دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

قلعه منصور دیزباد، یکی از جاذبه های نیازمند به مرمت

Dizbad - دیزباد

خراسان بزرگ، دیلمان، اصفهان و کرمان در تاریخ ایران جزو مناطقی بوده اند که همواره در آنها تکثر اندیشه راهبر تمدن بوده است. در این مناطق دانشمندان و پیروان تشیع (اعم از زیدی، اسماعیلی و دوازده امامی) در زمانی که زعامت امور در اختیار امپراتوری عباسی و مفتی های اهل سنت بوده فعالیت می کرده اند. به همین سبب این مناطق محلی برای مباحثات، مناظرات و جنگ های خونینی بوده که تاریخ شواهد خوبی برای آن دارد.

از این روست که در این مناطق گروهی از اقلیت شیعه برای دور ماندن از هم مسلکان سنی مذهبشان به کوه ها و قلعه ها پناه می بردند.

قلعه منصور دیزباد هم یکی از این پناهگاه ها است که در زمان حسن صباح یا پیشتر از آن بنا شده و مورد استفاده شیعیان اسماعیلی قرار گرفته است.

این قلعه به رقم روزهای خوش و ناخوشی که گذرانده هنوز هم بقایایی از میراث گذشته را در خود دارد. اگر چه نام این قلعه در ابتدا منصور نبوده، اما امروز دیزبادی ها نام دیگری را برای این قلعه نمی شناسند.

قلعه منصور در مقطعی از تاریخ معاصر توسط منصور نامی که می گفته به این قلعه تعلق دارد و می خواهد برای خود گوری در آن حفر کند، مورد غارت قرار گرفته و تمام اشیای گرانبهای آن به سرقت رفته است.

امروز در این قلعه چیزی جز آوارهای فروریخته و کوزه های سفالین شکسته مشاهده نمی شود.

قلعه منصور دیزباد جزو مکان هایی است که به اعتقاد من می تواند مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و در زمینه جذب توریست از آن بهره برداری شود.


افسانه قلعه منصور

در مورد قلعه منصور دیزباد داستان ها و افسانه های فراوانی وجود دارد. برخی می گویند از این قلعه تا به پایین کوه راه زیرزمینی دارد که تا 100 سال پیش قسمت هایی از آن قابل مشاهده بوده است.

البته این بحث در مورد قلعه کوه قائن نیز که یکی دیگر از قلاع اسماعیلی خراسان است گفته می شود. برخی می گویند:  قلعه کوه قائن تا آرامگاه بوذرجمهر از طریق کانالی به همدیگر متصل می شوند؟؟؟


قلعه منصور، پلی ارتباطی میان شرق و غرب

گفتنی است که دولت شیعه الموت در عصر حکومت عباسیان شیوه ارتباطی داریوش هخامنشی را مجددا به کار گرفته بودند. در این شیوه که پیام  از طریق سلسله ای از قلاع منتقل می شده، نور  به عنوان واسط ارتباطی میان قلاع مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع میراث ارتباطی ایرانیان حاوی علائمی مشابه علائم مورس بوده که در عصر دولت الموت جهت اطلاع رسانی بار دیگر احیا شده است.

قلعه منصور یکی از قلاعی است که در میانه این سلسله ای از قلاع قرار دارد که از تاجیکستان شروع می شده و از افغانستان  و ایران عبور می کرده و به شامات می رسیده است.

امید است که سازمان میراث فرهنگی و دیزبادی هایی که اینک از لحاظ مالی به اندازه کافی متمکن هستند به دنبال راهی برای بازسازی این میراث تمدنی دیزباد باشند.


نظرات 1 + ارسال نظر
حسین رحمانی چهارشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:20 ب.ظ http://dizbad.blogfa.com

سلام عادل جان واقعا خسته نباشی

واقعا جامعه دیزباد و دیزباد دوستان باید به وجود افرادی مثل تو افتخار کنن که این چنین برای بالا نگه داشتن نام دیزباد و دیزبادی تلاش میکنن..

تمام مطالبتو خوندم و لذت بردم..


ایام به کام

حسین جان
از اینکه من رو تشویق می کنی بسیار سپاسگذارم.امیدوارم که بتوانم نقش کوچکی در ارتقای ارتباط میان دیزبادی ها داشته باشم.
وبلاگ «دیزباد وطن ماست» نتیجه یک باور است به اینکه ما می توانیم باید تلاش کنیم و باید همدیگر را متقاعد کنیم که آنها نیز در این راستا تلاش کنند.
من امیدوارم که «کافه شب های دیزباد» و «دیزباد وطن ماست» بتوانند در کنار همدیگر سال ها کار کنند و منعکس کننده امیدها و آرزوهای دیزبادی ها و راه ها و خط و مشی های رسیدن به آن آرزوها باشند.
با احترام

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد