دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

روستای دیزباد نیشابور

 

 

وب سایت گروهی کلوب هم مطلبی تکراری رو توی وب سایتش زده بود که منم براتون اینجا می گذارمش.البته یادتون باشه این مطالب به هیچ وجه از طرف وبلایت دیزباد وطن ماست تایید نمی شود و قضاوت با شماست. 

 

روستای دیزباد نیشابور واقع در دامنه های جنوبی رشته کوههای بینالود با هدف بررسی ویژگیهای خاص مردم شناسی و مذهبی از سوی کارشناسان مردم شناسی میراث فرهنگی استان خراسان مورد پژوهش قرار گرفت.

فرزاد قندهاری زاده سرپرست هیات مردم شناسی در زمینه ویژگی مذهبی این روستا گفت: مردم این روستا که به زبان فارسی تکلم می کنند و همگی مسلمانند و به دو گروه اسمعیلیه و شیعه اثنی عشر تقسیم می شوند.
پیروان مذهب اسمعیلیه در"ده پایین" و پیروان شیعه اثنی عشر در "بالا ده و میان ده" در دو محله اصلی دیزباد زندگی می کنند.
قندهاری زاده با تاکید بر اینکه این جداگزینی فضایی دلیلی بر جدایی یا خصومت بین دو گروه نیست گفت: در بین این دو گروه که در اکثر فعالیتهای عمومی (مانند یاوری که اغلب فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه به چشم می خورد) در کنار هم هستند موارد متعدد ازدواج نیز به ثبت رسیده است.

بر اساس مطالعات مردم شناسی انجام گرفته روستا دارای سه قبرستان است. در دو قبرستان پایین و بالا دفن شدگان به طور یکدست از یکی از دو مذهب رایج در روستا هستند که به نظر می رسد به علت بعد مسافت قبرستانها از یکدیگر جدا شده باشند.
به گفته قندهاری زاده مردم دیزباد که به صورت مهاجر در شهرهای مشهد، نیشابور و تهران زندگی می کنند به هیچ وجه از موطن اصلی خویش جدا نشده و در مراسم خاصی چون فصل برداشت محصول و مراسم مذهبی "نوحصار" که در هفتــه آخـر مــرداد برگزار می شود گردهم می آیند.
گفتنـی است "نوحصار" نام مراسم مذهبی است که در چهارشنبه آخر مرداد هر سال توسط هر دو گروه اسمعیلیه و اثنــی عشـری در منطقه ای به همین نام برگزار می شود.
بــه گزارش واحد اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی کشور، اهالی این روستا که معتقدند اسب حضرت علی از ایـن منطقه گذر کرده است همه ساله در روز یاد شده با قربانی کردن گوسفند در پای چشمه و توزیع گوشت آن بر این بـاورند کــه آب چشمه زیاد می شود.
روستای دیزباد که بر روی دامنه به صورت شرقی _ غربی استقرار یافته از نوع پلکانی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد