دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

معماری پلکانی و سنتی دیزباد را خراب نکنیم


اگرچه مدرن زیباست، اما همیشه زیبایی از آن مدرن نیست. مدرن تنها در بافت مدرن زیباست و سنتی در بافت سنتی. دیشب در مسجد ده بالا مباحث بسیار خوبی از زبان مهندس کردی عضو شورای اسلامی دیزباد بالا مطرح شد که من معتقدم حرف دل مردم دیزباد بود.

یکی از این مباحث به معماری بر می گشت. اینکه در معماری های ساختمان های جدید، وقتی نماهای شیک میزنیم آیا فکر می کنیم که این نما، این تعداد طبقه، این رنگ شیروانی با کل روستا هارمونی دارد یا خیر؟

اگر خودسرانه عمل کنیم همینطور می گذرد اما اگر فکر کنیم می توانیم موثرتر باشیم.

لااقل فکر کنیم که با این نماها به ویژه در منازلی که در بافت ده ساخته می شوند، داریم یکی از ویژگی های توریستی دیزباد را از میان می بریم.

به ماسوله فکر کنید.

هیچ کس حق تغییر ظاهر منزلش را ندارد و در عین حال هر کس که وارد ماسوله می شود باید ورودی پرداخت کند. تجارتی که دو طرف (مالک و توریست) از آن منتفع می شوند.

اما ما چه می کنیم؟ دقیقا داریم مثل برخی از روستاهای پلکانی که روزگاری بسیار زیبا بودند وبافت زیبای خودشان را تخریب کردند و اینک جز ساختمان های در هم و بر هم چیزی از آن باقی نمانده است عمل می کنیم.

«دیزباد وطن ماست» امیدوار است که مسئولین این دوره از شورای دیزباد که دقیقا در زمان تخریب این بناها مسئولیت را به دست گرفته اند، ساز و کارهایی را اتخاذ کنند تا دیزبادی ها به حفظ بافت تاریخی و سنتی معماری روستای خود علاقه مند شده و بافت تاریخی روستای خود را بی مهابا تغییر ندهند.

هرگونه اهمال کاری در این مورد به منزله از میان رفتن حق و حقوق کل دیزبادی ها می باشد.

همچنین امیدواریم استانداردهایی از قبیل نوع خاصی از نما برای روستاهای پلکانی مقرر شود که بتوانند بافت سنتی خودشان را ترمیم کرده و بافت مدرن را متناسب با بافت سنتی خود بازآرایی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد