالهای باز 3 تا 4 سانتی متر عرض دارد و دارای شکم بزرگی نیز می باشد که غذائی لذیذ و غنی از پروتئین برای پرندگان محسوب می شود.

این آفت زمستان را به صورت لارو (کرم) در داخل تنه و شاخه های اصلی سپری می کند.

ظهور پروانه کاملا تدریجی و از اواسط بهار تا اوخر تابستان در داخل باغات دیده می شود و سفره ای پایدار و گسترده برای پرندگان می باشد و هر حشره ماده 400  تا 1000 تخم می گذارد.

لارو ها که بزرگ می شوندبه تدریج محل خود را عوض می کنند و از سر شاخه ها و شاخه های نازک شروع و سپس به قسمت های کلفت تر تنه درخت می روند و حتی به  تنه های با قطر30 سانتی متر نیز آسیب می رسانند .

این آفت هر یک تا دوسال یک نسل دارد.

کرم خراط اغلب به درختان گردوی دیم که ضعیف تر هستند حمله می کند و در بسیاری از نقاط دیزباد قابل مشاهده است.

آبیاری مناسب، کولش پائیزه و بهاره اطراف درختان دیم، تقویت درختان با کودهای حیوانی و شیمیایی، قطع و سوزاندن شاخه های تازه آلوده که حاوی کرم هستند. و همچنین کشتن کرم ها توسط باغداران و بوسیله مفتول درشاخه های پایین درخت از جمله روش های پیشگیری و مبارزه غیر شیمیایی هستند(کرم ها غالبا در ارتفاع یک سوم پایین درخت قرار دارند)

مورچه ها از تخم این حشره تغذیه می کنند، پاره ای از زنبورها نیز از کرم و شفیره (مرحله قبل از پروانه) تغذیه می کنند.

همانگونه که پیشترگفته شدپروانه ها بزرگ هستند و به دلیل سنگینی وزن قدرت پروازی زیادی ندارند و لذا بهترین شکارچی این حشره، انواع پرندگان می باشند. و مردم دیزباد شاهد هستند که جغد ها و گنجشگ ها در بهار هر روز چندین بار برای تغذیه جوجه ها با منقار خود این پروانه ها را شکار و به لانه منتقل می کنند، دارکوب نیز لارو این حشره را شکار می کند.

گفتنی است یکی از مهمترین دلایل طغیان این آفت در دیزباد کاهش چشمگیر جمعیت پرندگان می باشد لذا به کلیه دیزبادی ها توصیه می شود خطرات و خسارت این آفت را جدی بگیرند و ضمن توجه به سایر روشهای پیشگیری و مبارزه، بویژه برای افزایش جمعیت پرندگان که بهترین شکارچی این آفت می باشند، چهار توصیه زیر را عملی نمایند:


  1. به فرزندان خود همواره یاد آورشوید از برداشتن تخم و جوجه های پرندگان اکیدا خودداری نمایند.
  2. با ریختن نان خشک و دانه گندم در کنار راه ها و پشت بام ها پرندگان را از گرسنگی و مرگ در زمستان نجات دهید.
  3. درختان بلند قد بهترین مکان برای آشیانه اغلب پرندگان شکارچی می باشند و نابودی آنها موجب مهاجرت پرندگان از دیزباد می شود. از قطع اینگونه درختان که فوائد بسیاری دیگر نیز دارند جدا پرهیز شود.
  4. یکی از روش های غلط مبارزه با موش صحرائی استفاده از دانه های گندم آغشته به سم فسفر دوزنگ می باشد. زیرا این گونه موش ها به دانه گندم علاقه چندانی ندارند و ساختن طعمه مسموم از دانه، موجب خوردن آنها توسط پرندگان و هلاکت آنها می شود، لذا توصیه شده است که اگر از طعمه مسموم استفاده می گردد فقط از یونجه تازه و یا یونجه خشک نم زده استفاده شود و دقیقا در سوراخ موش قرار گیرند به نحوی که سایر حیوانات به آن دسترسی پیدا نکنند.
(برای مبارزه با موش نیز روش های غیر شیمیایی بهتر هستند )


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد