دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد درگیر آتش سوزی، تندباد و ...

«دیزباد وطن ماست»- روزهای اخیر دیزباد مملو از جمعیت افرادی است که برای چیدن گیلاس و دیگر میوه ها عازم دیزباد شده اند.

این عزیمت با مصائب و شرایط نامناسبی همراه شده است که تاملاتی را می طلبد. دیزباد در چند روز گذشته درگیر آتش سوزی در چند منطقه و تندبادی شده است که بخشی از مراتع را آتش در برگرفته و بخشی از محصولات درجه یک گیلاس نیز روی زمین ریخته و کیفیت گیلاس های آن مناطق را کاهش داده است.

این اتفاقات گاهی اوقات کنترل پذیرند و گاهی اوقات از دست خارج می شوند و باید دید که آیا تمهیدات و پیش بینی های لازم در این مورد صورت گرفته است یا خیر؟



به نظر می رسد ما در زمینه آتش نشانی برای خطرات احتمالی هنوز قدری مشکل داریم. چراکه هنوز طرح هادی در دیزباد اجرا نشده است و به نظر می رسد با توجه به سیاست جدید شورای اسلامی و دهیاری دیزباد مبنی بر جلوگیری از برداشت محصولات دارویی گیاهی، کوهستان دیزباد بیشتر از هر زمان دیگری با رشد این گیاهان روبرو شده است و در نتیجه آتش سوزی کوه ها به عنوان یک خطر و تهدید در آینده وجود خواهد داشت.

در نتیجه باید دید که آیا شورای اسلامی دیزباد استراتژی جدیدی در این خصوص در پیش خواهد گرفت یا اینکه چرای دام ها را در مناطقی آزاد اعلام می کند؟

همچنین در خصوص تندبادهای دیزباد به نظر می رسد که شاید لازم باشد که از پیش بینی های هواشناسی در زمان جمع آوری محصولات بیشتر استفاده شود. چه بسا اگر محصولات زودتر جمع آوری شوند بتوانیم شرایط بهترین را در کیفیت گیلاس داشته باشیم.

این ها سنت هایی هستند که از گذشته باقی مانده اند اما باید در نظر داشت که شرایط اقلیمی ایران در حال تغییر است و برخی از روندها نیز باید به تناسب این تغییر تغییر کند.

شاید یک سری مطالعات در زمینه مسائل اقلیمی که بر دیزباد تاثیر گذار است باید انجام شود که بتوانیم پیش بینی های خوبی در این زمینه انجام دهیم.

با خودم فکر می کنم که اگر می توانستیم یک پایان نامه کارشناسی ارشد یا تز دکترا در این زمینه را حمایت کنیم که بیایند و این تغییر اقلیم را مطالعه کنند و برنامه ای برای پیش بینی بلایای طبیعی ارائه دهند.

 امید که شورای علم دوست دیزباد این برنامه ها را در دستور کار خود قرار دهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد