دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

عکس های زیبا و مقاله دیزباد بالا در لحظه های فیروزه ای

وبلاگ زیبای «لحظه های فیروزه ای» با شعار «لحظه هایی که با فرشتگان کوچک زمینی می گذرانم،شیرین است.آن را با تو قسمت خواهم کرد.» مطلبی تحت عنوان «بهار نیشابور 1 روستای دیزباد علیا » به نقل از «توریسم پرشیا» منتشر کرده است و در ذیل آن عکس های بسیار زیبایی از دیزباد قرار گرفته که شما را به دیدن آن دعوت می کنیم.

Dizbad - دیزباد

در این وبلاگ آمده است: 

روستای دیزباد علیا از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور، با مختصات جغرافیایی 59 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 6 دقیقه عرض شمالی، در 70 کیلومتری جنوب شرقی نیشابور و 60 کیلومتری مشهد قرار گرفته است. این روستا حدود یک قرن قدمت دارد.

این روستای ییلاقی در دامنه کوه استقرار یافته و از سطح دریا 1970 متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها معتدل است.

ارتفاعات اطراف روستا فاقد پوشش جنگلی انبوه است، ولی در فصل بهار از انواع گل‌ها و گیاهان دارویی مانند شاه تره، خاکشیر، گل ختمی و پرسیاوشان پوشیده می‌شود. این ارتفاعات سر سبز، چشم‌ انداز زیبایی دارند و سبب تعدیل آب و هوای روستا در تابستان می‌شوند.

در این روستا یک خانقاه یا جماعت خانه، متعلق به پیروان مذهب اسماعیلی وجود دارد.

در فاصله چند کیلومتری روستا و در میان ارتفاعات، محلی وجود دارد که بنا به روایتی قدمگاه امام علی و بنا بر روایتی دیگر، قدمگاه یکی از پیشوایان اسماعیلیه است. مردم روستا در آخرین جمعه مرداد ماه (یا یک روز خاص در فصل تابستان) به این مکان می‌روند و جشن نو حصار را در آنجا برگزار می‌کنند. قربانی کردن گوسفند و توزیع ناهار آماده بین خویشان از ویژگی‌های این جشن است.مردم روستای دیزباد علیا همانند سایر مسلمانان در اعیاد مذهبی قربان، فطر، غدیر به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداری می‌پردازند. پیروان مذهب اسماعیلیه نیز، هرسال روز میلاد پیشوای خود را جشن می‌گیرند.از دیگر مراسم معمول مردم این روستا، می‌توان به مراسم پیشواز سال نو، سیزده بدر، شب یلدا و چهارشنبه سوری اشاره کرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
لحظه های فیروزه ای جمعه 28 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:55 ق.ظ http://lahzehaye-firoozei.blogfa.com/

سلام بزرگوار، طاعات و عبادات شما مورد قبول حق، ممنونم از اینکه از مطلب وبلاگ بنده رو با ذکر منبع استفاده کردید و حفظ امانت فرمودید، حقیقتش آدرس وبلاگ من تغییر کرده و چون بازدید کننده های زیادی از طریق این پست شما به وب من می آمدن، اگه لطف کنید توی قسمت لینک آدرس جدید رو قرار بدید ممنون میشم، در پناه حق باشید

دوست عزیز
لطفا آدرس لینک مطلب دیزبادتان را برایم ارسال کنید تا آن را در سایت وارد نمایم. با تشکر.

اعغعههعهع سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:54 ق.ظ http://هعععه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد