دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد و دیزبادی در جغرافیای شهرستان نیشابور

وبلاگ تخصصی جغرافیای شهرستان نیشابور هم به معرفی دیزباد و دیزبادی ها پرداخته است.
ترکیب قومی و مردم شناسی

  • خاندانهای معروف قدیم نیشابور: از خاندان های معروف نیشابور در گذشته می توان به : خاندان های میکالیان، عماریان، شدادیان، انماطیان، قاضیان، سیمجوریان، بدیلیان، دلشادیان، خاندان های منیعی، صاعدی، محمی، مزکی، مومل، ناصحی، سراجی، شجاعی، صفار، شحامی، نیلی،‌ عیار، سیاری،‌ عنبری، بحیری و نیز تعدادی از خاندان های غیر مسلمان شامل یهودی، زرتشتی و مسیحی اشاره نمود که در قرن های چهارم تا دهم هجری قمری در پیشبرد دانش و فرهنگ این سرزمین نقش مهمی را ایفا نموده اند.
  •  طوایف و خاندان های فعلی نیشابور: برخی از طوایف و خاندان های متعددی که هم اکنون در نیشابور ساکن هستند:    
 در شهر نیشابور و حومه آن اختلاطی از اقوام فارس زبان ها، کرد زبان ها و معدودی از قوم بلوچ زبان و کولی ها.

  •  در قسمت های جنوبی شهرستان علاوه بر وجود خاندان هایی از اقوام فارس زبان چون بهمدی، ترابی، عارفی، عشقی، ماروسی و ... تعدادی نیز از اقوام بلوچ و ترک با حفظ زبان اولیه شان وجود دارند.

  • در قسمت های شرقی شهرستان، عمدتاً فارس ها شامل: خاندان های موسوی،‌ گنجعلی، قدمگاهی، درودی، بوژانی، حسینی، اکبری، غیبی، صادقی، رحمتی، علیخانی، قهاری، میرشاهی، عبدی، شرفی، اسماعیلی و ... و برخی اقوام ترک زبان شامل خاندان های رحمانی، قدمیاری، مرشدلو، حیدری، ایروانی و ... می باشند.


ـ در قسمت های شمالی و غربی نیشابور نیز خاندان های اقوام فارس زبان و ترک زبان شهرستان، نظیر: رضوی،‌ حسینی، علی کاظم، حاج قنبرها، کربلایی اسدها، آقاها، صادقی ها و ... با خاندان های کرد زبان ( از طوایف کردان زعفرانلو، توپکانلو، عمارلو و ورانلو ) همچون: کرکانلو، کال میشی، فرهادخانی، لطیفی، ترابی. شیرقاضی، آقامحمد خانی، سمکان، زینلی و صمیمی به طور اختلاطی و تا حدودی با حفظ برخی از آداب و رسوم قومی و محلی خود ، در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

به طور کلی ترکیب قومی شهرستان نیشابور در حال حاضر از اختلاط اقوام فارس، ترک، کرد و بلوچ تشکیل شده است و تنها می توان از لحاظ زبانی این ترکیب را شامل: 89 درصد فارس زبان، 2/10 درصد ترک زبان، 6/0 درصد کردزبان و 2/0 د رصد بلوچ زبان مشخص نمود.

ویژگی های فرهنگی مردم نیشابور

ـ زبان و دین

مردم نیشابور ضمن وقار و متانت در حرکات خود،‌ دارای زبان فارسی با گویش محلی می باشند که برای ناآشنایان به لهجه نیشابوری، درک و فهمیدن آن مشکل نیست، زبانی بسیار نزدیک به زبان فارسی دری با ترکیباتی مشحون از واژگان سره و ناب فارسی،‌ گویش نیشابوری را تشکیل داده است. اقوام ترک شهرستان، زبان اجدادی خود را حفظ و با یکدیگر به ترکی خاصی که خیلی به فارسی نزدیک و از ترکی سایر نقاط چون آذربایجان فاصله گرفته، گفت و گو می کنند. اما زبان غالب آن ها فارسی است. کردهای شمال شهرستان نیز مانند ترک ها، با یکدیگر به کردی سخن می گویند اما در اجتماع، به فارسی تکلم می کنند.

دین مردم نیشابور، اسلام و مذهب آنان شیعه اثناعشری است. در آبان سال 1375، از جمعیت 412904 نفری شهرستان نیشابور، 81/99 درصد را مسلمانان، 03/0 درصد را زرتشتیان و 16/0 درصد را پیروان سایر ادیان و یا افرادی که دین خود را اظهار نکرده اند، تشکیل داده اند. بدین ترتیب پیروان ادیان دیگر بسیار اندک هستند و پیروان مذاهب دیگر اسلامی نیز درصد بسیار کمی را تشکیل می دهند که مهم ترین شان فرقه اسماعیلیه است که در روستاهای: داغی، فردوس و دیزباد علیا (بالا) ساکن می باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد