دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

کشتن گرازها در دیزباد و حفاظت از حیات وحش

«دیزباد وطن ماست»- چندی پیش مجوز شکار گراز توسط شورای اسلامی دیزباد برای محمود حمیدی زاده از 15 تیر تا 15 شهریور دریافت شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، پس از انتشار این خبر خیل کثیری از دیزبادی ها در «دیزباد وطن ماست» و سایر رسانه های دیزبادی از این مجوز اظهار نارضایتی کردند.

  • مسعود در پیام خود برای دیزباد وطن ماست نوشت: «چرا شورا به خواسته نابجای عده ای توجه می کند آنها بروند مانند بسیاری از دیزبادی ها دور باغشان فنس بکشند، برای هزینه کمتر دور باغ های چند همسایه با هم فنس کشی کنند.»
  • پریسا نیز معتقد است: «من با تفنگ و امدن شکارچی به دیزباد مخالفم و از شورای محترم میخوام به هیچ عنوان مجوز انها را تمدید نکند.»
  • علی می گوید: «چرا مردم دور باغ های خود را فنس کشی نمی کنند که مجبور شویم این حیوانات بی گناه کشته شوند البته من شنیده ام که برای این موضوع وام نیز می دهند.»
در این میان افرادی نیز بودند که با طرح مساله مجوز شکار موافق بودند. شخصی با نام مستعار «موافق» برای ما نوشته است:

«به نظر می رسد تعداد آنها بیشتر از 40 باشد زیرا آنها در چندین دسته می باشند و راه و چاره ای وجود ندارد که قدری جمعیت آنها کمتر شود.»

 مساله کشتار گرازها در فیسبوک شورا نیز منعکس شده است و بازخوردهای متفاوتی داشته است که بیشتر آنها مخالف ارائه مجوز برای کشتن گرازهای دیزباد شده اند. 

  • بهنوش در فیسبوک می گوید: «به نظر من ما انسانهاییم که جای زیستن انها را گرفته ایم. پس شکستن چند شاخه نباید باعث از بین رفتن جان انها شود. انسانهایی هستن که به خاطر اینکه شاخه درخت گیلاس همسایه توی باغشون درخت انها را میشکنن که کار انها زشت تر از کار اون گراز هست. میتوان انها را از دیزباد راند نکه انها را از بین برد.» اما با اینکه 4 نفر نظر وی را تایید کرده اند، لیلا می گوید: «عزیز دل، هرسال پشت سر هم نیومدند و تمام زحمتت رو از بین نبردند، وگرنه یه کمی، خیلی کم البته، خشن تر میبودی.» وی در پاسخ به اظهارات لیلا گفته است: «لیلا جان. ما در جایی باغمون هست که بیشترین خوک و داره و نمامی همسایه هایمان تور کشیدن ولی ما همچین کاری نکردیم چون به این موضوع اعتقاد نداریم. من نمیگم که کاری نکنیم ولی نباید جان انها رو گرفت. شما هم میتونین مثل خیلی ها تور بکشین. من میگم نباید انها رو از بین برد.»
  • افشین معتقد است: «گرازها هم حق زندگى دارن! محیط زیست فقط از آن انسانها نیست!»
  • الناز هم با تایید نظرات پیشینیان نوشته است: «به قول یکی از دوستان، مردم می توانند دور باغ ها را حصار بکشند و هم اینکه به گونه های دیگری این حیوان ها را از دیزباد بیرون برد، نه اینکه جان آنها را گرفت.» و رضا برشتیان نیز همین نظر را دارد.

همچنین در سایت شورا نیز بازتاب های منفی زیادی از شکار گراز دیزباد توسط مخاطبان مطرح شد.

  • «بابا خون این بی گناه ها رو نریزین.... خدا رو خوش نمیاد.... خدا رو قهرش میاد... کاری نکنین که.... قحطی، خشک سالی بیاد.... لطفاااااا کمی انصاف داشته باشین.»
  • «من با این روشی که پیش گرفتین واسه گرازها مخالفم.... مگر گراز با دیگر حیوانات چه فرقی داره... اینکار شما را هرگز نمی بخشم... یعنی خداوند نمی بخشه... اینها رو براشون مکانی در نظر بگیرید یا به یک باغ وحش تحویل بدین... یا بگذارید آزاد باشن... خیلی متاسفم واسه این کار نازیبای شما که در پیش گرفتین.... پس فردا همین شکارچی ها گوشت همین ها را به خورد خودتون می دن به عنوان گوشت گوسفند.... اون یکی سرش کلاه میره خودتون هستید.»
  • کورش می گوید: «عده زیادی از مردم دور باغهایشان رافنس کشیده اند سایرین نیز همین کار را بکنند تااین حیوانات بیگناه نیز بتوانند زندگی کنند»
  • جواد هم می گوید: «دیزباد یک سال نیست که جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفته، بگذارید این حیوانات نفسی بکشند ، بروید دنبال صد راه دیگر ، هر چه زودتر به این کار پایان دهید.»
  • نغمه گفته است: «من با شکار به شدت مخالفم. دیزبادیها تمام کوه ها که زیستگاه طبیعی این حیوانات است را تبدیل به باغ کرده اند. حتی چشمه ی آبی هم برای آنها باقی نگذاشته اند. کمی از حرص پول کم کنید. باغها را به حدود روستا برگردانید و اجازه دهید حیات وحش هم نفسی بکشد. متاسفانه دیزبادیها سر کوه هم یک نخ آب پیدا کنند چهار تا گردو می کارند و زمین را صاحب می شوند. تقصیر گراز ها چیست؟»
  • شخصی با نام میرشاهی نوشته است: «کنترل جمعیت گرازها از این طریق فعلا اجتناب ناپذیر است اما یکی از راهکارها افزایش جمعیت شغال هاست. زیرا شغال ها هم بچه های خوک را شکار می کنند و هم موش شکار می کنند که متاسفانه امسال جمعیت موش ها نیز بیش از حد شده است البته برخی از مردم برای مبارزه با موش ها از طعمه مسموم استفاده می کنند و آنها باید بسیار دقت کنند که طعمه های مسموم دقیقا در سوراخ موش ها گذاشته شده و در فضای آزاد قرار نگیرند زیرا در ان صورت موجب نابودی شغال ها وحتی پرندگان خواهد شد.»
اما سوال اینجاست که با این همه مباحثی که مطرح شده چرا گرازی که در تصویر مشاهده می کنید کشته شد؟



مساله اینجاست که ما رسانه های دیزبادی با مساله گراز قدری ناشیانه برخورد کردیم. کشتار گرازها برای شورای اسلامی که با تلاش زیاد توانسته دیزباد را به عنوان منطقه ممنوع برای شکار در آورد، قطعا امری غیر قابل قبول است اما دیزباد امروز یک منطقه توریستی است و کوهنوردان زیادی برای کوهنوردی به کوه های اطراف دیزباد می آیند و شب را در میان کوهستان دیزباد اسکان می کنند. این کوهنوردان باید در فضایی امن کوهنوردی کنند. 

دیزباد امروز برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند باید از نظر کشاورزی و باغداری نیز توسعه پیدا کند و بنابراین باید هرگونه عاملی که مخل این امر است را محدود کرد.

مردم دیزباد نیز برای آبگیری در این ماه ها شب ها به میان باغ ها می روند و اینکه شب هنگام با یک گله گراز روبرو شوند برای هر کسی ترسناک و امری نا مطلوب است.

بنابراین شورای اسلامی یک نفر شکارچی را به استخدام خود در آورده تا با تفنگ مسئولیت نگهبانی و حراست از باغ ها و مردم دیزباد را بر عهده بگیرد و چنانچه گرازی را در محدوده روستا و مسیرهای منتهی به باغ ها دید متوقف کند. 

قطعا تعداد گرازها آنقدر زیاد هست که با شکار چند عدد از آنها نسلشان در منطقه دیزباد منقرض نمی شود اما شکار چند عدد از آنها  باعث می شود که تعادل جمعیتی آنها حفظ شود.

گفتنی است که در طبیعت، گرازها توسط شکارچیان قدرتمند دیگر شکار می شوند. شکارچیانی مثل خرس ها، ببرها، گرگ ها و سایر درندگان گرازها و بچه هایشان را شکار می کنند. اما این حیوان که زاد و ولد زیادی هم دارد، امروز دیگر با این شکارچیان روبرو نیست. چراکه نسل بسیاری از این جانوران در منطقه دیزباد منقرض شده است و بنابراین کشته شدن چند عدد از آنها در این محدوده تنها به کنترل جمعیت آنها منجر می شود و این چیزی است که در طبیعت به طور معمول نیز اتفاق می افتد.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد