دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

میرشاهی های دیزباد نیشابور

«میرشاهی های دیزباد نیشابور»: دیزباد نیشابور روستایی مردمی از مناطق مختلف را گرد هم آورده که عمده آنها فامیلی میرشاهی دارند. میرشاهی های دیزباد نیشابور به گفته برخی منابع از نسل حمزه عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشند. گویا حضرت حمزه سید الشهدا فرزندی به نام مصیب داشته که به ایران آمده و میرشاهی های دیزباد از نوادگان مصیب هستند. 

البته در مناطق اهواز، زابل، شهر های شمالی نیز خانواده های میرشاهی هستند که تقریبا می توان گفت که وابستگی خاصی با میرشاهی های منطقه دیزباد نیشابور ندارند. 

با این حال داستان ها و روایات منقول زیادی در فلکلور مردم دیزباد وجود دارد که از ورود میرشاهی های دیزباد نیشابور خبر می دهد. اکثر میرشاهی های دیزباد نیشابور اینک در شهرهایی نظیر مشهد، نیشابور، تهران و کشورهایی نظیر استرالیا، ایالات متحده امریکا، نروژ، سوئد، فرانسه، بریتانیای کبیر، کانادا، هلند، نیوزلند، آلمان، فنلاند و ... ساکن هستند.

گروهی از میرشاهی ها نیز در منطقه سیرجان استان کرمان حضور دارند که 400 سال پیش با میرشاهی های منطقه دیزباد نیشابور در یک مکان زندگی می کردند. اینان تنها گروه میرشاهی هستند که با میرشاهی های دیزباد تا حدودی ارتباط دارند.

نظرات 2 + ارسال نظر
فرشید چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:23 ق.ظ http://kelateh-bala.loxblog.com/

جالب بود

رحیم غلامی شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:52 ق.ظ

با درود فراوان. لطفا منابع مورد نظر در مورد نسل میرشاهیها را معرفی کنید. آیا پیشوند میر به معنی (سید) نیست؟

در روستاهای ایران عموما میراث سینه به سینه، منبع موثق مردم تلقی می شوند. آنچه در این نوشتار نیز آمده از این قسم دانش است. برخی نیز معتقدند میر یعنی سید و میرشاهی ها سید هستند. البته این نیز منبع مکتوب ندارد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد