دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تنظیم سند راهبردی توسعه دیزباد یکی از انتخاب های شورای چهارم

«دیزباد وطن ماست»- در دنیا توسعه معمولا به صورت برنامه ریزی های از پیش تعیین شده و بر مبنای سندی به نام سند توسعه راهبردی شکل می گیرد. و در این سند برنامه ریزی های طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت را با توجه به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدید ها انجام می دهند. در غیر این صورت برنامه ها معمولا تحت تاثیر اتفاقات و شرایط روستا قرار می گیرند و به روزمرگی در برنامه ریزی منتهی می شود که راه به هیچ جایی نمی برد.


خوشبختانه ما امروز برای روستاهای استان خراسان رضوی سند راهبردی توسعه داریم.  یکی از وظایف شورای اسلامی دیزباد این است که فعالیت های خودش را در راستای رسیدن به اهداف سند راهبردی توسعه روستایی استان خراسان قرار دهد.

بااین کار در پایان دوره یک مجموعه فعالیت هایی انجام شده که هر کدام مقوم دیگری بوده و با لحاظ کردن زیر ساخت ها توسعه انجام شده است.


(عکس تزئینی است)

این دقیقا در مورد یک انسان اینگونه است که قبل از اینکه به یک نفر وظیفه ای محول شود، به او آموزش لازم داده می شود. حال قبل از اینکه دیزباد گردشگری شود باید تمام زیرساخت های گردشگری مهیا شود و این دقیقا هدف سند راهبردی توسعه است.

این سند به منظور تدوین هدفها، راهبردها، راهکارها و اقدامات کلیدی و در جهت تحقق اهداف و راهبردهای سند ملی توسعه استان، ایجاد می شود. یعنی در نهایت توسعه روستایی به توسعه کشور منجر می شود. پس این سند از اهمیت بسزایی برخوردار است.


  • نحوه تهیه و تنظیم سند توسعه روستایی
این سند با استفاده از اسناد و مدارک و اطلاعات گردآوری شده قبلی، مصاحبه با صاحبنظران و دست­اندرکاران، جمع­آوری اطلاعات در شهرستانها با کمک دستگاههای اجرایی و صاحب­نظران محلی و بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و با استفاده از مطالعات مشابه انجام شده در سایر استانها و تجربیات قبلی، از جمله مهمترین روشهای بکار رفته در تهیه و تدوین گزارش اولیه اسناد توسعه شهرستانها تهیه می شود. پیش­نویس اولیه اسناد در کمیته­های برنامه­ریزی شهرستانها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم در آن انجام می­گیرد. پس از این مرحله به منظور تعادل بخشی و ایجاد هماهنگی­های لازم و اعمال نظرات دستگاههای اجرایی در چند مرحله مورد بازبینی می گیرد.


بنابراین برای تهیه سند توسعه راهبردی مراحل زیادی طی می شود.


  • هدف از تهیه سند توسعه روستایی


-        عملیاتی کردن راهبردهای سند ملی توسعه استان،


-        شناخت قابلیتها و ظرفیتهای بالقوه، تنگناها و چالشهای توسعه هر شهرستان


-        تدوین راهبردها و راهکارهای اساسی توسعه شهرستانها در چارچوب سند ملی توسعه استان و تهیه، تدوین و تصویب سند توسعه شهرستانها در مراجع ذیربط اشاره کرد.

 

 

  • ملاحظات اعمال شده در تنظیم سند توسعه روستایی


-        از آنجایی که در برخی از امور از جمله مسائل امنیتی به صورت متمرکز و ملی تصمیم­گیری می­شود، لذا صرفاً به برخی از پیشنهادات دستگاههای ذیربط بسنده شده است.


-        در تدوین مسائل و چالشها، مباحثی نظیر بیکاری، فقر، پایین بودن سطح سواد و مهارت، عدم بیمه محصولات کشاورزی و نظایر آن که در همه شهرستانها یکسان بوده و بعضاً به صورت ملی تصمیم­گیری می­گردد، چندان مورد بحث قرار نگرفته است.


-        از آنجایی که این سند یک سند راهبردی است لذا با حفظ اسناد پشتیبان از ورود به جزئیات در آن پرهیز شده است.


  • سند راهبردی توسعه دیزباد علیا
سند توسعه راهبردی برای دیزباد به طور مشخص با همین عنوان تدوین نشده است. اما چشم اندازی که برای توسعه دیزباد توسط شورای منتخب دیزباد ترسیم شده است در جلسه آموزشی شورای دیزباد ارائه شده و در سایت «دیزباد وطن ماست» با عنوان متن کامل جلسه آموزشی شورای اسلامی دیزباد منتشر شده است.

دقیقا می توان با کمی قبض و بسط همین متن سند راهبری توسعه برای دیزباد استخراج کرد. اما مزیت این کار در استمرار فعالیت ها در شوراهای آینده است.

امید که این کار در شورای منتخب دیزباد صورت بگیرد.

سند توسعه راهبردی معمولا در سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور تهیه و تنظیم می شود و روستاها نیز باید اهداف و اسناد خود را بر مبنای چارچوب های مدون این اسناد تنظیم کنند.


در این خصوص هماهنگی های لازم بایستی با مهندس مهدی اخوان صفار، بخشدار منطقه زبرخان صورت گیرد. مهندس اخوان در جلسه آموزشی شورای دیزباد حضور داشت. 3 شهر و 3 روستا در منطقه زبر خان زیر نظر مهندس اخوان صفار می باشد. شماره تلفنی که برای دسترسی به مهدس اخوان صفار در پورتال وزارت کشور برای استان خراسان رضوی آمده است؛ 05513224114 می باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحیده دیزبادی شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:27 ب.ظ

میرشاهی مچکریم!!!!

خواهش می کنم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد