دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

صعود کاویانی ها از قوچگل دیزباد

امیر حسین نجار نژاد سرپرست «گروه کوهنوردان کاویان» بود که از مسیر گرینه قوچگل را فتح کردند. گزارش این فتح در ذیل می آید:

گزارش صعود به قله قوچگر از مسیر گرینه

گزارش برنامه از: امیر حسین نجار نژاد

در تاریخ 1390/10/2 ساعت 6:20 از مشهدهمراه با بسیت و یک نفر از همنوردان به سمت روستای گرینه واقع در 30 کیلومتری شهرستان نیشابور برای صعود به قله قوچ گر با ارتفاع 2900 متر حرکت کردیم.

برای دسترسی به روستای گرینه در جاده مشهد نیشابور جاده فرعی قدمگاه را  پی می گیریم بعد از عبور از شهر کوچک قدمگاه به روستای باغشن رسیدیم و در آنجا آقای اکبری راهنمای برنامه که از کوهنوردان خوب شهرستان نیشابور هستند به ما ملحق شدند. در ساعت 8:10 به روستای گرینه  وارد شدیم.

پس از معرفی ارکان تیم و انجام حرکات کششی و گرم کردن اولیه راه خود را به سمت باغ علی میر پیش گرفتیم.

در ساعت 9:15 برای صرف صبحانه به مدت 30 دقیقه توقف نمودیم.مسیر درون دره مسیری بدون برف بود که با شیب ملایمی ما را به سمت زیر یال قله هدایت میکرد. طی مسیر دو دو راهی وجود داشت که در هر دو  مورد به سمت راست ادامه مسیر دادیم.

تقریبا در انتهای دره به یک خانه باغ  کوچک روی تپه سمت راست مسیر می رسیم. مسیر صعود به قله از کنار این خانه باغ می گذرد. پس از عبور از این باغ  کوچک ٰ پاکوب  کم کم ما را بر روی یال پر شیبی سوار می کند.

این یال که در برخی نقاط پوشیده از برف و یخ نیز بود با شیب تندی ما را به خط الراس قوچگر می رساند.باد سردی از سمت منطقه دیزباد می وزید .هرچه به بالاتر می رفتیم وزش باد سرد سرعت بیشتری میگرفت و مقدار برف و یخ زدگی مسیر بیشتر می شد.

در ساعت 14:15 بعد ازعبور از همه سختی ها برفراز قله ایستاده بودیم. در سمت شمال قله فلسکه و در سمت غرب ارتفاعات سوقند دیده می شد که همگی پوشیده از برف بودند.

GPS ارتفاع 2890 متر را نشان می داد. بعد از 15 دقیقه استراحت و گرفتن عکس به سمت پایین حرکت کردیم. طبق هماهنگی قبلی مسیر برگشت از روستای دیزباد تعیین شده بود و مینی بوس در دیزباد منتظر ما بود.  بنابراین پس از پایین آمدن از قله مسیر را به سمت چپ که به انتهای دره دیزباد منتهی می شد پی گرفتیم. حدود یک ساعت بعد در انتهای دره دیزباد  بودیم و دره را به سمت روستا ادامه دادیم.ارتفاع انتهای دره(پای دامنه کوه) 1900 متر بود یعنی حدود1000 متر نسبت به قله ارتفاع کم کرده بودیم .

بعد از یک ساعت  پیاده روی درون دره به محل استقرار مینی بوس رسیدیم. و  پس از 30 دقیقه استراحت و صرف ناهار سوار مینی بوس شدیم و ساعت 19 به مشهد رسیدیم . (مسیر هوایی محاسبه شده توسط GPS حدود15  کیلومتر بود.