دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

پایدار شدن درآمد دیزبادی ها با صنایع تکمیلی

«دیزباد وطن ماست»-  یکی از راه هایی که امروزه در دنیا با آن جمعیت را به روستاها جذب می کنند افزایش بهره وری تولید و افزایش درآمد روستاهاست.

کاری که ما در دیزباد سخت به آن نیازمنیدیم. همچنین امروز در زمستان دیزباد عموما مردم پای کرسی ها می نشینند و این برای زندگی در هزاره سوم که جامعه به شکل چشمگیری در آن رقابتی می شود مناسب نمی باشد.



چاره این مشکل در راه اندازی صنایع تبدیلی با ایجاد فرصت‌های تکمیلی در کنار فعالیت‌های درون باغ های دیزباد و اشتغال نوین در دیزباد است.

با این کار ما درآمد فصلی دیزبادی هایی مقیم دیزباد را به درآمد پایدار تبدیل می کنیم و این صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث می شوند که ریسک بی کاری کاهش یافته و توازن در چرخه درآمد خانوارهای ایجاد شود.

این بدین معنی است که اگر در دیزباد افراد بر روی درختان گردوی خود به عنوان منبع درآمد حساب کنند، ممکن است عوامل طبیعی مثل تگرگ در هنگام شکوفه های گردو و...  تمام دسترنج یکساله آنها را نابود کند اما با شکل دادن صنایع تکمیلی مثل تولیدات صنعتی از محصولات تولیدی دیزباد وحتی روستاهای اطراف، می توان این ریسک را کاهش داد.

این صنایع تبدیلی در ارتقاء فعالیت های بخش باغداری موثرند چراکه اگر امروز در جاده تخته دیزباد کارگاه یا کارخانه ای برای تولید کمپوت و کنسرو ایجاد شود، می تواند ضمن جذب نیروی کار جوان در دیزباد به ایجاد اقتصاد پایدار در دیزباد کمک کند.

تجربه نشان می دهد که فرصت های شغلی مناسب و درآمدهای خوب می تواند افراد را از شهرهای بزرگ به نقاط دیگر جذب کند، همانطور که خیل کثیری از دیزبادی های ساکن مشهد برای کار به شهرک صنعتی بینالود در نزدیکی دیزباد می آیند.


 شکل گیری این صنایع تبدیلی سبب می شود که ارزش افزوده کالایی که خود دیزباد تولید کننده آن است، به خود دیزباد برسد و در نتیجه ورود این مبالغ به دیزباد شاهد توسعه دیزباد باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد