دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

روایت مهندس محمود کردی از توسعه پایدار دیزباد (بخش دوم)

«دیزباد وطن ماست»- امروزه در توسعه پایدار، یکی از مسائل مهمی که مطرح می شود، بحث آمایش سرزمین است. در بخش دوم از مصاحبه با رئیس شورای اسلامی دیزباد محوریت را بر آمایش سرزمینی دیزباد قرار دادیم. اینکه در دیزباد چه فعالیت هایی می توانند بازدهی متناسب بیشتری داشته باشند؟
در طول چند وقت اخیر پیام های تشکر زیادی از دوستان برایم ارسال شده است. بسیار خوشحالم که از روند فعالیت راضی هستید و امیدوارم که همچنان پیام های پر مهرتان را دریافت کنم.
از طرف دیگر گاهی اوقات نظراتی متضاد با آنچه در اینجا مطرح شده است مطرح می شوند. این تضاد قطعا برای شورای اسلامی و برای نهادهای دیگری که در آینده در دیزباد فعالیت خواهند کرد یک موهبت الهی است. چون در این تضاد است که فضای دیالکتیک شکل می گیرد و در این تضاد است که توسعه امکان حضور و بقا می یابد.
استفاده از این تضاد و مدیریت دانشی که امروز در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و در «دیزباد وطن ماست» یا سایت شورای اسلامی و فیسبوک آن تجلی می یابد، یکی از مهمترین کارهایی است که باید در دستور کار بخش های اجرایی دیزباد قرار گیرد.
اگرچه هنوز شاید بسیاری از این مباحث پیش پا افتاده و احساسی باشند، اما به نظر می رسد گاهی می توان از دل این تضاد، کارکردهایی برای ارتقای کیفی فعالیت های شورای اسلامی دیزباد بیرون آورد. به مصاحبه خواندنی مهندس کردی می پردازیم.

  • چه نوع برنامه هایی در شورا و دهیاری در حال انجام است و چه کسانی به صورت مستقیم مدیریت این برنامه ها را بر عهده دارند؟

فعالیت شورا با توجه به فصول سال تغییر می کنند و سبک و سنگین می گردند. به عنوان مثال در فصل زمستان فعالیت های عمرانی کمتر و فعالیت های برنامه ریزی، اجتماعی، امنیتی و مراودات اداری بیشتر می شود و ما معمولا  وقتی اطلاع رسانی از چگونگی و مراحل اجرای پروزه ها می کنیم که آنها را به سرانجام قابل قبولی رسانده باشیم.  
مدیریت و اجرای هر برنامه نیز با توجه به تخصص، تجربه و علاقه افراد از مجموعه دست اندر کار صورت می گیرد و این مجموعه عبارتند از: شورای اسلامی، دهیاری، شورای مشورتی، روابط عمومی، همیاران شورا و حتی خانواده های آنها، البته نظارت، هماهنگی و تقسیم کار توسط شورای اسلامی صورت می گیرد.  

  • همکاری همیاران شورای اسلامی از ابتدا تا کنون چه روندی داشت است؟ در ابتدا چه تعداد فعالیت می کردند واکنون چه اندازه هستند؟ روند این همکاری را چگونه ارزیابی می کنید؟

همیاران شورا در ابتدا تعدادشان از ده نفر کمتر بود و این تعداد در مدت کوتاهی به سرعت افزایش یافت به نحوی که جوانان دیزبادی در داخل وخارج از کشور، بعضی با عنوان و برخی بدون عنوان در حوزه ای مختلف یار و یاور شورا بوده اند. حوزه فعالیت این دوستان متفاوت بوده و از حوزه عمرانی گرفته تا حوزه های آموزشی، فرهنگی، مالی، اطلاع رسانی و . . . را شامل می شود. لذا جا دارد در همین جا به نمایندگی از  مجموعه مسئولان دیزباد از این دوستان کمال تشکر را داشته باشیم. البته این گونه حرکت های خوب و پسندیده،  زیبنده جوانان روشنفکر و فداکار دیزبادی است.

  • پروژه راه دهانه دو آب به کجا رسید؟ میزان مشارکت مردم چگونه بوده است؟

همانطوریکه قبلا به اطلاع رسانیده ایم. این پروژه مدت یک سال است که شروع شده و تا کنون 9 نفر  عقب نشینی لازم را در دیوار گذاری ها رعایت کرده اند و معمولا مشارکت و عقب نشینی زمانی انجام می شود که صاحب باغ  قصد دیوار گذاری در کنار رودخانه را داشته باشد. لذا اجرای کامل آن زمانی طولانی نیاز دارد و ما نگران مشارکت نیستیم.

  • توسعه صنایع دستی یکی از برنامه های مهمی است که در شوراهای اسلامی برخی نقاط ایران دنبال می شود. آیا شورای اسلامی دیزباد در باب گسترش هنر های دستی دیزباد برنامه خاصی دارد؟

صنایع دستی در دیزباد قدمت تاریخی دارد و مردم نمونه هایی از آثار بجای مانده را در نمایشگاه یادها و خاطره های سال گذشته دیزباد دیدند. اما متاسفانه این صنعت در حال حاضر وجود ندارد و اقعیت این است که ما در این مورد برنامه ای نداشته ایم. لذا ضرورت دارد آنرا در شورای مشورتی مطرح نمائیم شاید بشود نوعی شغل در فصول پاییز و زمستان برای ساکنین بومی ایجاد کرد.

  • میزان ورود گردشگر غیر دیزبادی از ابتدای فعالیت شورای چهارم تا امروز با چه نرخی بوده است؟ آیا افزایش داشته یا کاهش داشته است؟

شاید مبالغه نکرده باشم اگر بگویم روند رشد ورود گردشگر به دیزباد نزدیک به تصاعد هندسی بوده است و حتی از این جهت ما را به فکر فرو برده است که این میزان رشد همسوئی با روند توسعه زیر ساخت ها و دیگر برنامه های ما ندارد و ممکن است مشکل ساز شود.

  • منبع عمده درآمد شورا از ابتدای فعالیت تا کنون از چه محل هائی تامین شده است؟ آیا چرخشی در منابع داشته اید یا خیر؟

در ابتدای فعالیت شورا، هیچ منبع درآمد شناخته شده ای وجود نداشت و از گذشته نیز تجربه ای نبود که ما از آن استفاده کنیم. اما خوشبختانه امروز ما منابع درآمد گوناگون و معقولی داریم که با حساب و کتاب مدیریت می گردند. البته برای رشد این حوزه نیاز به پلکانی است که بایستی با سایر شرایط سازگاری و همسوئی داشته باشد.  

  • آبیاری بوستان پیش تخت گاه آخرین بار چه زمانی بوده است؟ تا کنون چه میزان هزینه آبیاری برای این بوستان پرداخت شده است؟

همانطوریکه جناب عالی اطلاع دارید، در بوستان پیش تخت گاه حدود 1000 اصله نهال کاشته شده و در سال گذشته با تراکتور و تانکر آبیاری شده است، آبیاری از بهار تا پائیز و بر اساس مدار 14 روز صورت گرفته است و به دلیل حساسیت و وسواسی که اعضای شورا برای سبز شده نهال ها داشتند. آبیاری توسط اعضای شورا و دهیار و با کمک داوطلبانه تعدادی از همیاران شورا انجام شده و در این مورد هیچ کس مزدی دریافت نکرده است. فقط هزینه حمل آب به میزان 35000 تومان برای هر تانکر بوده و در هر مدار 6 تانکر آب استفاده شده است. مدت زمان آبیاری نیز در هر مدار از ساعت 6 صبح تا 9 شب به درازا می کشیده که چند ساعتی با چراغ آبیاری صورت می گرفته است.

  • در حال حاضر اگر کسانی مایل باشند در دیزباد برای مشاغل غیر کشاورزی سرمایه گذاری کنند، چه امتیازات می توانند از راه اندازی این مشاغل دریافت کنند؟

ما از سرمایه گذاری در دیزباد استقبال می کنیم و بسیار نیز خوشحال می شویم. اما در ابتدا در هر موردی بررسی لازم صورت می گیرد و سپس با توجه به حوزه فعالیت مذکور به ادارات ذیربط معرفی می گردند. و معمولا ادارات بعد از تایید طرح، تسهیلات بانکی و سایر کمک ها را ارائه می کنند. البته واگذاری زمین نیز می تواند مد نظر قرار گیرد.

  • نرخ مهاجرت از دیزباد در 16 ماه گذشته در دیزباد به چه صورتی بوده است؟ چه تعداد خانواده به جمعیت دیزباد کم یا اضافه شده است؟

سوای گردشگران، جمعیت دیزباد در فصول سال متغییر می باشد و این میزان در فصول بهار و تابستان سال جاری نسبت به سال های ماضی افزایش داشته است و در زمستان تغییری نکرده است. البته جمعیت فصول معتدل با سایر زیر ساخت های دیزباد تناسب دارد. اما جمعیت ماه های سرد کم می باشد،  برای رفع این کمبود راه حل هائی وجود دارد که هم اکنون به صورت آزمایشی در دیزباد در حال اجراست و اتفاقا یکی از موضوعات جلسه آینده شورای مشورتی همین مسئله می باشد.

  • ساختن خانه باغ در دیزباد متداول شده بود با توجه به ابلاغ قانون به دیزبادی ها آیا این شرایط متوقف می شود؟

خیر، نه فقط متوقف نمی شود. بلکه ما مردم را به ساخت و ساز تشویق نیز می کنیم. آنچه که قانون می خواهد ساخت وساز بر اساس ضابطه،  نظم و انظباط، چشم انداز دور و توسعه پایدار است. لذا  برابر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در همه جای مملکت ممنوع می باشد. یعنی کسی حق ندارد درختان،  باغی را در بیاورد و به جای آن خانه بسازد. البته ساخت خانه باغ در قسمتی از زمین که سنگلاخی و یا شن و قلوه سنگ بوده و برای زراعت و باغ مناسب نباشد آزاد است و این قبیل اراضی در حاشیه اغلب باغات دیزباد وجود دارد. همچنین در داخل باغ ها برای ایجاد انبار و خانه باغ در سطح 30 متر مربع می توان ساخت و ساز انجام داد. البته لازمه ساخت و ساز در تمام مناطق دیزباد اعم از داخل و یا خارج از روستا این است که قبلا با دهیاری هماهنگ نمایند تا مجوز های لازم از بخشداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اخذ گردد. و مردم مطمئن باشند ما در جهت تسهیل ساخت و ساز های قانونی پشتیبان آنها بوده و هر کس در هر جا در جهت عمران و بهسازی دیزباد سنگی روی سنگ بگذارد ما خوشحال وآنها را تشویق خواهیم کرد.

  • در شانزده ماه گذشته چه مقدار ساخت وساز در دیزباد انجام گرفته است؟

اغلب ساخت و سازهای دیزباد در بخش ترمیم و تعمیر منازل قدیمی صورت می گیرد که در این قسمت آمار دقیقی نداریم اما ساخت و ساز جدید 8 مورد بوده است.
 

نظرات 8 + ارسال نظر
nilo شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:39 ق.ظ

manem movafeghem ba in idea u zamani pishreft ijad mishe ke hame
negan u rast migi teid .....tezade fekeri mosbet baese tose paydar mishe.......
man ber in aghidem ke ma bayed dizbad ye keshvare kochik dar nezar
begirim............aloviatha aval der nezar begirim va famil bazi ro ham dar vahle aval kenar bezarim..........hamishe Tarzo adalat yademon bashe
ye tablo bozorg ber gozargah az akse ye tarazo adalt nesb konin ke
kasi ke varde Dizbad mishe bedone ke be hich onvan haghash zire pa
gozashte nemishe.............laghel har ja donya ke in moraat nemishe
dar serzamin khodemon ino tajrobe konen..........in
in chenin mitonim bername rizi sehih konim 1/
ma adare kar niyaz darim khodemon
2/bank /3bimarestan4/darokhone.......4......5......6.....7.......8........
aztasise karkhoneha dodza dar khode dizbad jeden khod dari konid....

az shosten mashin va ya roghan mashin dar kenare Rud khone va ab
jeden khodari konid.......

نیلو خانم از همراهی همیشه تان با دیزباد وطن ماست بی نهایت سپاسگزارم.

آریا شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:43 ب.ظ

مابی نهایت سپاسگزاریم از شماعادل در «دیزباد وطن ماست
و شورای اسلامی دیزباد علیا، آدمین فیسبوک
و مردم با استعداد وطنم و خیرین وطنم
سال نو 2015 باکوله یاری از
باایده های نو و جدید ، تازه..........آینده یهتری

mita شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ب.ظ

soali dashtem.....ghoregh chi[قوراقچی ] ....dar zamanha ghadim vojod dasht
karesh chi bod......ye ho in kaleme yadem omad.......che astelahati
vojod dashte ......

میرشاهی یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:20 ق.ظ

خسته نباشین این اطلاع رسونی شما واقعا خوبه نمی دونم شما خبر دارین یا نه بر اثر همین عدم اطلاع دونفر از دیزبادی ها که در مسیر رودخونه چند سال قبل خونه ساختن وچندین میلیون تومن هزینه کرد ن سال گذشته دادگاه حکم تخریب صادر کرده
وبنده های خدا الان به مصیبت گرفتار شدن کاش این سایت شما چند سال قبل وجود داشت

nil یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:50 ب.ظ

آموزش شمع سازی و شمع آرایی , گل­آرایی
vase astart kheli art va honere khobis........va yek mehele turisti niyaz
dare......makhsosen ke sarmaye ziyad niyaz nedare......
az ghadim ayam resm bode astefade sham dar merasem shadi
va sogvari.......va mohite romantic va amakene mazhabi......
amroze in honere dasti reghabat ziyadi dashte dar salha akhir
.....mitone hedye khobi bashe az ye makane turisti.....
ye khanom khanedar mitone bad az amozesh khodesh ovghte
feraghetesho .....be in art bepardaze......

nilo یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:43 ب.ظ

har khone vase khodesh ye sendogh posti .....kochik niyaz dare
dar biron az sakhteman......ya mitone mesle inglisiha......darha
ro medeli sakht ke beshe paket name va roz name ......andakht
dakele khone........

nil یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ب.ظ

dar sorete sakhte attari va darokhane dar Dizbad ....komk khahem kard
be andaze tavanem............

nilo یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:09 ب.ظ

vase terahi va neghashi va art ......music .....komk khahemkerd

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد